ونزوئلا برای مقابله با بحران انرژی ساعت‌ها را جلو کشید

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۶۲

گروه جهان ساعت‌ها در ونزوئلا از بامداد یک‌شنبه نیم ساعت به جلو کشیده شده‌اند. هدف از این اقدام کمک به تلاش‌ها برای حل بحران فراگیر ناشی از کمبود انرژی در آن کشور خوانده شده است. نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری این کشور دستور جلو کشیده شدن ساعت‌ها را داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، پیش‌تر و با ادامه وخامت شرایط اقتصادی و کمبود شدید برق در کشور، مادورو دستور داد تا به کارکنان بخش دولتی در هر هفته سه روز مرخصی اجباری داده شود. به این ترتیب با احتساب تعطیلی آخر هفته، مدت کاری کارمندان به دو روز در هفته - یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه- محدود شده است. دولت همچنین ساعات کار بخش دولتی را از هشت ساعت به 6 ساعت تقلیل داده است. همزمان قطع برنامه‌ریزی شده برق در کشور به اجرا گذاشته شده است. دولت همچنین مدارس را در روز جمعه تعطیل کرده و از مراکز خرید خواسته است تا نصف روز فعالیت داشته باشند و خود مسوول تولید برق خود باشند.

رییس‌جمهور ونزوئلا، خشکسالی شدید را عامل بحران در بخش انرژی کشور دانسته است. به گفته او این خشکسالی باعث کاهش شدید آب در سدهای تولید برق شده است. اما منتقدان مادورو می‌گویند که سوء‌مدیریت عامل این بحران است. ونزوئلا از کشورهای عمده نفت‌خیز است و در زمان رونق بازار نفت، دولت از درآمدهای کافی برخوردار بود اما با سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، این کشور با مشکلات عمده‌یی ازجمله تورم لجام گسیخته، رکود اقتصادی و کمبود مواد اساسی مواجه شده است. رییس‌جمهوری ونزوئلا شرایط دشوار کنونی را به «جنگ اقتصادی» از سوی سرمایه‌داران و «دشمنان انقلاب» این کشور نسبت داده و از مردم خواسته است با وحدت و حمایت از دولت در برابر این مشکلات مقاومت کنند. مشکلات اقتصادی ونزوئلا باعث نارضایتی مردم شده و در انتخابات پارلمانی که اواخر سال گذشته برگزار شد، احزاب مخالف دولت توانستند برای نخستین بار طی 13سال گذشته اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورند. از آن زمان تاکنون کشمکش سیاسی بین رییس‌جمهوری و پارلمان ادامه داشته و درحالی که دولت می‌کوشد از اجرایی شدن برخی طرح‌های مصوب پارلمان جلوگیری به عمل آورد، مخالفان درصدد یافتن راه‌هایی برای برکناری مادورو برآمده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر