مکالمه گران می‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۵۸

گروه دانش‌و‌فن مرجان محمدی

دو سال پیش زمانی که واعظی بر مسند وزارت ارتباطات تکیه زد و راهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد در نخستین اقدامش اعلام کرد که تعرفه‌های مخابراتی گران نمی‌شود، مساله‌یی که به مناقشه اصلی وزارت ارتباطات و مخابرات تبدیل شد و پافشاری وزیر ارتباطات برای افزایش نیافتن تعرفه‌های مخابراتی این اطمینان را به کاربران داد که وعده‌های وزیر در حد حرف باقی نمی‌ماند و عملیاتی می‌شود، حال پس از 2سال و در یک گردش 360درجه‌یی با موافقت وزیر ارتباطات تعرفه‌های مخابراتی افزایش پیدا می‌کند و در این بین به نظر می‌رسد اختلاف مدیریتی میان مالکان عمده شرکت مخابرات ایران و دولت علت اصلی پافشاری وزیر برای افزایش پیدا نکردن تعرفه‌های مخابراتی بود چراکه با سازش در این خصوص وزیر ارتباطات برای افزایش تعرفه‌های مخابراتی به مخابرات چراغ سبز نشان داد.

درحالی مه اختلاف میان سهامداران عمده شرکت مخابرات ایران (با در اختیار داشتن ۵۱ درصد سهام) و دولت به عنوان سهامدار ۴۰درصدی بر سر نحوه مدیریت مخابرات از حدود ۲سال پیش تاکنون ادامه داشته و این موضوع باعث شده تا در این سال‌ها درخواست شرکت مخابرات ایران برای تغییر نرخ‌های مخابراتی راه به جایی نبرد. اما با تغییر هیات ‌مدیره شرکت مخابرات ایران که هفته گذشته انجام شد، باب سازش میان مخابرات و وزارت ارتباطات باز شده است؛ وزیر ارتباطات با تغییر موضع خود و در چرخشی تعجب برانگیز اجازه افزایش تعرفه‌ها را داده است.

به نظر می‌رسد، سرانجام پس از کشمکش‌های صورت گرفته بین مخابرات و وزارت ارتباطات برای تغییر تعرفه‌های مخابراتی این مخابرات است که پیروز این مناقشه شده و با نظر مساعد وزیر ارتباطات قرار است، تعرفه‌های مخابراتی افزایش پیدا کند مساله‌یی که 2 سال به طول انجامید. بد نیست بدانید موضوع تعرفه‌های مخابراتی از زمان روی کار آمدن محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم، محل مناقشه این وزارتخانه با شرکت مخابرات ایران بوده است به نحوی که جلوگیری از افزایش تعرفه‌های مخابرات در بدو ورود واعظی به این وزارتخانه کلید خورد چراکه شرکت مخابرات ایران طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قصد داشت مرداد ماه سال ۹۲ نرخ‌های مکالمات تلفنی را افزایش دهد اما وزیر ارتباطات در بدو ورود به این وزارتخانه اجازه این اقدام را نداد و این مخالفت را در جهت دفاع از حقوق مشترکان عنوان کرد.

پس از آن در نیمه دوم سال ۹۳ نرخ‌های مخابراتی پیرو اجرای طرح یکسان‌سازی کدهای استانی توسط مخابرات و با اجازه وزارت ارتباطات تغییر کرد اما براساس اعلام مخابرات با اعمال این تعرفه‌ها به دلیل حذف کدهای بین شهری، شرکت مخابرات ایران دچار ضرر و زیان شد. اگرچه قرار بود چنانچه مخابرات با اجرای طرح یکسان‌سازی کدهای استانی متحمل ضرر و زیان شود، وزیر ارتباطات با افزایش نرخ‌های مخابراتی موافقت کند که این موضوع از بهمن ماه سال ۹۳ تاکنون محل مناقشه مخابرات و وزارت ارتباطات بوده و واعظی با درخواست تجدیدنظر در نرخ‌های مخابراتی موافقت نکرده است. این کشمکش پس از آنکه اواسط اردیبهشت ماه ۹۴ هیات‌مدیره شرکت مخابرات بدون جلب نظر دو عضو دولتی، مدیرعامل این شرکت را برکنار کردند، پررنگ‌تر شد و وزیر ارتباطات با انتقاد از سیاست‌های شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: تا زمانی که مشکلات مخابرات حل نشود، اجازه تغییر نرخ‌های مخابراتی را نخواهیم داد.

واعظی آن زمان گفت که با تغییر تعرفه‌ها در راستای هم کدی، نرخ آبونمان ۳۰۰ برابر افزایش یافته است. از سوی دیگر با وجود تاکید وزارت ارتباطات بر ارائه برنامه توسعه‌یی از سوی مخابرات، ‌این شرکت برنامه‌یی ارائه نداده‌ و از این رو وزارت ارتباطات پیشنهاد تغییر تعرفه‌ها را بررسی نمی‌کند.

تاکیدات وزیر ارتباطات بر عدم توسعه شبکه مخابراتی کشور درحالی عنوان شده بود که مخابرات بارها تاکید کرد که در اجرای مصوبه دولت در طرح هم‌کدی تلفن ثابت، میلیارد‌ها تومان هزینه کرده و کاهش ۱۰تا ۳۰درصدی درآمد داشته است.

حالا با گذشت حدود ۲ سال از مناقشه میان مخابرات و وزارت ارتباطات با توافق صورت گرفته میان وزیر ارتباطات و مخابرات بر سر مدیریت این شرکت، محمود واعظی از تجدید نظر احتمالی در تعرفه‌های مخابرات خبر داد. وی پس از مشخص شدن اعضای جدید هیات‌مدیره مخابرات ایران گفت: در ماه‌های اخیر شرکت مخابرات سرمایه‌گذاری‌های خوب و مناسبی را در حوزه مخابراتی انجام داده و ما فکر می‌کنیم هزینه ۳۰ ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت ۵۰۰ هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدیدنظر شود.

واعظی گفت: پس از تعیین اعضای هیات‌مدیره مخابرات و برگزاری جلساتی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امیدواریم در یک ماه آینده تعرفه‌های جدید تلفن ثابت اعلام شود.

وی توضیح داد: در زمینه تعیین اعضای هیات‌مدیره مخابرات جلسات متعددی با سهامداران شرکت مخابرات برگزار شد که هدف اصلی آن پایان دادن به مشکلات و تعیین سیاست‌های تجدید نظر در تعرفه‌های مخابرات بود؛ در سیاست‌گذاری‌های جدید، شرکت مخابرات شرکتی توسعه‌یی محسوب می‌شود و ما قبل از تعیین هیات‌مدیره جدید، نقشه راهی را برای این شرکت تدوین کردیم تا اعضای جدید هیات‌مدیره بدون هیچ مشکلی شرایط جدیدی را در این شرکت فراهم کنند.

واعظی با اشاره به تعیین اعضای جدید هیات‌مدیره شرکت مخابرات در هفته گذشته افزود: ۵ شنبه گذشته جلسه‌یی با اعضای هیات‌مدیره جدید و سهامداران شرکت مخابرات برگزار شد که سیاست‌ها و نقشه راه این شرکت به آنها ابلاغ شد. در مجموع با توجه به تجربیات گسترده قابل توجه هیات‌مدیره جدید شرکت مخابرات امیدواریم مسائل این شرکت به سرعت حل شود.

با توافق صورت گرفته میان دولت و شرکت مخابرات ایران، مظفر پوررنجبر به عنوان نماینده سهام دولت و لطیف وصلی به عنوان نماینده سهام عدالت در هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران منصوب شدند.

مظفر پوررنجبر درحالی از سوی دولت در هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران منصوب شده که دو سال پیش نیز مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران را برعهده داشت و بنا به خواست هیات‌مدیره از این سمت کنار گذاشته شده بود همچنین لطیف وصلی، عضو سابق هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار بوده است.

در همین حال صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران طی احکامی جداگانه برات قنبری(معاون فعلی نظارت و برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) و حمیدرضا رفیعی(عضو فعلی هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران) و بابک تراکمه(معاون برنامه‌ریزی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران) را به عنوان اعضای هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران انتخاب کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر