دستورالعمل رفع گره معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران که از شنبه هفتم مهر 1386 تاکنون اجرا می‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۳۹

1- گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی با وجود برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت‌های با سه میلیارد سهم و بیشتر و دوبرابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به علت عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت 10جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به استثنای معاملات در نماد ژعمده)، کمتر از 5درصد حجم مبنا باشد.

2- برای رفع گره معاملاتی، تاثیر حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد مورد نظر، برای دوره مشخصی که از 5 جلسه معاملاتی متوالی بیشتر نیست، حذف می‌شود.

3- فهرست شرکت‌های دارای گره معاملاتی براساس وضعیت سفارشات پایان جلسه معاملاتی و حجم معاملات آخرین 10جلسه معاملاتی توسط بورس استخراج و حداکثر تا ساعت 16 همان‌روز از طریق سامانه معاملات و همچنین سایت این شرکت به اطلاع عموم می‌رسد. حذف حجم مبنا در جلسه معاملاتی روز بعد اعمال خواهد شد.

4- پس از رفع گره معاملاتی یا خاتمه دوره پیش‌بینی شده در بند2، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی سهام شرکت لحاظ می‌شود. برخی کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که اجرای صحیح رفع گره‌های معاملاتی به نفع بازار تمام می‌شود.

دستورالعمل رفع گره‌های معاملاتی پس از اصلاح، از سوی روابط‌عمومی بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. اصلاحات روی دو بند از چهار بند این دستورالعمل انجام شده که یکی از این اصلاحات مربوط به متوسط معاملات روزانه یک نماد معاملاتی در بازه زمانی موردنظر می‌شود. براساس دستورالعمل قبلی متوسط معاملات روزانه کمتر از 20درصد حجم مبنا بود در حالی که براساس دستورالعمل فعلی شرکت‌هایی که متوسط معاملات روزانه آنها کمتر از 5درصد حجم مبنا باشد، می‌توانند مشمول اجرای این دستورالعمل شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر