اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۴۲

رشد 3برابری تامین مالی از طریق بازار سرمایه در سال94

در سال1393 مبلغ 340هزار میلیارد ریال از طریق بازار سرمایه تامین مالی شد، درحالی که این مبلغ در سال94 به 990هزار میلیارد ریال رسید که نشان‌دهنده رشد 3برابری است. حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان مطالب فوق و با ارائه آماری از وضعیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه، جزییات تامین مالی 990هزار میلیارد ریالی برای دولت و شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه در سال گذشته را تشریح کرد: مبلغ 310هزار میلیارد ریال به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی، 50هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت نفت و 50هزار میلیارد ریال به اسناد خزانه اسلامی مربوط بوده است. امیری اضافه کرد: مبلغ 10هزار میلیارد ریال نیز به سلف موازی استاندارد و 10هزار میلیارد ریال نیز به عرضه اولیه در بورس و فرابورس تعلق داشته است. وی ادامه داد: مبلغ 13هزار میلیارد ریال نیز مربوط به اوراق مشارکت دولت، شهرداری‌ها و بانک‌ها بوده که عرضه اولیه آنها در بازار سرمایه انجام نشده، اما بازار ثانویه آنها در بورس و فرابورس شکل گرفته است. معاون نظارت بر ناشران و بورس‌ها افزود: مبلغ 530هزار میلیارد ریال نیز به افزایش ارزش صندوق سرمایه‌گذاری تعلق داشته است. وی ادامه داد: باتوجه به شرایط موجود، می‌توان این نوید را داد که امسال نیز تامین مالی دولت و شرکت‌های دولتی از طریق بازار سرمایه رشد خوبی داشته باشد. امیری با برشماری مزیت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: تامین مالی در بازار سرمایه، قرارداد محور بوده و ارکان نظارتی بر آن حاکم است و سبب می‌شود که اوراق فروخته شده در محل موردنظر، هزینه شوند. وی با بیان اینکه ناشران موظفند در دوره‌های 3ماهه با انتشار گزارش‌هایی درباره عملکرد اوراق فروخته شده اطلاع‌رسانی کنند، افزود: سازمان بورس، پس از طراحی مدل و مقررات نویسی، مجوزهای لازم برای انتشار اوراق را صادر می‌کند. معاون نظارت بر ناشران و بورس‌ها اضافه کرد: انتشار این اوراق به سبب شفافیتی که دارد هم آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی در داخل کشور داشته و هم سبب کسب اعتبار بین‌المللی برای کشور می‌شود. امیری با بیان اینکه تامین مالی از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق به این معناست که دولت می‌خواهد برای خود انضباط مالی ایجاد کرده و شفاف‌سازی کند، ادامه داد: به‌دلیل اینکه طرف حساب اوراق منتشر شده در بازار سرمایه، مردم هستند، دولت نمی‌تواند در اجرای تعهدات خود تاخیر کند و باید در موعد مقرر آنها را انجام دهد. وی گفت: ابزارهای مختلف تامین مالی در سال‌های مختلف در بازار سرمایه شکل گرفته که ازجمله آنها می‌توان به صکوک و مرابحه اشاره کرد. معاون نظارت بر ناشران و بورس‌ها با بیان اینکه امکان استفاده از صکوک و اوراق اجاره برای سال‌های94 و 95 فراهم شد، افزود: برای نخستین‌بار این موضوع در قانون بودجه سال94 لحاظ شد و برای بودجه امسال نیز پیش‌بینی شده است. امیری ادامه داد: برای انتشار اوراق مشارکت باید طرحی ارائه و سود قطعی نیز در پایان پروژه مشخص می‌شود، اما در صکوک محاسبه سود قطعی اهمیتی ندارد. وی با بیان اینکه باید از ابزارهای مختلف مالی در شرایط مناسب استفاده کرد، افزود: امسال شاهد این خواهیم بود که دولت و شرکت‌های دولتی برای تامین مالی، از این ابزارها استفاده خواهند کرد.


بلوک سهام بورس تهران

روی میز فرابورس ایران

عرضه بلوک سهام‌ شرکت بورس اوراق بهادار تهران، امروز 14 اردیبهشت‌ در بازار فرابورس ایران انجام می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری بهمن تصمیم به واگذاری 2.03درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران به صورت یکجا و شرایطی از طریق عرضه در بازار پایه فرابورس ایران گرفته است. قیمت پایه هر سهم این شرکت، شش هزار و 900ریال و قیمت پایه کل آن 154میلیارد و 831میلیون و 432هزار و 200ریال اعلام شده است. طبق این گزارش، 22میلیون و 439هزار و 338 سهم از مجموع یک میلیارد و 100میلیون سهم بورس اوراق بهادار تهران در نماد «بورس 24» عرضه خواهد شد. این بلوک سهام روز سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه 1395 از طریق کارگزاری بهمن عرضه و ثمن معامله به صورت نقد و مطابق رویه تسویه پایاپای پرداخت می‌شود.


«فراسا» زمینه‌ساز پاسخگویی فرابورس به کارگزاران

در نرم‌افزار «فراسا» دانشی نهفته است که به کارگزار کمک می‌کند تا فرآیندهای لازم برای ثبت یک درخواست را با کمک پارامترهای طراحی شده در سامانه تشخیص دهد که این موضوع نسبت به ارسال و دریافت سفارش به صورت دستی و کاغذی، سرعت اخذ مجوزها را افزایش می‌دهد. اهمیت الکترونیکی شدن تمامی فرآیندهای موجود در بازار سرمایه و نیاز به تسریع و تسهیل در تعاملات میان کارگزاران با فرابورس ایران، زمینه‌ساز رونمایی از سامانه جدیدی تحت عنوان فراسا شده است.

دبیرکل کانون کارگزاران با بیان مطلب فوق گفت: زحماتی که به پای نوشتن این سامانه انجام شده قابل تقدیر است؛ در این نرم‌افزار دانشی نهفته است که به کارگزار کمک می‌کند تا فرآیندهای لازم برای ثبت یک درخواست را با کمک پارامترهای طراحی شده در سامانه تشخیص دهد که این موضوع نسبت به ارسال و دریافت سفارش به صورت دستی و کاغذی هم کم‌هزینه‌تر بوده و هم نیاز به پرسش و پاسخ و استعلام‌های بعدی را از بین می‌برد، بنابراین سرعت اخذ مجوزها افزایش می‌یابد.

به گفته روح‌اله میرصانعی این سامانه همچنین به روند پاسخگویی فرابورس ایران در مقابل کارگزاران عضو سرعت بیشتری می‌بخشد، چراکه در هر مرحله مشخص است پرونده اخذ مجوز در چه مرحله‌یی قرار دارد و تایید یا رد درخواست نیز با ذکر دلیل برای کارگزار مشخص می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر