پیشرفت 15درصدی پروژه‌های نیرو در سال 95

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۹۴

هوشنگ فلاحتیان از ارزش افزوده 15درصدی صنعت برق کشور و اشتغالزایی 150هزار نفری این صنعت در طول چند سال گذشته خبرداد

گروه‌ انرژی| الچین یوسفی|

دیروز ‌سالن‌خلیج فارس پژوهشگاه نیرو میزبان حمید چیت چیان وزیر نیرو، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، سید محسن مرجانمهر رییس سابق پژوهشگاه نیرو و تنی چند از فعالان صنعت برق کشور بود تا نخستین همایش شورای راهبردی حوزه‌های تخصصی صنعت برق کشور با حضور آنها افتتاح شود. در این همایش هوشنگ فلاحتیان از ارزش افزوده 15درصدی صنعت برق کشور و اشتغالزایی 150هزار نفری این صنعت در طول چند سال گذشته خبرداد، وزیر نیرو نیز از توان صنعت برق داخل برای پاسخگویی به بیش از 90درصد نیاز کشور سخن گفت و در پایان به همراه معاون خود و فعالان صنعت برق از اسناد نقشه راه طرح‌های توسعه فناوری برق و انرژی کشور رونمایی کرد. رییس سابق پژوهشگاه نیرو نیز در پاسخ به «تعادل» درباره پیشرفت 15درصدی پروژه‌های تعریف شده وزارت نیرو در سال 95 خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو به عنوان نخستین سخنران همایش اعضای شورای راهبری حوزه‌های تخصصی صنعت برق کشور در ابتدای سخنانش به وضعیت صنعت برق کشور پرداخت و حاضرین در همایش را با وضعیت کنونی صنعت برق کشور آشنا کرد، وی در این باره گفت: هم‌اکنون صنعت برق کشور با 74هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و 33میلیون مشترک برق بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی بخش برق در منطقه را داراست، ‌اما با این حال این صنعت باید در چند سال آینده 25هزار مگاوات به ظرفیت خود اضافه کند و به ظرفیت100هزار مگاوات برسد، در بخش تولیدات نیز هم‌اکنون سالانه 280میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید می‌شود و متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاظر 37.7درصد و تلفات برق کشور نیز در بخش توزیع و فوق توزیع 13.5درصد است، در بخش پیک برق نیز صنعت برق در تابستان گذشته پیک بار 50هزار و 177مگاوات را تجربه کرد، البته پیش‌بینی‌های ما این است که امسال این میزان به 52هزار مگاوات برسد.


درآمد یک میلیارد دلاری صادرات برق

هوشنگ فلاحتیان بعد از دادن اطلاعاتی از صنعت برق به حاضران در جمع، به نقش فعال بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی نقش پررنگی در صنعت برق کشور داشته به‌طوری که هم‌اکنون 55درصد برق کشور توسط این بخش تولید می‌شود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو بخشی از سخنان خود را به صادرات برق اختصاص داد و گفت: هم‌اکنون در سال حدود 10میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق و حدود 4میلیارد کیلووات ساعت نیز واردات برق داریم و با احتساب این ارقام تراز مبادلات برق با کشورهای همسایه مثبت است، وی همچنین گفت صادرات برق توانسته برای کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب کند.

فلاحتیان در میان سخنان خود از لزوم ایجاد 5هزار مگاوات نیروگاه جدید برق در کشور خبر داد و گفت: صنعت برق برای پاسخگویی به نیاز مشترکان خود باید سالانه 3 میلیارد دلار در بخش تولید و 6هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های انتقال و توزیع هزینه کند.

فلاحتیان در ادامه به ارزش افزوده 15درصدی صنعت برق در کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 80درصد صادرات فنی و مهندسی کشور متعلق به بخش نیرو است که از این میزان 50 درصد به بخش برق و 30 درصد به بخش آب اختصاص دارد، به‌طوری‌که خوشبختانه روند صعود کالا و خدمات و همچنین ارزش افزوده بخش برق در سال‌های گذشته روند صعودی به خود گرفته، به‌طوری که هم‌اکنون 2هزار واحد اقتصادی شامل تولیدکننده و پیمانکار و مشاور در این بخش فعالیت دارند که در این بنگاه‌ها 150هزار اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، به عنوان دومین سخنران در نخستین همایش اعضای شورای راهبری حوزه‌های تخصصی صنعت برق کشور، با بیان اینکه یکی از مسائلی که در حوزه تحقیقات باید به آن توجه داشت همفکری است، گفت: در تمام حوزه‌ها، طیف وسیعی از فعالیت‌ها با دیدگاه‌های مختلف وجود دارد که در نخستین گام برای استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی برای انجام تحقیقات موثر باید از آن استفاده کرد تا فعالیت‌ها با هم سازگار بوده و یک هم‌افزایی برای ادامه فعالیت ایجاد شود، این کار یک ارتباط مستقیم بین تحقیقات مختلف ایجاد می‌کند تا با داشتن هدف و راهکارهای مشخص و بازیگرانی که در سطح ملی می‌توانند مشارکت داشته باشند، فعالیت خود را شروع کند. وزیر نیرو در ادامه سخنانش به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که موضوع تحقیقات از نظر رهبری آن کشور، اینگونه مورد تاکید قرار گیرد، به‌طوری که رهبر انقلاب بر این نکته تاکید می‌کند که تحقیقات در هر زمینه‌یی موجب می‌شود تا مشکلات آن حوزه برطرف شود، زیرا اگر کار علمی و تحقیقات نباشد، دستیابی به حل مشکلات دشوار می‌شود. از این رو باید بر مساله تحقیقات نگاه ویژه داشته باشیم، تا بتوانیم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر اهداف دانش بنیان بودن صنعت آب و برق دست یابیم. البته این بدان معنا نیست که در سال‌های قبل اقدامات موثری صورت نگرفته، به‌طوری که در 25 سال گذشته در صنعت آب و برق کشور فعالیت‌های گسترده‌یی به ثمر نشسته و این فعالیت‌ها موجب شده تا در بخش برق بیش از 90درصد و در بخش آب بیش از 95درصد نیازهای کشور متکی بر تولیدات داخلی شود. برای مثال هم‌اکنون 5 کارخانه تولید کنتورهای هوشمند در کشور، با بهترین محصولات جهانی در حال رقابت هستند که نتیجه فعالیت سال‌های گذشته است.


توانستیم از شرایط تحریم‌ها بگذریم

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان کشور نیز اشاره کرد و گفت: سالانه 230هزار نفر از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، به‌طوری که از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان، بعد از چین، هند و روسیه، ایران در رتبه چهارم جهان قرار دارد. در واقع فارغ‌التحصیلان جوان و عاشق تحقیق موجب شده‌اند تا ما بتوانیم در شرایط سخت تحریم، بسیاری از نیازهای خود را با استفاده از هوش بالا، جدیت، پشتکار و تحقیقات موثر رفع کرده و موفق به ساخت میکروتوربین‌های آبی، گاورنرهای آبی، توربین‌های کوچک آبی، انواع کابل‌ها و غیره را در کشور طراحی کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهیم. در ادامه این همایش وقتی سخنان وزیر نیرو به پایان رسید، وزیر نیرو به همراه معاونان خود از اسناد نقشه راه راهبردی طرح‌های توسعه فناوری برق و انرژی کشور رونمایی کرد، این نقشه راه شامل 40 سند راهبردی است که توسط تیم‌های تحقیقاتی پژوهشگاه نیرو و با حضور متخصصین صنعت برق و انرژی، در راستای سیاست‌های کلی وزارت نیرو و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی تدوین شده‌اند. به‌طوری که محسن مرجان مهر درباره ویژگی‌های این اسناد نقشه راه گفت: با توجه به ضرورت افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود و اهمیت توسعه علم و فناوری در تحقق اهداف کلان کشور، این اسناد تهیه شده‌اند که فناوری‌های جدید را در بر می‌گیرند. سید محسن مرجانمهر، رییس سابق پژوهشگاه نیرو، در پاسخ به «تعادل» درباره اینکه چند درصد از برنامه‌های وزارت نیرو در سال 95 محقق شده است، گفت: ما عملیات اجرایی برنامه‌های سال 95 را قبل از شروع سال جدید آغاز کردیم و توانستیم در بحث انتخاب پروژه‌ها، تصمیمات نهایی را بگیریم و با بخش خصوصی، بخش دانشگاهی و همچنین بهره‌بردار‌ی‌های این حوزه به گفت‌وگو نشستیم تا اطلاعاتی را مبادله کنیم و از تجربیات آنها در بحث تعریف پروژه‌ها استفاده کنیم. اگر بخواهم درصدی را بیان کنم، به نظرم تا پایان اردیبهشت ماه 15 درصد از برنامه‌های سال 95 محقق شده و پیشرفت خوبی داشته‌ایم، البته فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقدام و عمل موجب شد تا ما با سرعتی بیشتر به برنامه‌ها بپردازیم.

وی همچنین درباره مشکلات مالی وزارت نیرو به «تعادل» گفت: با توجه به تدبیر‌هایی که وزیر نیرو اندیشیده، در بحث اختصاص یک درصد بودجه‌های عملیاتی به بخش آر‌اند دی ان‌شاءالله مشکلی در تامین منابع مالی نخواهیم داشت و نگرانی هم وجود ندارد. اما اگر در تامین مالی پروژه‌ها به مشکل بخوریم که خیلی بعید به نظر می‌رسد می‌توانیم از صندق توسعه ملی کمک بگیریم و از منابع مالی این صندق بهره مند شویم.

وی همچنین درباره نقش دانشگاهی‌ها در پیشرفت پروژه‌های وزارت نیرو به «تعادل» گفت: ما دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌ها را که در حوزه‌های فعالیت وزارت نیرو تحقیق و پژوهش می‌کنند، از طریق اساتید دانشگاه‌ها شناسایی می‌کنیم تا بتوانیم از طریق ارائه پایان نامه‌های مورد نیازمان به آنها، از این دانشجویان حمایت‌های لازم را انجام دهیم، البته دانشجویانی نیز وجود دارند که دارای ایده‌های نوآورانه‌یی هستند که آنها را نیز می‌توانیم از طریق شرکت‌های دانش بنیان شناسایی و مورد حمایت قرار دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر