از منطقه

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۶۶

افزایش قیمت برق وارداتی در افغانستان

قیمت برق وارداتی افغانستان به دلیل افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت افغانی، واحد پول این کشور،

۲۵ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت برق افغانستان (برشنا) اعلام کرده، افغانستان برق را از کشورهای ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به دلار خریداری و در افغانستان به افغانی به فروش می‌رساند. تفاوت ارزش افغانی و دلار باعث شده که در سال ۱۳۹۴ این شرکت حدود ۱۷ الی ۱۸میلیون دلار ضرر کند. به گفته سخنگوی شرکت برشنا، 2.5میلیون دلار نیز این شرکت به دلیل قطع برق توسط نیروهای شورشی در زمستان سال گذشته در ولایت بغلان ضرر کرده است. در زمستان سال گذشته به دلیل انهدام پایه برق در بغلان، شهر کابل بیش از سه هفته در تاریکی فرو رفت. او افزود که قیمت هر مگاوات برق وارداتی برای افغانستان حدود ۹سنت تمام می‌شود. در سال‌های گذشته قیمت یک دلار برابر با ۵۸ افغانی تعیین شده بود، در حالی که نرخ واقعی دلار اکنون به بیش از

۶۸ افغانی رسیده است. به گفته توحیدی افغانستان سالانه به ارزش ۲۲۰میلیون الی ۲۷۰میلیون دلار برق از کشورهای ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وارد می‌کند. افغانستان نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیازش را از ترکمنستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌کند.


مواد خوراکی در پاکستان گران شد

قیمت مواد خوراکی در پاکستان تا 13درصد افزایش پیدا کرده و جهش ناگهانی قیمت‌ها مردم را نگران کرده است. به گزارش سازمان خواروبار پاکستان، ظرف یک‌سال گذشته قیمت حبوبات 80درصد افزایش پیدا کرده است. بر اساس این گزارش قیمت نخود و عدس 80 درصد، ماش 60درصد، زنجبیل 57 درصد و قیمت مرغ 20درصد افزایش داشته است. به گزارش دیلی پاکستان، در حال حاضر قیمت شکر نیز به‌شدت گران شده و ظرف یک هفته گذشته با 2 روپیه افزایش به کیلویی 66 روپیه رسیده است. به‌طور کلی قیمت مواد خوراکی در پاکستان تا 13 درصد افزایش پیدا کرده و جهش ناگهانی قیمت مواد خوراکی مردم را نگران کرده است. کارشناسان اقتصادی و عمده‌فروشان بازار حبوبات در پاکستان معتقدند خریدهای کلی حبوبات توسط هند و کاهش تولید سبب افزایش قیمت این محصولات شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر