مصادره بانکی1100 بنگاه صنعتی

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۱۴

رکودزدایی ضربتی با تسهیلات نقدی آغاز شد

گروه صنعت|

در سال‌های اخیر، بسیاری از صنایع و شهرک‌های صنعتی کشور با ظرفیت بسیار پایین کار کرده‌اند که این امر، منجر به تعطیلی عمده این واحدهای تولیدی شده است. در همین‌ راستا، دولت در حال برنامه‌ریزی برای احیای مجدد این واحدهای تولیدی و صنعتی است، تا پس از چند سال رکود حاکم بر صنایع، رونق را به صنعت کشور بازگرداند. در همین زمینه، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازگشت واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل به ظرفیت اصلی خود برنامه‌ریزی کرده و در این خصوص، معاونان وزارت صنعت، طی روزهای اخیر، مباحثی را به صورت جسته و گریخته، مطرح کردند و برای نمونه، از تخصیص 16هزار میلیارد تومان برای احیای بنگاه‌های راکد و نیمه فعال خبر دادند. اما روز گذشته، این مباحث در قالب یک طرح و ایده واحد از سوی معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، اطلاع‌رسانی و جزییات برنامه وزارتخانه متبوع برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، اعلام شد. در عین حال، رییس اتاق بازرگانی ایران از برنامه‌ریزی کلان مسوولان کشور برای افزایش ١٠میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی خبر داد. بر همین اساس، به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی، در نشست صندوق توسعه ملی تصمیم گرفته شده است که «دوهزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی با نرخ ١٦درصد و مهلت بازپرداخت یک ساله» و «یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی با نرخ ٦درصد به صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی و همچنین اعتبار خرید به خریداران کالای ایرانی» اختصاص یابد تا از طریق فعال شدن چرخه صادراتی، چرخ تولید بنگاه‌های صنعتی بیش از گذشته بچرخد. البته 1.8میلیارد دلار طرح معدنی نیز طی امسال افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با اعلام آخرین آمار تاسیس واحدهای صنعتی در سال گذشته اعلام کرد: اگر در سال 95، 19هزار میلیارد تومان تسهیلات و یارانه در اختیار واحدهای صنعتی قرار بگیرد، شاهد ایجاد 184هزار و 50 فرصت شغلی در کشور خواهیم بود.


جزئیات برنامه تامین سرمایه در گردش

در همین راستا، بر اساس آخرین جزییاتی که از سوی وزارت صنعت برای احیای واحدهای تولیدی کشور، روز گذشته اعلام شد، «سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی به صورت دو بار در سال تامین می‌شود و سهم آورده صاحبان بنگاه‌ها، ۳۰درصد است و وزارت صنعت برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز تولید در سال ۹۵ برنامه‌ریزی کرده است. » به گفته معاون وزیر صنعت، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، منابع مالی مورد نیاز برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل از راه‌های مختلفی تامین خواهد شد، اما براساس برآوردها، در سال ۹۵، برای تامین نقدینگی واحدها و البته با فرض دوبار چرخش در سال، به ۲۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز خواهد بود. حسین ابویی مهریزی گفت: روش‌های مختلفی برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز بخش تولید درنظر گرفته شده که شامل مجموعه‌یی از تامین مالی از طریق «بانک‌ها»، «بورس» و «سایر شیوه‌های تامین مالی» است. البته بانک‌ها باید همراهی بیشتری با بخش تولید داشته باشند، چراکه به دلیل محوریت تامین منابع مالی از طریق بانک‌ها در اقتصاد ایران، هنوز هم بار اصلی تامین مالی به دوش بانک‌هاست. البته وزارت صنعت روی منابع صندوق توسعه ملی نیز حساب باز کرده است. ابویی مهریزی تصریح کرد: سال گذشته، عمده منابع مالی تخصیص یافته از سوی بانک‌ها صرف استمهال تسهیلات گذشته شده و انتظار ما این است که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جدید به واحدهای تولیدی نیز اقدامات لازم را به عمل آورند، چراکه اگر قرار باشد امسال به رشد اقتصادی ۴درصدی برسیم، حتما بار عمده‌یی از تامین رشد به دوش بخش صنعت، معدن و تجارت کشور است و بنابراین باید با انجام پشتیبانی‌های لازم از این بخش، زمینه‌ساز رسیدن به رشد اقتصادی مناسب در سال جاری باشیم.


احیای 7500 واحد تولیدی مشکل‌دار

معاون وزیر صنعت در عین حال از ابلاغ ۷ پروژه ملی اقتصاد مقاومتی به وزارت صنعت نیز خبر داد و گفت: معاونان وزارت صنعت بعد از ابلاغ مسوولیت‌ها ظرف یک هفته، باید برنامه عملیاتی این پروژه‌ها را اعلام و به تایید وزیر صنعت برسانند. ابویی مهریزی اظهار کرد: وزیر صنعت نیز با دریافت این ابلاغ برای هر یک از پروژه‌ها یکی از معاونان را به عنوان مسوول پروژه انتخاب و حکم صادر کرده است. وی با اعلام اینکه نخستین پروژه رونق تولید، تعیین تکلیف 7هزار و 500 واحد تولیدی مشکل‌دار با هدف فعال کردن آنهاست، افزود: در پروژه دوم، ایجاد توازن زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار هدف‌گذاری شده است. معاون وزیر صنعت گفت: ارتقای رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات به همراه مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری، در کنار افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی به میزان 10میلیارد دلار در سال 95 نسبت به سال 94 نیز در پروژه‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. ابویی مهریزی با بیان اینکه تکمیل طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد پروژه ششم به شمار می‌آید، تصریح کرد: تکمیل و راه‌اندازی 33 طرح مهم و ملی نیز پروژه هفتم است که قرار است وزارت صنعت آنها را اجرایی کنند.


آخرین آمار واحدهای تازه‌تاسیس

در همین حال، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در سفر به لرستان و اراک، خبرهایی به همراه داشت. علی یزدانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در کشور یک‌هزار و 99 واحد به تملک بانک‌ها درآمده که بیشترین تملک مربوط به بانک ملی است و از این تعداد واحد تملک شده، 25درصد غیرفعال و 75درصد فعال هستند. یزدانی با اشاره به اینکه آنچه در جامعه اشتغال و تحرک ایجاد می‌کند و منجر به بهره‌مند شدن طبقات پایین جامعه می‌شود صنایع کوچک است، اظهار کرد: تا پایان سال گذشته، در کل کشور، برای 87هزار و 659 واحد پروانه بهره‌برداری صادر شده که از این تعداد، 37هزار و 120 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر بودند. وی ادامه داد: از مجموع 87هزار و 659 واحد صنعتی کشور، 79هزار و 838 واحد صنایع کوچک، 4هزار و 351 واحد متوسط و 3هزار و 470 واحد بزرگ هستند. وی اظهار کرد: در کل کشور، در سال جاری، 99هزار و 840 طرح صنعتی در حال ساخت‌وساز، مجوز تاسیس گرفته‌اند که از این تعداد، 29هزار و 799 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی واقع شده‌اند.


تازه‌ترین آمار تعطیلی واحدهای صنعتی

یزدانی همچنین گفت: همچنین از مجموعه 37هزار و 120 واحدی که در شهرک‌ها و نواحی کشور مستقرند، 34هزار و 528 واحد، کوچک‌ و از این تعداد، 6هزار و 619 واحد، تعطیل هستند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: از مجموع یک‌هزار و 724 واحد متوسط، 318 واحد تعطیل و از مجموع 868 واحد بزرگ صنعتی، 98 واحد تعطیل است. یزدانی با بیان اینکه بر اساس این آمار، 81درصد واحدهای به بهره‌برداری رسیده کوچک و 18درصد صنایع متوسط، غیرفعال و 11درصد صنایع بزرگ تعطیل مطلق هستند، گفت: مجموعا، ۷هزار و 3۵ واحد در شهرک‌های صنعتی کشور کاملا تعطیل‌ شده است. علی یزدانی با بیان اینکه 7هزار و 800 واحد صنعتی بزرگ در کل کشور وجود دارد، عنوان کرد: 58درصد از اشتغال در واحدهای صنعتی کشور را واحدهای بزرگ و متوسط به وجود آورده‌اند و سهم واحدهای کوچک نیز از اشتغال در واحدهای صنعتی کشور، 42درصد است.

نماگر پیشرفت واحدهای صنعتی کشور

این مقام مسوول وزارت صنعت با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی‌ها در راستای استقرار واحدها در شهرک‌های صنعتی باشد، اضافه کرد: در کل کشور، 9هزار و 325 طرح، معادل 10درصد با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد در دست احداث هستند و سیاست دولت نیز در اولویت قراردادن و به بهره‌برداری رساندن این طرح‌هاست. وی گفت: 3هزار و 324 طرح معادل 11درصد با پیشرفت بالای 60درصد در دست احداث است که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقرند. یزدانی افزود: 77هزار و 446 واحد صنعتی در حال ساخت در کشور، پیشرفت بین صفر تا 20درصد دارند و این واحدها، 78درصد از مجموع واحدهای در حال ساخت را تشکیل می‌دهد. مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: درمجموع 778 شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد که در 150 شهرک و ناحیه صنعتی متقاضی وجود ندارد. در حال حاضر، 561 شهرک، 387 ناحیه و 948 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور داریم که از کل شهرک‌ها، 136هزار هکتار زمین در اختیار داریم. یزدانی گفت: اگر 16هزار میلیارد تومان تسهیلات و یارانه در اختیار واحدهای صنعتی قرار بگیرد شاهد ایجاد 184هزار و 50 فرصت شغلی در کشور خواهیم بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر توجه ستادهای تسهیل و شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها به واحدهای صنعتی کوچک خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی کوچک نیاز به حمایت ویژه دارند؛ چرا که اگر به آنها توجه نشود، به سرنوشت واحدهای بزرگ تعطیل‌ شده دچار می‌شوند.


افتتاح 1.8میلیارد دلار طرح معدنی 95

از سوی دیگر، رییس اتاق بازرگانی ایران از جزییات افتتاح طرح‌های معدنی طی سال جاری خبر داد و گفت: در سال ۹۵، بیش از 1.8میلیارد دلار طرح در حوزه معدن افتتاح و 1.7میلیارد دلار طرح نیز امضا می‌شود. محسن جلال‌پور در این زمینه گفت: ارزش زنجیره معدن دنیا حدود دوهزار میلیارد دلار برآورد شده که بخش فولاد، بزرگ‌ترین زنجیره آن محسوب می‌شود. وی افزود: زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی امریکا در سال گذشته، از 78.3میلیارد دلار سنگ معدن و 25.3میلیارد دلار بازیافت، به

2هزار و 400میلیارد دلار در بخش صنعت می‌رسد که 14درصد ‏از حجم اقتصاد 17هزار و 900میلیارد دلاری این کشور است. رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تجارت خارجی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی در سال 94، رقمی معادل 11.5میلیارد دلار بوده که از این مبلغ، 7.5میلیارد دلار آن صادرات و 4میلیارد دلار آن واردات است. وی تصریح کرد: در سال‌های 93و 94، درمجموع، بیش از640 میلیون دلار پروژه در «ایمیدرو» افتتاح شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر