هیاهوی کاذب در برخی نمادها

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۴۰

گروه بورس

روز گذشته شاهد گرم شدن دوباره هیاهوی نوسان‌گیران در بازار به بهانه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودیم. این اخبار اغلب پیرامون صنعت خودرو منتشر شد، اما از سوی دیگر انگیزه سفته‌بازان در گروه‌های خودرویی برای افزایش بازدهی از دست رفته در روزهای اخیر، عامل گردش مجدد نقدینگی در این صنعت شده است. البته تا آخرین لحظات دادوستد تالار شیشه‌یی، تجدید ارزیابی یک از نمادهای گروه خودرویی تایید یا تکذیب نشد، اما باز هم با حفظ صف خرید خود درمجموع گروه خودرو لیدر روز گذشته بازار بود. بر همین اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات این روز با کاهش 99واحدی به رقم 78هزار و 285واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 15واحدی عدد 13742واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 31واحدی عدد 78557 را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 13واحدی به رقم 54849واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 547واحدی عدد 170768واحد را برای خود ثبت کرد. بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه سایپا با 50واحد، مخابرات ایران با 24واحد و فولاد خوزستان با 23واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی جم با 32واحد، تاپیکو با 27واحد و ملی صنایع مس ایران با 25واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. از سوی دیگر ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 337میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 415میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 103هزار و 857 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کی‌بی‌سی، البرز دارو، سبحان دارو، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، سرمایه‌گذاری جامی، اوراق گواهی سپرده عامل بانک گردشگری و مهندسی نصیر ماشین، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نورد و تولید قطعات فولادی، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود و اوراق اجاره «اجاد» بازگشایی شدند.


رفت و آمدهای دیروز بازار

روز گذشته نمادهای معاملاتی «خلنت»، «غدشت»، «فسرب» و «فنورد» به تابلو معاملات بازگشتند و نماد «خنصیر»، «دالبر»، «دسبحان» و «کرماشا» متوقف شدند. بر اساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت‌های لنت ترمز ایران، دشت مرغاب و ملی سرب و روی ایران با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت قابل معامله شدند. در عین حال، نماد معاملاتی شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند ما 1395، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی به تابلو معاملات بازگشت. همچنین نماد معاملاتی شرکت مهندسی نصیر ماشین با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. در پایان معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های البرز دارو، سبحان دارو و صنایع پتروشیمی کرمانشاه جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، متوقف شدند.


جای‌گیری خودرویی‌ها به عنوان لیدر بازار

در معاملات روز گذشته بورس، نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه شاهد معاملات کد به کد 15میلیون سهم میان سهامداران عمده حقوقی به ارزش بیش از 4میلیارد تومان بود. در لیزینگ صنعت و معدن نیز بیش از 9میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده حقوقی جابه‌جا شد. در فولاد آلیاژی ایران همچنین بیش از 7.5میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد.

از سوی دیگر در گروه مپنا 5میلیون سهم به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده حقوقی منتقل شد. نماد معاملاتی عمران و توسعه فارس نیز شاهد معاملات انتقالی 3میلیون سهمی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده خود بود. بازار سهام روز گذشته به پیشتازی شرکت زیان‌ده ایران‌خودرودیزل شاهد معاملات پرحجم در گروه خودرویی‌ها همسو با عرضه‌های سهامداران عمده حقوقی در این گروه بود.

بر اساس این گزارش دیروز در گروه فلزات اساسی برخی نمادهای معاملاتی ازجمله فولاد آلیاژی ایران، فولاد آلیاژی یزد و ذوب‌آهن اصفهان با افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی روبه‌رو بود. در گروه دارویی‌ها نیز با وجود تقاضا اما تلاش برخی هلدینگ‌های دارویی برای بازارگردانی و عرضه سهام مانع از تداوم سفته‌بازی در برخی نمادهای پرتقاضای این گروه و برخوردار از سود تقسیمی مناسب در مجامع عادی سالانه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر