ظرفیت‌سازی‌های ارتباطی مدرن برای بنگاه‌های اقتصادی

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۰۶

روز گذشته گفت‌وگویی در روزنامه تعادل چاپ شد که در آن از منظری تحلیلی فضای فعالیت‌های فن بازار در کشورمان مورد بررسی قرار گرفته بود. با توجه به اهمیت موضوعات فناورانه در ساحت تولید، تجارت و کشاورزی کشورمان به نظرم رسید که به این بحث ورود کنم و نکاتی را درباره موضوع کلی ارتباط صنعت با نهادهای مدرن ارتباطی و آکادمیک مطرح کنم. امیدوارم که سایر اساتید و اهالی اقتصاد هم وارد این بحث شده و گفتمان‌سازی درباره یکی از کاربردی‌ترین نیارهای بنگاه‌های اقتصادی در شرایط امروز کشور را جدی‌تر دنبال کنند. موضوعی که در دنیای کارآفرینی امروز از آن ذیل عنوان«از ایده تا عمل» یاد می‌شود در حقیقت طراحی نوع خاصی از مناسبات ارتباطی تنگاتنگ میان دانشگاه‌ها و نهادهای علمی و آکادمیک از یک طرف و بنگاه‌های اقتصادی(کوچک، متوسط و حتی کارتل‌های بزرگ) از سوی دیگر است. واقعیت آن است که در شرایط فعلی هنوز تارهای ارتباطی قابل توجهی میان صنعت و دانشگاه تنیده نشده و کسانی که از نزدیک با مشکلات و مطالبات اهالی تولید سر و کار دارند همگی روی یک نقطه اتفاق نظر دارند که باید برای پویا‌تر شدن این ارتباط برنامه‌ریزی‌های عاجلی را تدارک دید. دولت یازدهم اعلام کرده که قصد دارد از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط حمایت کند و اعداد و ارقامی هم به عنوان تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده است، راهکاری که برای این حمایت اعلام شده، تشکیل کارگروه‌های استانی است تا از این طریق اطلاعات واحدهای صنعتی راکد و نیمه تمام را گردآوری کند، متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب برای تشکیل بانک‌های اطلاعاتی مناسب، مشکلات فراوانی برای پردازش و معرفی این واحدها به چشم می‌خورد. یکی از محاسن فن بازارها و اساسا گروه‌های علمی و پژوهشی این است که در زمینه گردآوری آیین نوع اطلاعات به کار می‌آیند. شخصا از نزدیک فرصت همکاری در پروژه‌های مشترک با استارت آپ‌ها و فن بازارها را داشته‌ام و با تاثیرگذاری بالای این نوع گروه‌های علمی و پژوهشی آشنا هستم. واقعیت آن است که از طریق توسعه فعالیت‌های علمی و خلاقانه در حوزه تولید و صادرات کشور می‌توان ظرفیت‌های نوینی را برای توسعه اقتصادی به کار گرفت. فن بازارها در کنار استارت آپ‌ها، شرکت‌های مدیریت بازرگانی، پارک‌های علم و فناوری و... یکی از ملزومات غیرقابل انکار فعالیت‌های مدرن اقتصادی هستند که باید از سوی بنگاه‌های اقتصادی و مسوولان جدی گرفته شوند. کمترین خروجی این گزاره‌های مدرن ارتباطات اقتصادی این است که می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی کشور را شناسایی و برای سرمایه‌گذاری معرفی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر