کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۹۷

توسعه فازهای پارس‌جنوبی مشکل تامین اعتبار ندارند

شانا|‌ عبداله آقاخانی، سرپرست معاونت بررسی و امکان‌سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است: طرح توسعه فازهای پارس جنوبی و میدان‌های نفتی غرب کارون امسال مشکل تامین اعتبار نخواهند داشت. عبداله آقاخانی، سرپرست معاونت بررسی و امکان‌سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: اقدام‌ها و تلاش‌هایی که برای اخذ مجوز تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، تامین مالی از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار و... انجام شده بود، به نتیجه رسیده است و طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میدان‌های نفتی غرب کارون که از حیث مشترک بودن در اولویت وزارت نفت و کشور قرار دارند، امسال با مشکل تامین مالی مواجه نمی‌شوند.

آقاخانی همچنین گفت: البته مشکل تامین منابع مالی برای دیگر طرح‌های توسعه‌یی شرکت ملی نفت ایران به قوت خود باقی است و امیدواریم بتوان با تمهیدات مختلف، اعتبار مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت را تامین کرد.


صادرات برق از بستر دریا افزایش می‌یابد

ایسنا|‌ آرش کردی مدیرعامل توانیر، با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو و توانیر در راستای توسعه صادرات برق گفت: در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهایی که با آنها مرز دریایی داریم، آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از طریق کابل زیردریایی صادرات برق را انجام دهیم. وی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است صادرات برق به پاکستان و افغانستان افزایش پیدا کند، افزود: ظرفیت‌های جدیدی را برای افزایش صادرات برق به ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان ایجاد کرده‌ایم که در این راستا نیز تفاهمات خوبی صورت گرفته است. مدیرعامل توانیر در خصوص پیش‌بینی توانیر در زمینه میزان صادرات برق بیان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود 10میلیارد کیلووات ساعت می‌توانیم صادرات برق داشته باشیم. کردی با اشاره به اهمیت صادرات برق خاطرنشان کرد: این مساله می‌تواند موجب توسعه صنعت برق و افزایش ارزآوری در این حوزه باشد.


چاره‌ای جز استفاده از آب دریا نداریم

مهر|‌ ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو درباره پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در شیرین‌سازی آب دریا به ویژه در جنوب کشور و اینکه برخی کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس از این ظرفیت استفاده‌های بزرگی برده‌اند، گفت: در استراتژی کشورمان که کم‌آب است و میزان منابع آب تجدیدشونده در هر سال نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد و توسعه کشور، بحث تامین آب شرب در اولویت اول قرار دارد.

قائم‌مقام وزیر نیرو اظهار داشت: ما در حواشی دریا و سواحل به لحاظ منابع آب شرب شهری در مضیقه قرار داریم و چاره‌یی نداریم جز اینکه برای تامین آب شهرهای ساحلی و رفع نارسایی‌ها و توسعه آینده را با استفاده از آب دریا دنبال کنیم. وی ادامه داد: ما به نسبت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برداشت بسیار ناچیزی از دریا داریم ولی برداشت‌هایی که انجام می‌شود و جزو برنامه‌های آینده نیز است، با رعایت دو شرط زیست محیطی و اقتصادی بودن پیگیری می‌شود. محمودی افزود: اقتصادی بودن در آب شرب تعریف خاصی دارد و این موضوع با اقتصادی بودن تامین آب در بخش صنعت و کشاورزی متفاوت است. این مقام مسوول در وزارت نیرو گفت: در برخی نقاط شرایط به نحوی است که دولت باید برای تامین آب شرب یارانه بپردازد ولی در جای دیگری برای ماندگاری جمعیت هم تامین آب برای بخش‌های صنعت و کشاورزی صورت می‌گیرد. وی اظهار داشت: در برنامه‌های آتی وزارت نیرو چون تاکنون تمام منابع آب شیرین موجود کشور مهار شده است، حالا شاید بهتر باشد برای تامین آب شرب بخشی از آب شور دریا را شیرین‌سازی کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر