تازه خبر

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۸۱

تکذیب طغیان «وبا» در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تا به حال موردی از طغیان «وبا» در کشور رخ نداده است، گفت: اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بهداشتی در مورد این بیماری شروع شده است.

به گزارش مهر، دکتر محمد مهدی گویا گفت: معمول این است که طغیان‌های وبا در کشور هرچند سال یک بار شدت می‌گیرد و از آنجا که ما در چند ساله اخیر چنین طغیانی نداشتیم، وظیفه ایجاب می‌کند که با آمادگی بیشتری به این مساله بپردازیم.

وی با بیان اینکه هنوز زود است که منتظر طغیان وبا در کشور باشیم و تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشور رخ نداده است، گفت: آنچه که باعث شده نسبت به این بیماری توجه ویژه کنیم، بیشتر مربوط به کشورهای همسایه ما می‌شود.

گویا با یادآوری این موضوع که سال گذشته کشور عراق، یک همه‌گیری نسبتا بزرگ وبا در اواخر تابستان داشته است، گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت وضعیت عراق باید با دقت دنبال و اقدامات کنترلی تشدید شود و این احتمال وجود دارد که در فصل بهار در آن کشور شاهد طغیان بیماری وبا باشیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه به دنبال همه‌گیری بیماری وبا در کشور عراق فعالیت‌های پیشگیرانه خود را زودتر شروع کرده‌ایم، گفت: نخستین نشست ما با معاون‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خوزستان قبل از وقوع سیل در استان‌های غربی کشور برگزار شد.

وی افزود: در این نشست هماهنگی‌های لازم برای تشدید اقدامات کنترلی در مورد سلامت آب آشامیدنی و همچنین مواد غذایی صورت گرفت و خوشبختانه بسیار تاثیرگذار بود و اتفاقی هم رخ نداد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به موضوع آبیاری سبزیجات با فاضلاب گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با هماهنگی‌هایی که با وزارتخانه‌های کشور و جهاد کشاورزی صورت گرفته، اقدامات مشترک و مراقبتی جهت جلوگیری از آبیاری سبزیجات با فاضلاب در کلیه استان‌های کشور تشدید شده است.

گویا افزود: همزمان، با مسوولان اداره کل آب و فاضلاب کشور نیز هماهنگی صورت گرفته تا کنترل‌ها روی سلامت آب آشامیدنی به خصوص استان‌های جنوب غربی کشور تشدید شود.


صدور سند برای 130 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از صدور سند برای بیش از 130میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور به نفع دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود منصور در نخستین گردهمایی منطقه‌یی مدیران سازمان ملی زمین و مسکن و اداره‌های منابع طبیعی و راه و شهرسازی که در شیراز برگزار شد، گفت: بالغ بر 140میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور، ملی و دولتی است.

منصور گفت: تاکنون با انجام طرح‌های ممیزی اراضی برای بیش از 20میلیون هکتار از این اراضی طرح کاداستر سند تک برگ مالکیت به نام دولت اخذ شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه‌یی بین اداره‌های کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی با هدف تعیین تکلیف اراضی ملی در حریم و محدوده شهرها گفت: قائم مقامی تمام پرونده‌های مفتوحه در این زمینه به راه و شهرسازی واگذار می‌شود.

منصور گفت: این اراضی برای کاربری‌های جدید و مورد نیاز به نمایندگی از دولت، به نام سازمان ملی زمین و مسکن تغییر نمایندگی می‌دهد و اداره کل راه و شهرسازی مسوولیت نگهداری، حفاظت، اقدامات رفع تصرف و مسائل حقوقی آنها را عهده‌دار می‌شود.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: کشور ما نیازمند توسعه است و برای رسیدن به توسعه پایدار چه توسعه شهری، اجتماعی و زیر ساختی، باید منابع طبیعی و محیط زیست مد نظر قرار گیرد. اگر مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی در نظر گرفته نشود و به آنها اهمیت ندهیم آینده خوبی را در بحث محیط زیست و منابع طبیعی پیش رو نداریم.

محمدنادر محمدزاده، افزود: در همه حوزه‌ها دستگاه‌های زیادی داریم که مربوط به بخش زمین است و بر حسب قوانین نیز اراضی محدوده حریم قانونی شهرها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

وی گفت: در سطح کشور بیش از 1000 شهر داریم که حفاظت و بهره‌برداری از اراضی حریم این شهرها به عهده وزارت راه و شهرسازی است.


تشویق کارفرمایان برای اشتغال معلولان

رییس سازمان بهزیستی از ارائه مشوق‌هایی برای کارفرمایان خبر داد و گفت: کارفرمایانی که معلولان و مددجویان بهزیستی را استخدام کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو مهر افزود: در سال جاری سازمان بهزیستی طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای اشتغال مددجویان تحت پوشش در دستور کار قرار دارد که اجرای آنها نیز آغار شده است. وی گفت: برخی از این برنامه‌ها در سال قبل نیز اجرایی شده که به دلیل موفقیت‌آمیز بودن آنها امسال نیز ادامه پیدا می‌کند.

رییس سازمان بهزیستی تاکید کرد: یکی از این اقدامات پرداخت وام و افزایش مبلغ آن است که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات عملیاتی شود. بند پی به اشتغال مددجویان در کارگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: همچنین برای استقبال کارفرمایان از استخدام معلولان و مددجویان بهزیستی برای آنها مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم بطوری‌که پرداخت حق بیمه آنها یکی از اقدامات ماست. وی افزود: همچنین پرداخت ۳۰درصد حقوق مددجویان شاغل در کارگاه‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها است که سعی در تحقق آن داریم. وی اظهار کرد: چنانچه بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مورد تصویب نهایی قرار گرفته و اجرایی شود این مشوق‌ها برای کارفرمایان زودتر اجرایی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر