در سال 2015 یک میلیارد و 184میلیون نفر گردشگر از مناطق مختلف جهان دیدار کردهاند، این آماری است که سازمان جهانی گردشگری در آخرین دادهنمای انتشار یافته در درگاهش اعلام کرده است.جالب اینجاست که منطقه خاورمیانه با وجود شرایط وخیم جنگی و ناامنی میزبان 54 میلیون نفر از این گردشگران یا به عبارت دیگر 5 درصد کل گردشگران جهان بوده است، رقمی بیشتر از کل گردشگران آفریقای سیاه. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که ایران به عنوان امنترین کشور منطقه همچنان نتوانسته است از تمام ظرفیت خود برای جذب گردشگر خارجی استفاده کند و بیشک ورود ایران به بازار جهانی گردشگری، درصدهای آمده در تصویر روبهرو را تغییر خواهد داد. اما یک مشکل پیش روی ورود ایران به این بازار است؛ ترسیم چهره منفی از ایران در اذهان جهانی. بیشک دشمنی و غرضورزی دولتهای متخاصم علیه ایران، یکی از مقصران اصلی ایجاد این چهره منفی بوده است اما نمیتوان همه تقصیر را به گردن عوامل برونزا انداخت. یک جستوجوی ساده در اخبار نشان میدهد که عملکردهای غلط فراوانی برای ترسیم تصویر منفی از ایران در اذهان عمومی جهان قابل شمارش است. ابراز ترس و ناخشنودی میهمانداران زن فرانسوی شرکت ایرفرانس از سفر به ایران هر چند ناشی از اغراق رسانهیی درباره محدودیتهای اجتماعی در ایران بود اما یک پیام مهم به همراه داشت؛ آنها که خارج از مرز ایران زندگی میکنند برای تن دادن به چارچوبهای اجتماعی روش خود را دارند به ویژه آنکه رسانههای مترصد غربی از این فرصتها برای تخریب چهره ایران حداکثر استفاده را میکنند. اینجاست که فارغ از پرسش همیشگی در باب مشروع بودن یا نبودن اعمال اینچنین هجمههایی علیه جامعه ایرانی این سوال پیش میآید که آیا ایران با وجود چارچوبهای اجتماعی خود برای رقابت با رقبای منطقهیی در زمینه جذب گردشگر چه برنامههایی دارد؟