مصادره ۱/۸میلیارد دلار ایران، تهدیدی جدی علیه حقوق بین‌الملل است

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۶۸

گروه ایران|

محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، اقدام اخیر دادگاه‌های داخلی امریکا در مصادره ۱/۸میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی ایران را تهدیدی جدی علیه نظم و حقوق بین‌الملل دانست و تاکید کرد: کنگره امریکا به‌همراه دیگر قوای این کشور گمان می‌کنند در عصر حجر زندگی می‌کنند و می‌توانند با تکیه بر قدرت نظامی خویش منافع ملت‌ها را به نفع منافع نامشروع خویش مصادره کنند.

به گزارش ایسنا، وی که دیروز در صحن علنی مجلس صحبت می‌کرد، گفت: روند رسیدگی قضایی که به صدور این حکم خارج از همه ضوابط و مقررات بین‌المللی انجامید در همه مراحل جعلی و ساختگی و غیرمستند و به وضوح در حکم یک اقدام متخلفانه بین‌المللی است. ابوترابی‌فرد در نطق پیش از دستور خود افزود: رژیم امریکا بداند همان‌گونه که در همه عرصه‌های تقابل با جمهوری اسلامی طعم تلخ شکست را تجربه کرده است در این عرصه هم شکست تلخی را تجربه می‌کند و ملت بزرگ ایران حقوق خویش را به زیباترین شکل ممکن استیفا خواهند کرد و مشتی دیگر بر دهان یاوه‌گویان و نظام غیرعادلانه امریکا خواهند کوبید.

وی ادامه داد: ملت بزرگ ایران در برابر این اقدام خارج از همه ضوابط و مقررات و قوانین بین‌المللی دستگاه قضایی، کنگره و مسوولان امریکا، با همه قدرت خواهد ایستاد؛ قوای سه‌گانه و مجلس شورای اسلامی از تمام ظرفیت خویش برای استیفای حقوق ملت عزیز ایران استفاده خواهد کرد.

وی همچنین درخصوص برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که مجلس دهم با ترکیب شکل گرفته، نماد عقلانیت و تعامل شایسته نیروهای انقلاب و جریان‌های سیاسی درون نظام زیر چتر گسترده رهبری معظم و عالیقدر انقلاب درراستای افزایش اقتدار ملی باشد؛ امید است همکاران ارجمند ما در مجلس دهم با الهام از آموزه‌های دینی و بر محور علم و دانش و عقلانیت راه را برای خلق اقتصاد مقاومتی برای افزایش اقتدار ملی هموار کنند.

به گزارش خانه ملت، نایب‌رییس مجلس با تبریک به‌مناسبت روز کارگر گفت: این روز را خدمت جامعه کارگران عزیز و مقاوم کشور و نیروهای پرتوانی که دیروز در سنگر دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند و با تقدیم شهدای عالیقدر، جانبازان افتخارآفرین و آزادگان صبور راه را برای پیروزی ملت عزیز هموار کردند و امروز در سنگر کار و تلاش راه را برای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی هموار می‌کنند، تبریک می‌گویم.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: امید است قوای سه‌گانه از تمام ظرفیت خویش برای پاسداشت و گرامیداشت منزلت و جایگاه برجسته و ممتاز جامعه کارگری کشور استفاده کرده و با شکل‌گیری یک اقتصاد مبتنی بر تولید، دانایی‌محور و خلق اقتصاد مقاومتی شاهد تکریم شایسته از شخصیت کارگران کشور باشیم.

گفتنی است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه گذشته برای واداشتن امریکا در آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران، نامه‌یی خطاب به بان کی مون نوشت که غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دایم ایران نزد سازمان ملل متحد این نامه را تسلیم دبیرکل سازمان ملل کرد.

وزیر خارجه کشورمان به بان کی مون اعلام کرد که لطفا دستور فرمایید این نامه در دستور کار مجمع عمومی ملل متحد ذیل عنوان «حکومت قانون در سطوح ملی و بین‌المللی» و نیز شورای امنیت منتشر شود. بان کی مون دبیرکل سامان ملل در پی دریافت این نامه از میانجیگری برای حل‌وفصل در زمینه اختلافات به‌وجود آمده بین ایران و امریکا اعلام آمادگی کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه گفت: در مواردی که هر دو کشور درخواست کنند، دفاتر میانجیگری و حل اختلاف زیرنظر دبیرکل سازمان ملل، آماده کمک و میانجیگری برای حل اختلاف‌ها میان دول هستند.

به گزارش ایرنا، یک مقام بلندپایه امریکا که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است: میان ما و ایران کانال مستقیمی برای مذاکره برقرار است و ما گفته‌ایم که آماده‌ایم بر سر تمامی مشکلات رایزنی کنیم.

اما مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، روز جمعه در واکنش به نامه وزیر امور خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شد که حکم صادر شده براساس قوانین داخلی امریکا بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر