استمداد از قوه قضاییه برای ورود به 2معضل شهری

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۸۲

گروه راه و شهرسازی|

عدم اجرای حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین ‌بار دیگر موضوع تذکر اعضای شورای شهر در جلسه غیرعلنی پارلمان شهری قرار گرفت. ابوالفضل قناعتی عضو هیات‌رییسه شورا این‌بار از به‌سخره گرفتن حکم دیوان عدالت اداری توسط افراد ذی‌نفع انتقاد کرد و گفت: رییس قوه قضاییه باید شخصا به موضوع ورود پیدا کند. ابوالفضل قناعتی در دویست‌وپنجاه‌وپنجمین جلسه شورا بااشاره به پایان مهلت مجتمع علاءالدین در تخریب طبقه هفتم گفت: اگر وظیفه ما تنها رای دادن به طرح‌ها و لوایح است که وای بر ما. اگر باید بیاییم اینجا بنشینیم و اقدامی برای پیگیری تصمیماتی که گرفته شده انجام ندهیم بگویید، پس پیگیری و نظارت چه می‌شود؟ درحالی که کمیسیون ماده100 رای به قلع و قمع داده، دیوان رای به قلع و قمع داده اما کماکان یک نفر دارد در شهر گردن کلفتی می‌کند و وقعی به آرای این نهاد‌ها نمی‌گذارد. وی خطاب به اعضای شورا گفت: اعضای این کمیسیون‌ها (ماده100) چه کسانی هستند آیا غیر از این است که خود شما در این کمیسیون‌ها هستید. تخلفی صورت گرفته و نهاد‌های نظارتی رای به تخلف و برخورد با آن دادند چرا نباید این رای اجرا شود، آیا اگر این رای اجرا نشود از فردا می‌توان با متخلفان دیگر در جای جای شهر برخورد کرد؟ دیگر مانده‌ایم چه کنیم، آیا شکایت به درگاه خدا ببریم. رییس قوه قضاییه باید شخصا به این قضیه ورود کند و از ساحت قوه قضاییه دفاع نماید. قناعتی افزود: من پیشنهاد می‌کنم یکی از اولویت‌های مهم شورای اسلامی شهر تهران پیگیری اجرای مصوباتی باشد که مدت‌هاست اجرا نشده، وظیفه ما تنها تصویب طرح و لایحه نیست بلکه باید نظارت و پیگیری هم انجام دهیم.


هشدار چمران درباره تعطیل نشدن معادن

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه از تعطیل نشدن معادن شن و ماسه انتقاد کرد و گفت: معادن شن و ماسه باید هر چه سریع‌تر تعطیل شوند و ما به نهادهای مسوول هشدار می‌دهیم که اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند ما از روش‌های دیگری استفاده کنیم. مهدی چمران افزود: متاسفانه موضوع معادن شن و ماسه در منطقه18 به فراموشی سپرده شده است، حال آنکه این معادن باید خیلی قبل‌تر تعطیل می‌شد. از این رو به استانداری، فرمانداری، وزارت صنایع و معادن و نیروی انتظامی هشدار می‌دهیم که هر چه زودتر اقدام به تعطیلی این معادن کنند که در غیر این صورت به روش‌های دیگر متوسل خواهیم شد. اگر امروز به سبب شرایط جوی مشکلات این معادن فراموش شده است در روزهای آینده که مشکلات گرد و غبار ناشی از این معادن جان شهروندان را به لب‌شان می‌رساند چگونه حل خواهد شد. او هفته گذشته در نشست خبری روز شوراها نیز این مساله را مطرح کرد و گفت: در منطقه18 معادن شن و ماسه‌یی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر جابه‌جا شود و اگر جابه‌جا نشود درخواست تشکیل شورای امنیت شهر و استان را خواهیم داد تا در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود.


دادگستری تهران ورود کند

رییس کمیسیون سلامت‌ شورای شهر تهران نیز از دادگستری تهران درخواست کرد برای توقف فعالیت معادن شن و ماسه ورود کند. رحمت‌الله حافظی گفت: از جایگاه کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از دادگستری تهران درخواست می‌شود نسبت به جان و مال ساکنان حاشیه این معادن حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه‌یی مسوولیت آن برعهده آنها خواهد بود. او با بیان اینکه فعالیت این معادن تهدیدی برای شهروندان ساکن در حاشیه این معادن محسوب می‌شود، تاکید کرد: رودخانه کن در فاصله کمی از گودال‌های معادن شن و ماسه با عمق 130متر، عبور می‌کند و امکان رانش و ریزش زمین‌های اطراف معادن هر لحظه وجود دارد، از این رو باید فعالیت این معادن به‌طور کامل متوقف شود. مقرر شد تا حاضران این جلسه و نمایندگانی از قوه قضاییه و دادگستری در مدت یک هفته بازدید از این معادن داشته باشند و بعد از این بازدید، توقف این معادن در دستور شورای تامین استان تهران قرار گیرد. حافظی افزود: از جایگاه کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از دادگستری تهران درخواست می‌شود نسبت به جان و مال ساکنان حاشیه این معادن حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه‌یی مسوولیت آن برعهده آنها خواهد بود.


خطر سیل تهدید بالقوه است

چمران در بخش دیگری از سخنان خود درباره سیل کن توضیح داد: در همین بارندگی‌های اخیر فاصله رودخانه کن با این گودهایی که برداشته شده به 3متر رسیده که اگر به این امر رسیدگی نشود خطر سیل یک تهدید بالقوه خواهد بود. او درباره خرید‌های خارجی نیز توضیح داد: خوشبختانه شهرداری تهران درخصوص عدم خرید‌های خارجی و حمایت از تولیدات داخلی جهت‌گیری خوبی داشته و این قاعده را رعایت کرده است. امیدواریم همه سازمان‌ها از خرید مواد خارجی که نظیرش در کشور تولید می‌شود خودداری کنند.


تذکر درباره پیاده‌راه 17شهریور

ماجرای دنباله‌دار پیاده‌راه 17شهریور که برای مردم و کسبه محل مشکلاتی را به وجود آورده است موضوع تذکر دیگری بود که ازسوی معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. او گفت: حل معضلات پیاده‌راه 17شهریور نیازمند یک برآورد آماری است و اگر در این برآورد مشخص شد که خیابان باید به حالت اول بازگردد لحظه‌یی هم نباید تعلل کرد. عباس جدیدی با اشاره به مشکلات اهالی خیابان 17شهریور گفت: این خیابان یکی از شریان‌های اصلی بوده که با بسته شدن آن سبب گله‌مندی برخی شهروندان شده است. موضوعی هم که برای کسبه آنجا به وجود آمده نباید فراموش شود چراکه جابه‌جایی برای اکثر کسبه بسیار سخت بوده است. از این رو باید با یک نگاه آماری این محدوده مورد کنکاش قرار گیرد تا چه اندازه بافت مسکونی و تا چه اندازه بافت تجاری وجود دارد.


اهمیت حضور شورا در تصویب برنامه ششم

رییس کمیسیون شهر‌سازی و معماری شورای شهر تهران نیز لایحه مدیریت یکپارچه شهری، درآمد‌های پایدار و نیز موضوع بافت‌های فرسوده را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم در زمان باقی‌مانده این مسائل مرتفع شود. محمد سالاری بااشاره به سخنان رییس‌جمهور در سالروز شوراها گفت: آقای روحانی وعده دادند دو لایحه مهم مدیریت یکپارچه شهری و درآمد‌های پایدار تا آخر سال به نتیجه برسد. با این حال تقاضای من این است که شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در مدیریت شهری آخرین به‌روز رسانی در این موارد را به‌عنوان یک نهاد کارشناسی دراختیار قرار دهد تا آنچه شایسته و بایسته است مصوب شود. او بااشاره به روند تصویب برنامه ششم نیز تصریح کرد: شورا و اعضای آن باید نقش پررنگ‌تری در روند تصویب برنامه ششم داشته باشند و اعضای شورا باید در کمیته‌های تخصصی زیر گروه کمیسیون اصلی حضور داشته باشند. اگر تصویب برنامه ششم در مجلس کنونی انجام شود این ضرورت دو چندان خواهد بود. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران بااشاره به تشکیل ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده گفت: این ستاد جلوه‌یی از مدیریت یکپارچه شهری بود و امیدواریم بتوانیم تا زمان باقی‌مانده از عمر مدیریت شهری کنونی گام‌های موثری در حل این مشکل بزرگ شهر‌ برداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر