توسعه مراودات نفتی ایران و کره‌جنوبی

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۹۵

گروه انرژی|

دیروز سفر کانگ هو این، وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل و نقل کره‌جنوبی به ایران و دیدارش با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران منجر به امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گاز میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت گاز کره‌جنوبی، امضای سند 20میلیارد دلاری بین ایران و کره‌جنوبی و همچنین افزایش 100هزار بشکه‌یی واردات نفت خام کره جنوبی از ایران شد. بیژن زنگنه در دیدار دیروز خود با کانگ هو این، با ذکر این نکته که خرید نفت خام ایران توسط کره‌جنوبی آغازی برای مشارکت و همکاری بین دو کشور به شمار می‌رود از علاقه‌مندی کره جنوبی برای همکاری در زمینه ال ان جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک خبر داد. علی‌رضا کاملی نیز که در دیدارش با «هو لی» رییس شرکت گاز کره‌جنوبی تفاهمنامه همکاری امضا کرد، از انتقال تجربه کره‌یی‌ها در زمینه گاز سخن به میان برد. به نقل از شانا، رییس‌جمهور کره‌جنوبی امروز با حسن روحانی دیدار خواهد کرد تا تفاهمنامه‌های دیگری را به امضا برسانند، با این حال «تعادل» در گزارش دیروز خود از جزییات این توافق‌ها و اهدافی که کره‌جنوبی دنبال می‌کند، خبر داده بود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از شانا، ‌بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح دیروز پس از دیدار با کانگ هو این، وزیر امور زمین، زیربنایی و حمل و نقل کره‌جنوبی درباره حجم فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره‌جنوبی پس از لغو تحریم‌ها اظهارکرد: فروش نفت و میعانات گازی ایران به کره‌جنوبی با ٣٠٠هزار بشکه افزایش در روز به ٤٠٠هزار بشکه رسیده است، به‌طوری که این مقدار، پیش از لغو تحریم‌ها یک‌صدهزار بشکه در روز بود. زنگنه با بیان اینکه هنوز مشکل بانکی با کره‌جنوبی حل نشده است، تصریح کرد: این موضوع در حال پیگیری است. زنگنه همچنین گفت: فروش نفت به کره‌جنوبی باب نخست همکاری میان دو کشور بود و مرحله بعدی این همکاری مربوط به تامین مالی پروژه‌هاست که فکر می‌کنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.

بنا بر این گزارش، دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهوری با پاک کوئن‌های، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز انجام می‌شود، این نخستین سفر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو کشور است.

زنگنه با اشاره به اینکه همزمان با سفر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی این کشور امضا می‌شود، درباره اینکه کره‌یی‌ها علاقه‌مند هستند در چه طرح‌هایی حضور یابند، گفت: ایران ال ان جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرح‌های مورد علاقه کره‌یی‌ها هستند.

بیژن زنگنه در میان سخنان خود به دیدار سه ماه گذشته خود با وزیر صنعت و تجارت کره‌جنوبی اشاره کرد و با بیان اینکه در آن دیدار مذاکرات خوبی انجام شد، تصریح کرد: خوشحالم این ملاقات در آستانه سفر رییس‌جمهوری کره به ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طی این مدت، شرکت‌های کره‌یی مراجعات زیادی به شرکت‌های تابعه وزارت نفت داشته‌اند، به یادداشت تفاهم دو کشور که قرار است در این سفر امضا شود، اشاره کرد و گفت: محورهای همکاری دو کشور در این یادداشت تفاهم گنجانده شده است.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که با عزم عملیاتی بتوان خواست شرکت‌ها را به مرحله اجرا گذاشت و زمینه‌های همکاری دو کشور را در شاخه‌های مختلف تامین کرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دو کشور درباره برخی پروژه‌ها با هم گفت‌وگو کرده‌اند و تعدادی از آنها به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: در پروژه‌هایی مانند ال ان جی، ایران ادامه مذاکره را با شرکت‌های کره‌یی منوط به خرید ال ان جی

از سوی آنها عنوان کرد که موافقت کردند؛ بنابراین مذاکرات در این زمینه نیز ادامه می‌یابد. زنگنه فروش نفت به کره‌جنوبی را باب نخست همکاری میان دو کشور عنوان و اظهار کرد: مرحله بعدی این همکاری مربوط به تامین مالی پروژه‌هاست که فکر می‌کنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.

در این دیدار بین بیژن زنگنه با کانگ هو این، وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل کره‌جنوبی توافقنامه‌یی به ارزش 20میلیارد دلار امضا شد، کانگ هو این با بیان اینکه امضای این اسناد همکاری فضا را برای توسعه همکاری‌های ایران و کره‌جنوبی فراهم می‌کند، گفت: فرصت‌های زیادی برای همکاری با ایران وجود دارد که ما قصد داریم از این فرصت‌ها و بازار ایران استفاده کنیم و در این باره بیشتر فعالیت کنیم. وی با اشاره به اینکه ایران با جمعیت ٨٠ میلیونی و برخورداری از منابع مختلف همچنین بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی ویژه به عنوان پلی ارتباطی میان آسیا و اروپا جایگاه مهمی دارد، تصریح کرد: کره‌جنوبی به اهمیت این جایگاه آگاه است و قصد دارد از این جایگاه در توسعه همکاری‌های دو کشور بهره جوید.


همکاری با شرکت گازکره‌جنوبی

نخستین یادداشت تفاهم همکاری نفتی ایران و کره‌جنوبی، صبح دیروز بین علیرضا کاملی و سیونگ هو لی، رییس شرکت گاز کره جنوبی (کوگس) امضا شد.

صادرات گاز ایران به صورت ال ان جی، بازار گاز، انتقال تجربه‌ها در زمینه تعاملات گازی محور اصلی این یادداشت تفاهم بوده است؛ شرکت گاز کره‌جنوبی در سال ١٩٨٣ میلادی تاسیس شده است و از شرکت‌های اصلی وارد‌کننده ال ان جی در جهان به شمار می‌رود.

کانگ هو این، نیز در این دیدار با اشاره به نخستین سفر رییس‌جمهوری کره جنوبی به ایران در مدت 37 سال، افزود: شرکت‌های کره‌یی به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند هستند و امیدواریم این ملاقات پیش از دیدار و گفت‌وگوی دو رییس‌جمهوری زمینه همکاری دو کشور را فراهم کند، به‌طوری که ایران و کره‌جنوبی می‌توانند از برداشت نفت از ایران تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌یی در زمینه فناوری ال ان جی و صنایع پتروشیمی همکاری داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر