ماموریت گسترده کره‌ای‌ها در سرزمین فرصت‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۶۷

گروه ایران|

با حصول توافق هسته‌یی و برداشته شدن موانع همکاری میان ایران با جامعه جهانی و پس از ازدحام آمد و شد هیات‌های سیاسی- اقتصادی از اقصا نقاط دنیا به تهران در دوران پسابرجام، پارک گئون هی رییس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز عازم ایران شد تا نخستین سفر بلندپایه‌ترین مقام اجرایی این کشور را پس از انقلاب به ایران کلید بزند. در این سفر که از روزها قبل با بازتاب‌های وسیعی ازسوی رسانه‌های کره‌یی همراه شده بود، هیاتی 236نفره شامل مقامات سیاسی، اقتصادی، صاحبان صنایع بزرگ و موسسات تجاری و بازرگانی خانم هی را همراهی می‌کنند. خانم هی همچنین در این سفر قرار است با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و نیز رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کند.


بزرگ‌ترین ماموریت اقتصادی کره

به گزارش ایرنا، براساس اعلام «فدراسیون صنایع کره‌جنوبی»، به واسطه همراهی مدیران اجرایی چند صنعت پیشرو و گروه‌های اقتصادی مانند اتاق بازرگانی و صنایع کره‌جنوبی با پارک، سفر به ایران بزرگ‌ترین ماموریت اقتصادی وی است.

به گفته «جون پیو هونگ» یکی از محققان موسسه پژوهشی هیوندای، مقامات کره در این سفر در بسیاری از موارد، انتظار پیشرفت‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌یی دارند. کره‌جنوبی و ایران از نظر اقتصادی برای یکدیگر اهمیت ویژه‌یی دارند و این سفر فرصتی برای بازسازی روابط دو کشور خواهد بود.

از سوی دیگر برپایه گزارش «وزارت زمین، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل» کره‌جنوبی، یکی از دلایل اصلی و مهم ماموریت پارک و هیات همراه وی در تهران آن است که ایران قصد راه‌اندازی پروژه‌های زیرساختی خود را دارد. ایران هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای پروژه‌های ساخت‌و‌سازی به ارزش 6.243میلیارد دلار است. افزون بر آن، وزارت زمین، زیرساخت‌ها و حمل‌ونقل تخمین زده ارزش بازار ساخت‌وساز در ایران امسال رشد 6.7درصدی خواهد داشت. در گزارش این وزارتخانه همچنین می‌خوانیم: انتظار است سرمایه‌گذاری در ایران به سرعت افزایش پیدا کند.

دولت سئول تخمین می‌زند پروژه‌هایی به ارزش تقریبی 100 تا 185میلیارد دلار در پتروشیمی، نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در آینده نزدیک در ایران راه‌اندازی کند.


ارتقای سطح مبادلات تا 17میلیارد دلار

این سفر در شرایطی انجام شد که کره اعلام کرده ایران پس از برجام و توافق هسته‌یی به سرزمین فرصت‌ها تبدیل شده است و این کشور می‌خواهد روابط راهبردی گسترده‌یی در عرصه‌های مختلف به‌خصوص اقتصادی و تجاری با ایران داشته باشد. گفتنی است ارزش مبادلات تجاری دو کشور در سال2011 میلادی به 17میلیارد و 400میلیون دلار رسید و طرفین می‌کوشند سقف کنونی را که بالاتر از 6میلیارد و 100میلیون دلار است دوباره به شرایط قبل برسانند. در همین رابطه، «کیم کیو هیون» دبیر ارشد امور خارجی نهاد ریاست‌جمهوری کره می‌گوید که این سفر، جهشی چشمگیر در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد. وی افزود: انتظار می‌رود غیر از مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی و روابط تجاری و اقتصادی، طرفین درباره مساله هسته‌یی شبه جزیره کره و تحولات آسیای شمال شرقی نیز گفت‌وگو کنند. همزمان قرار است روسای جمهوری کره و ایران در تهران در مراسم امضای چندین سند همکاری و تفاهمنامه شرکت کرده و درباره اجرای طرح‌های زیربنایی در ایران مذاکره کنند.


13میلیارد دلار اعتبار دراختیار ایران

در همین زمینه ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا- اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگویی ضمن اشاره به ورود رییس‌جمهوری کره به تهران گفت: قبل از انجام این سفر به مقامات کره‌جنوبی اعلام کردیم که ما دیگر صرفا خریدار محصولات آنها نیستیم و در دوره جدید تعامل به دنبال آن هستیم که انتقال تکنولوژی انجام شود. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه رییس‌جمهور کره‌جنوبی را در سفر به امریکا یک هیات اقتصادی 146نفره همراهی می‌کردند ولی اکنون در سفر به تهران هیات اقتصادی همراه متشکل از 236نفر است، خاطرنشان کرد: این بیانگر نگاه خاص و ویژه رییس‌جمهور کره‌جنوبی به این سفر و تعامل با ایران است.

وی با بیان اینکه یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی این سفر مباحث اقتصادی است، به وضعیت اقتصادی کره‌جنوبی اشاره کرد و گفت: صادرات این کشور در سال2015 رقمی بیش از 535میلیارد دلار بوده و وارداتش حدود 430میلیارد دلار و درواقع باید گفت حجم تجارت خارجی این کشور حدود 1000میلیارد دلار بوده است.

در صورتی که اگر بخواهیم مقایسه کنیم، حجم تجارت خارجی بسیاری از کشورها ازجمله کشور خودمان در مقایسه با کره‌جنوبی در سطح پایینی قرار دارد. رحیم‌پور ادامه داد: در سال2015 بیش از 191میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کره‌جنوبی صورت گرفته است و خود کره‌یی‌ها نیز در این سال حدود 293میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌اند. درواقع باید گفت کره کشوری است که هم سرمایه‌پذیر و هم سرمایه‌گذار به خارج از کشورش است. معاون وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه اثرات این سفر فراتر از یک سفر دوجانبه است و در سطح آسیا و رقابت‌هایی که در این قاره در ارتباط با تعاملات اقتصادی وجود دارد، تاثیر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: این سفر بر نوع کارها و تعاملی که ما با کشورهایی همچون چین، ژاپن و حتی هند داریم، تاثیرگذار خواهد بود. وی گفت: در حضور روسای‌جمهور دو کشور طبق آنچه پیش‌بینی شده 20سند به امضا خواهد رسید که از این تعداد سند دو یادداشت تفاهم آن دارای اهمیت زیادی است چنان‌که براساس این یادداشت تفاهم‌ها، کره‌یی‌ها قرار است حدود 13میلیارد دلار اعتبار دراختیار ایران قرار دهند که این اعتبارات در بخش زیربنایی استفاده خواهد شد.


افزایش بنیه صادراتی ایران در تعامل با کره

حسن طاهریان‌فر سفیر ایران در سئول نیز در رابطه با این سفر می‌گوید: به گفته کره‌یی‌ها این نخستین‌بار است که چنین هیات بزرگی رییس‌جمهور این کشور را در یک سفر خارجی همراهی می‌کنند و همین امر این سفر را به نوعی خاص و منحصر به فرد کرده است. وی گفت: باتوجه به تمایل تجار کره‌جنوبی برای ورود به بازار ایران، ما برای آنها کاملا مشخص کردیم که ورود به بازار جدید کشورمان شرایط خاصی دارد و در حال حاضر بسیار رقابتی شده است و به‌همین دلیل خواهان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم و کشورهایی که قصد انجام پروژه در ایران را دارند باید سرمایه‌گذاری آن را هم به‌عهده بگیرند. سفیر کشورمان در سئول با تاکید بر اینکه کره‌یی‌ها باید به‌دنبال انتقال فناوری‌های پیشرفته به داخل ایران باشند، خاطرنشان کرد: تعامل کره با ایران در هر بخشی که باشد به افزایش بنیه صادراتی ما کمک می‌کند، چراکه در حال حاضر بازار ایران اشباع شده است.

چندی پیش وال استریت ژورنال در مقاله‌یی درمورد سفر خانم گئون هی مزایای همکاری ایران با کره‌جنوبی را برای این کشور برشمرده بود.

در این گزارش آمده است که همکاری گسترده با ایران برای کره‌جنوبی از جهت منزوی کردن هر چه بیشتر همسایه خطرناکش یعنی کره‌شمالی بسیار اهمیت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر