قلم رسانه در دست معلمان

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۷۳

یک کار صنفی نیرومند و اثرگذار باید ابزارهای گوناگونی داشته باشد. پیوند با رسانه‌های همگانی، بی‌گمان، یکی از این ابزارهاست. رسانه می‌تواند دیدگاه‌ها و انتقادهای صنف را بازتاب دهد و به گوش دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان کشور برساند. فرهنگیان نیز می‌توانند و ‌باید پیوند با رسانه‌های همگانی را فراموش نکنند؛ به ویژه اینکه پیوند آنان با گفتن و نوشتن، پیوندی حرفه‌یی نیز است و در این زمینه به نوعی انتظار از آنها بیشتر است. اما صرف نوشتن یا زیاد نوشتن نمی‌تواند اثرگذار باشد. نوشته اثرگذار نوشته کیفی است که لزومی هم ندارد بلند یا خیلی بلند باشد. نویسنده باید با اندیشه‌یی روشن به موضوع بپردازد و شفاف از موضع خود به دفاع برخیزد. نوشته‌های مبهم، کلیشه‌یی و بلند اگر نگوییم اثر وارونه دارند، دست‌کم می‌توان گفت که فایده‌یی ندارند. پس یک نوشته اثرگذار، نیاز به مطالعه و ادبیات نیرومند دارد. خوشبختانه در زمانه ما، روز به روز بر فراگیری رسانه و دسترسی به آن افزوده می‌شود و به همین خاطر، آسان‌تر می‌توان به صداهای مردمی گوشه گوشه کشور دسترسی پیدا کرد. ابزارهای رسانه‌یی تازه، فرصت و فضای سخن گفتن به مردم داده‌اند و فضای رسانه را بیش از پیش دموکراتیک کرده‌اند. نسبت به 10سال پیش، آشکارا بر کمیت صداهای مردمی افزون شده که امر فرخنده‌یی است اما آنچه نباید فراموش شود، کیفیت صداست. صداهای زیاد بی‌کیفیت، بیشتر به همهمه می‌مانند تا یک موسیقی زیبای دلنشین و اثربخش. پیوند با جهان پیشرفته نیز می‌تواند بر کیفیت صدا کارگر بیفتد. در آموزش و پرورش، ما به یک «آموزش و پرورش تطبیقی روز» نیازمندیم تا از آنچه هم‌اکنون در جهان آموزش رخ می‌دهد، آگاه شویم. خیلی از برنامه‌هایی که در آموزش و پرورش ما در جریان است یا تصمیم‌گیری می‌شود، نمونه‌هایی در بیرون از کشور دارد. ناگفته پیداست که آشنایی ما با پیامدهای مثبت و منفی آنها بر کیفیت کار می‌افزاید.

اما در یک ارزیابی کلی می‌توان گفت که در میان فرهنگیان خوشبختانه در چند سال گذشته، بر کمیت و کیفیت نوشته‌ها افزوده شده است. از حدود 12-10 سال پیش تاکنون، شماری از فرهنگیان فعال در کانون‌های صنفی معلمان کشور تلاش کردند که یپوند خود و تشکل خود را با خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و دیگر نشریه‌ها افزایش دهند و به آن شکلی پایدار بخشند. بی‌گمان این پیوند چندین ساله و پیوسته با رسانه‌ها، پیامدهایی از خود برجای گذاشته است.

هم‌اکنون در میان فرهنگیان فعال در فضای مجازی و تشکل‌های فرهنگی، گفتمان صنفی- آموزشی تازه‌یی در حال ظهور است که بی‌ارتباط با آن تلاش‌های رسانه‌یی نیست. گرچه هنوز در آغاز راهیم و راه نرفته بسیاری پیش روست اما با توجه به این امر و گسترش فضای مجازی و رسانه‌یی، پیشنهاد می‌شود که یکی از روزهای هفته معلم را با نام «آموزگار و رسانه» نامگذاری کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر