ضرورت راه‌اندازی پایانه‌های صادرات سنگ

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۰۷

گروه بنگاه‌ها|

در همایش رویکرد صادرات‌محور صنعت سنگ، رییس هیات‌مدیره کانون سنگ ایران با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی سنگ در کل کشور، همکاری بیشتر دولت را در این زمینه خواستار شد. محسن غیاثوند روز گذشته در همایش «رویکرد صادرات محور صنعت سنگ» در اصفهان که جمعی از کارآفرینان، صنعتگران، سرمایه‌گذاران و صاحبان شرکت‌های مرتبط با سنگ و معدن ایرانی و خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان، روسیه، ترکیه، هند و چین حضور داشتند، گفت: «چنانچه دولت و واحدهای تولیدی هر کدام 50درصد در راه‌اندازی این پایانه‌ها سهیم باشند در آینده نزدیک می‌توانیم پایانه‌های فعال و مطلوبی در کل کشور داشته باشیم.»

غیاثوند ادامه داد: «اینگونه پایانه‌ها موانع زیادی را از مسیر تولیدکنندگان برمی‌دارند و سبب می‌شوند صنعتگران نگران فروش نباشند و ذهن خود را بر تولید و کیفی‌سازی محصول خود معطوف کنند.»

از سوی دیگر، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این همایش بر ضرورت به‌روزسانی و جدید کردن سیستم‌های استخراجی صنعت سنگ کشور تاکید کرد.

اسرافیل احمدیه ظهر ادامه داد: «یک‌هزار و 400 معدن سنگ تزئینی در کشور وجود دارد و این تعداد معدن قابلیت استخراج 27 میلیون تُن سنگ در سال را دارند. شش هزار واحد سنگبری در کشور وجود دارد که هر سال حدود 160میلیون مترمربع سنگ را برش می‌دهند.»

وی افزود: «با توجه به اینکه اصفهان قطب صنعت سنگ کشور است حدود 24 معدن سنگ تزئینی در این استان وجود دارد و از این تعداد حدود هفت میلیون تُن سنگ در سال استخراج می‌شود.» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه حدود دو هزار واحد سنگبری در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: «از این تعداد حدود یک‌هزار و 30 واحد صنعتی، 700 واحد صنفی و بقیه واحدهای بدون مجوز است.» به گفته احمدیه ظهر، 2.3میلیارد تُن ذخیره سنگ ‌تزئینی در کل کشور است که حجم بالایی محسوب می‌شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی سنگبری‌های اصفهان نیز در این همایش گفت: صنعت سنگ اصفهان جایگاه ویژه‌یی در کشور دارد و از شش هزار واحد سنگبری کشور، دو هزار واحد در اصفهان است که این میزان 50درصد از تولیدات کشور را تامین می‌کند. رضا احمدی افزود: پروانه‌های صادره در زمینه صنعت سنگ در سال 94 از سوی شهرداری‌ها حدود یک‌سوم کاهش یافته است که یک بحران را در سطح کشور ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل کشور و رفع تحریم‌ها راهی جز صادرات نداریم و این کار هم نیازمند برنامه‌ریزی جامع برای رسیدن به اهداف بزرگ است. کشور برای رفتن به سوی صادرات نیاز به برداشتن موانع صادراتی دارد و باید قوانین دست‌وپاگیر صادراتی و گمرکی اصلاح و تشکل‌های صادراتی تاسیس شود. به گفته رییس انجمن صنفی کارفرمایی سنگبری‌های اصفهان، سالانه یکصد فناوری در صنعت سنگ در کشور به روز می‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: «برای افزایش صادرات باید بازارچه‌های مرزی تخصصی ایجاد شود و در کشور به‌دلیل وجود منابع غنی، سنگ تزئینی با 500 طیف رنگی وجود دارد و این یک صنعت بومی محسوب می‌شود.» این همایش یک‌روزه با هدف بررسی شرایط تولید و صادرات این صنعت در اصفهان برگزار شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر