امریکا قواعد زیست‌محیطی اروپا را نادیده می‌گیرد

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۴۸

گروه جهان

افشا شدن بخشی از اسناد پیمان همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری آن‌سوی آتلانتیک میان اتحادیه اروپا و امریکا توسط جنبش صلح سبز آلمان، روشن کرد که ایالات متحده به دنبال آن است تا با فشار آوردن به اروپا، قوانین مربوط به بهداشت و محیط زیست را در این اتحادیه تغییر دهد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، اوباما به دنبال آن است تا پیش از رفتن از کاخ سفید این قرارداد را قطعی کند. با این وجود مفاد این قرارداد پیش از عملی شدن، انتقادهای زیادی در اروپا که سال‌هاست خود را مقید به رعایت قوانین زیست محیطی کرده، برانگیخته است.

این اسناد تازه نیز، از سوی جنبش صلح سبز آلمان که یکی از سازمان‌های فعال در زمینه محیط‌زیست است، منتشر شده‌ و تنها بخش‌هایی از گزارش 240 صفحه‌یی مذاکرات داخلی تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و امریکا را دربرمی‌گیرد.

مطابق با این اسناد امریکا درصدد است تا قوانین زیست محیطی همتایان اروپایی و قانون دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان آنها را تضعیف کند. همچنین این اسناد نشان داد که هفته گذشته گفت‌وگوهای مخفیانه‌یی در نیویورک در این مورد انجام شده است. اسناد افشا‌کننده همچون اسناد پاناما نیز که ماه گذشته با افشای بهشت‌های مالیاتی از ثروت واقعی افراد پرده برداشت، می‌تواند در روشن کردن بخش‌های تیره این قرارداد موثر باشد. مذاکرات تجاری میان اروپا و امریکا از جولای سال 2013 آغاز شد. این توافقنامه تجاری می‌تواند گستره‌یی از موضوعات همچون ارتباطات، محصولات کشاورزی و مالکیت معنوی را در بر بگیرد. ماه گذشته اوباما برای شرکت در یک نمایشگاه تولیدات محصولات آلمانی به هانوفر رفت و در آنجا اصرار داشت تا هرچه سریع‌تر مذاکرات برای این توافقنامه تجاری را با آنگلا مرکل به سرانجام برساند. اوباما سعی دارد نشان دهد که این مذاکرات روزی به نتیجه خواهد رسید و با اعتماد به نفس در این باره صحبت می‌کند، اما در ملاقات با صدراعظم آلمان اعتراف کرد که «زمان با ما نیست.» او بیستم ژانویه 2017 کاخ سفید را ترک خواهد کرد. این در صورتی است که به نظر نمی‌رسد هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در صورت پیروزی به دنبال به سرانجام رساندن این توافقنامه تجاری باشد.

در اسناد منتشر شده از سوی سازمان صلح سبز آلمان، چهار موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. نخستین بندهای آن مربوط به تلاش برای تضعیف قوانین مربوط به «حفاظت از زندگی و سلامت انسان، حیوان، گیاه» و «حفاظت از منابع طبیعی تجدیدناپذیر» است. دومین نگرانی مربوط به حمایت ناکافی از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی است. قوانین مربوط به تولید محصولات و لابی شرکت‌های بزرگ و تاثیر آنها بر تصمیمات مهم از دیگر موضوعات مورد توجه این اسناد بوده است.

یورگو ریس، مدیر سازمان صلح سبز درباره این اسناد گفت: «درز کردن این اسناد همه آنچه ما از مدت‌ها قبل درباره‌اش صحبت می‌کردیم را ثابت می‌کند. ما می‌دانیم که موضع‌گیری اتحادیه اروپا بد بوده و موضع امریکا نسبت به این موضوعات بدتر از اتحادیه اروپا بوده است. مصالحه بین این دو با توجه به اشکالات موجود غیرقابل قبول است.»

توافق نهایی به این معناست که اتحادیه اروپا با خواسته امریکا یعنی ورود خودکار محصولات غذایی اصلاح ژنتیکی این کشور به اتحادیه اروپا باشد. از این رو این اتحادیه دیگر امکان محافظت از محیط زیست و کیفیت وارداتش را نخواهد داشت. ریس در ادامه گفت: «ما این گزارش را منتشر کردیم چراکه تمام مذاکرات مشارکت تجاری و سرمایه‌گذاری آن سوی آتلانتیک واقعا به شیوه‌یی رسواکننده، ناشفاف است. آنها درباره حمایت از مشتریان یا حفظ محیط زیست یا حقوق کارگران بیش از نیم میلیون نفر در اروپا، مذاکره نمی‌کنند.»

مخالفت‌ها با توافقنامه TTIP تاکنون افزایش یافته است. اسناد فاش شده، خواسته‌های مذاکره‌کنندگان امریکایی از اتحادیه اروپا و نیز امتیازاتی را که کمیسیون اروپا برای امضای چنین قراردادی باید بدهد، برملا می‌کند. این اسناد همچنین نشان می‌دهد که مذاکرات دو طرف بر سر «اختلافات حل نشدنی» به بن‌بست رسیده است؛ موضوعی که می‌تواند کل این توافق را زیر سوال ببرد. در آلمان روزنامه زوددویچه نیز درباره اسناد افشا شده نوشت که ایالات متحده به دنبال آن است تا از طریق تهدید در مورد خرید خودروهای تولید شده در اروپا واردات محصولات کشاورزی خودش به این قاره را هموار کند.

روزنامه لوموند نیز با بررسی این اسناد در گزارشی نوشت که این اسناد نشان می‌دهد مذاکره‌کنندگان اروپایی آمادگی لازم برای پذیرش آنچه امریکا به آنها تحمیل کرده است را ندارند. این اسناد همچنین ثابت می‌کند که برخلاف آنچه مذاکره‌کنندگان می‌گویند اروپا چیز زیادی به دست نخواهد آورد. گاردین نیز از دیگر نشریاتی بود که این اسناد را مورد بررسی قرار داد و در این باره نوشت: «برخی از مفاد این توافقنامه غیرقابل قبول است. به‌طور مثال استفاده از تست‌های حیوانی برای آزمایش لوازم آرایشی، تلاش امریکا برای ورود کارخانه‌هایی همچون نستله و کوکاکولا ازجمله مواردی است که باعث می‌شود ورود مواد غذایی به خاک اروپا تسهیل و برخی از قوانین قاره سبز زیر پا گذاشته شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر