روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۲۱

بیکاری 25 درصدی در نساجی

تسنیم| رییس انجمن صنایع نساجی با اعلام اینکه در دو ماه اخیر ۲۰تا ۲۵درصد از نیروی کار نساجی بیکار شده‌اند، گفت: در صنعت نساجی 288هزار نفر کارگر بیمه‌یی وجود دارد که در 2ماهه سال جاری رکود بازار و سایر مشکلات باعث شده تا حجم زیادی از آنها بیکار شوند. مروج معتقد است در صنعت نساجی فقط 35درصد کارخانجات فعال بوده و مابقی تعطیل و نیمه تعطیل هستند. وی همچنین به کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار اشاره و اظهار کرد: دولت اقدامات مناسبی را برای کنترل تورم انجام داد اما این امر منجر به تشدید رکود شد. به نحوی که 40درصد قدرت خرید حقوق‌بگیران کشور کاهش پیدا کرده است. از این رو تا زمانی که رکود در بازار حاکم باشد، وضعیت واحدهای تولیدی بهبود نخواهد یافت. وی با اشاره به اینکه عمده پوشاک قاچاق کشور از دوبی و ترکیه هستند، گفت: البته موضوع اینجاست که کالاهای چینی نیز از ترکیه وارد کشور می‌شوند؛ چراکه برخی محصولات ترکیه‌یی گران بوده و برای قاچاقچیان به صرفه نیست. وی با اشاره به اینکه حتی آدرس و زمان پخش کالاهای قاچاق را به مسوولان مربوطه ارائه کردیم، تصریح کرد: این درحالی است که اراده جدی برای مقابله با قاچاق وجود ندارد. رییس انجمن صنایع نساجی به معضل اتیکت فروشی در سطح بازار نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی با خرید اتیکت‌های خارجی محصولات خود را به فروش می‌رسانند که این موضوع خود آینده تولیدات داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


حجم 30 میلیارد دلاری قاچاق

تسنیم| با توجه به افزایش قاچاق در سال‌های اخیر، معاون پیشین نظارت و بازرسی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن انتقاد از شرایط بسیار بد قاچاق در کشور بیان کرد: حجم قاچاق در کشور ۳۰میلیارد دلار برآورد شده، این درحالی است که دولتی‌ها مبارزه با قاچاق را بوسیده و کنار گذاشته‌اند. محسن نکوپندار با انتقاد از وضعیت فعلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نامطلوب بودن شرایط کشور در موضوع ورود کالاهای قاچاق خارجی اظهار کرد: متاسفانه شرایط به‌گونه‌یی است که شاهد رشد قاچاق در کشور هستیم. حدود 5 سال پیش آماری حداقلی از میزان قاچاق کالا و ارز در کشور ارائه شد و برآوردها نشان داد که در خوشبینانه‌ترین حالت، حجم قاچاق در کشور چیزی حدود 19.2میلیارد دلار است ولی دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق کالا و ارز تایید می‌کنند که در حال حاضر حجم قاچاق در کشور به ‌مراتب بدتر از گذشته شده و به ‌نظر من آمار مذکور به حدود 30میلیارد دلار رسیده است. البته شاید میزان قاچاق در مواردی همچون سوخت به ‌واسطه تغییرات قیمتی آن کاهش یافته باشد ولی در مجموع وضعیت فعلی بسیار بدتر از گذشته است. وی با اشاره به نقش گمرکات در ورود کالاهای قاچاق گفت: متاسفانه باید گفت بخش زیادی از کالاهای قاچاق از گمرکات وارد می‌شود و قاچاقچیان به‌ روش‌های مختلف کالای خود را به کشور وارد یا از کشور خارج می‌کنند.


افت محسوس صادرات لبنی

ایسنا| سال گذشته افزون بر 528 میلیون دلار انواع محصولات و فرآورده‌های لبنی از شیر خشک تا پنیر، ماست، دوغ و ... به 22کشور مختلف صادر شد که با وجود اضافه شدن مشتریانی مانند روسیه، صادرات این محصولات از نظر وزنی و ارزشی با کاهش مواجه شدند. از سوی دیگر با توجه به اینکه روابط روس‌ها با امریکا و کشورهای اروپایی تیره شده بود، اصرار بر این بود که انواع فرآورده‌های لبنی و دیگر محصولات غذایی خود را از طریق ایران و دیگر کشورهای آسیایی تامین کنند. براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک سال گذشته 354هزار و 100تن انواع محصولات لبنی به ارزش 528 میلیون و 300هزار دلار به 22کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی 6.2 درصد و از نظر ارزشی 8.4درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است. حال با باز شدن راه صادرات لبنیات ایران به روسیه و وجود پتانسیل 500 میلیون دلاری برای بازار لبنیات می‌توان صادرات این محصولات را افزایش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر