مشخص شدن عوامل سانحه آنتونف 140

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۶


ائتلاف علیه داعش برای استفاده از آسمان ایران درخواستی نداده‌ است

نشست خبری رییس سازمان هواپیمایی کشوری به همراه معاونان سازمان روز گذشته با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. علیرضا جهانگیریان در این نشست، آماری در رابطه با رشد ناوگان هوایی کشور در پنج ماه ابتدای سال نسبت به زمان مشابه در سال قبل ارایه داد. وی در این نشست همچنین به ارایه توضیحاتی در رابطه با دلایل سقوط هواپیمای آنتونوف 140 پرداخت. متعادل‌سازی و متنوع‌سازی قیمت بلیت هواپیما و بحث واردات هواپیمای توپولوف 204 از مسایل دیگری بود که رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره آن توضیح داد. علیرضا جهانگیریان همچنین در این نشست در رابطه با احتمال استفاده ائتلاف بین‌المللی ضد داعش از حریم هوایی ایران همچنین صدور تاییدیه برای دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشور با وجود سقوط هواپیمای فالکون 20 که تنها هواپیمای فلایت چک در کشور بود، توضیح داد.


تصمیم برای حریم هوایی کشور

بر اساس قوانین ایکائو

درحالی که رییس سازمان هواپیمایی کشوری در توضیحات خود به افزایش 20درصدی تعداد پروازهای عبوری از حریم هوایی کشور در پنج ماهه نخست سال نسبت به زمان مشابه خود در سال قبل اشاره کرد، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه درصورت درخواست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش برای استفاده از حریم هوایی ایران جهت حمله نظامی به گروهک تروریستی داعش آیا این اجازه صادر می‌شود یا خیر؟ اظهارکرد: براساس مقررات ایکائو هرکشوری دارای محدوده هوایی است که اگر هواپیمای مسافری یا نظامی کشور دیگری بخواهد وارد این محدوده شود باید از قبل اجازه داشته باشد. اگر غیر از این باشد، تخلف محسوب می‌شود و در این موارد مساله به ایکائو و سازمان ملل منعکس می‌شود که از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری به عمل ‌آید.

محمد خداکرمی افزود: معمولا اینگونه پروازها، ایمنی و امنیت پروازهای دیگر را به مخاطره می‌اندازند. وی درخصوص مطرح شدن درخواست توسط ائتلاف بین‌المللی داعش برای استفاده از حریم هوایی کشور افزود: در بعد هواپیمایی کشوری تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است.


تایید دستگاه‌های ناوبری فرودگاه‌ها توسط سازمان هواپیمایی

درحاشیه نشست رییس سازمان هواپیمایی کشوری با خبرنگاران، علیرضا جهانگیریان در رابطه با سرنوشت نامعلوم یکی از چهار سرنشین هواپیمای فالکون 20 که اسفند سال گذشته در نزدیکی جزیره کیش سقوط کرده بود به «تعادل» گفت: آن هواپیما پیدا شد و از زیر آب بیرون آورده شد و بدن سرنشین چهارم در هواپیما بود که آزمایش‌های لازم انجام شد و مشخص شد که این قطعات متعلق به جنازه مفقود شده فرد چهارم بود.

وی با اشاره به چگونگی چک تجهیزات دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: طبق قوانین ایکائو تایید آماده به کار بودن دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌ها با سه روش می‌تواند انجام شود. یکی همان هواپیمای فلایت چک است، دیگری بررسی‌های زمینی و روش سوم گرفتن گزارش از خلبان‌های هواپیماهایی است که در هر فرودگاه نشست و برخاست می‌کنند. با توجه به سقوط هواپیمای فالکون 20 که تنها هواپیمای فلایت چک درکشور بود درسیستم ما دو روش دیگر فعال شده و براساس دستورالعمل‌های موجود، الان مشکل خاصی وجود ندارد.

جهانگیریان در ادامه اظهارکرد: البته ما از یک هواپیمای جایگزین که از پاکستان اجاره کرده بودیم هم استفاده کردیم که با استفاده از آن تجهیزات 13فرودگاه تست شد. الان هم مجددا درخواست کرده‌ایم که برای چک تعدادی از فرودگاه‌های دیگر که در نوبت هستند فلایت چک به ایران بفرستند. وی تاکید کرد: درحال حاضر گواهینامه‌های چک تجهیزات فرودگاه‌های کشور توسط سازمان هواپیمایی کشوری به امضا می‌رسد. وی در پایان در رابطه با تهیه یک هواپیمای فلایت چک جدید گفت: طبق برنامه به همین زودی یک هواپیمای ملخی جدید خواهیم خرید که درکشورهای دیگر هم از این نوع هواپیمای فلایت چک استفاده می‌شود.


ناوگان هوایی کشور یک سال جوان‌تر شد

رییس سازمان هواپیمایی کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به مقایسه عملکرد پنج ماهه بخش هوایی کشور نسبت به زمان مشابه درسال گذشته پرداخت. علیرضا جهانگیریان با اشاره به اینکه امسال تعداد پروازهای مسافری در فرودگاه‌های کشور تا آخر مرداد به عدد 162هزار رسیده است، گفت: این عدد سال گذشته 148هزار پرواز بود که امسال با افزایش 9 درصدی مواجه بوده است. وی با تاکید بر اینکه همه شاخص‌های پروازی نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بوده، افزود: به دلیل اتفاق‌های اخیر مانند مسایل جاری در عراق و سقوط هواپیمای اوکراینی بخشی از ترافیک پروازهای عبوری به فضای ایران منتقل شده که بر این اساس تعداد پروازهای عبوری امسال 14هزارپرواز و حدود 20درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است. به گفته جهانگیریان به‌طور کلی متوسط سن ناوگان هوایی کشور نسبت به سال گذشته تنها یک سال جوان‌تر شده و از 22 سال به 21 سال رسیده است.


اطلاعات دقیق سانحه آنتونف 140

به زودی ارایه می‌شود

در رابطه با سقوط هواپیمای آنتونوف 140 در 19مرداد رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهارکرد: ‌معمولا در سقوط یک هواپیما مجموعه‌یی از عوامل تاثیرگذار هستند و درحادثه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 سه عامل اصلی اشتباهات انسانی، نقص فنی و عوامل محیطی دخیل بودند. علیرضا جهانگیریان با بیان اینکه در لحظه بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه موتور سمت راست از دست رفته بود، افزود: متاسفانه خلبان و کمک او نتوانستند در لحظه‌یی که این موتور خاموش شده، متوجه این موضوع شوند و همین باعث شده هواپیما از زمین بلند شده و کنترل آن بسیار دشوار شود. جهانگیریان اضافه کرد: طراحی این هواپیماها به صورتی است که وقتی یکی از دو موتور هواپیما از دست می‌رود به‌صورت خودکار موتور دیگر هواپیما تا 10درصد با توان بیشتر به کار خود ادامه می‌دهد اما این مساله نیز نتوانسته مانع سقوط هواپیما شود. وی با بیان اینکه وقتی یکی از موتورهای هواپیما از کار می‌افتد به شکل طبیعی هواپیما به همان سمت کشیده شده و می‌چرخد، توضیح داد: خلبان باید در این شرایط تلاش می‌کرد، هواپیما را در مسیری مستقیم نگه دارد و حرکت زیاد به سمت موتور خاموش شده را کنترل کند. اما با توجه به اینکه لحظه خاموش شدن موتور فاصله اندکی از زمان بلند شدن هواپیما از باند داشته است، هواپیما نتوانسته قدرت مانور بالایی پیدا کند و ارتفاع بگیرد. جهانگیریان ادامه داد: از این رو هواپیمای آنتونوف 140 که حدود یک دقیقه و 30 ثانیه زمان پروازی داشته است فقط تا ارتفاع 45 متر از زمین بلند شده و پس از چرخش بسیار زیاد به سمت راست که طرف موتور خاموش شده بود، سقوط می‌کند. رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره عوامل محیطی تاثیرگذار در این حادثه نیز اظهارکرد: 19مرداد یکی از گرم‌ترین روزهای سال در تهران به حساب می‌آید و در لحظه بلند شدن هواپیما از باند دمای هوا حدود 38 درجه سانتیگراد ثبت شده است. یکی از واضح‌ترین اصول فنی در پرواز هواپیماها این است که توان موتور در دمای بالا بسیار پایین می‌آید. وی درباره نحوه بازخوانی اطلاعات دو جعبه سیاه هواپیما نیز گفت: خوشبختانه هردو جعبه سیاه هواپیما در روز حادثه پیدا شده و برای بازخوانی اطلاعات به آزمایشگاه مخصوص که در آن متخصصان اوکراینی و روسی نیز حاضر بودند، فرستاده شد. همچنین یک کمیته بررسی سانحه با حضور پنج متخصص و با تشکیل 11کمیته مجزا آغاز به کار کرد که تا امروز جلسات مکرری برای بررسی دقیق ابعاد ماجرا برگزار کرده است. به گفته جهانگیریان در آینده‌یی نزدیک اطلاعات دقیق حادثه و گزارش رسمی کمیسیون بررسی ارایه خواهد شد.


متعادل و متنوع‌سازی به جای

آزاد‌سازی قیمت بلیت

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست روز گذشته خود در رابطه با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما گفت: درحال حاضر شرایط برای آزادسازی کامل نرخ‌ها فراهم نیست زیرا عرضه صندلی هواپیما به تعدادی نیست که بتوان قیمت‌ها را کاملا آزاد کرد. بر همین اساس تاکید فعلی روی تعدیل قیمت‌هاست. وی اظهارکرد: شرکت‌ها موظف به درج قیمت روی سایت اطلاع‌رسانی خود هستند. علیرضا جهانگیریان همچنین تصریح کرد: درمتنوع‌سازی نرخ‌ها که تا سقف 30درصد بیشتر از نرخ‌های سال 91 بود لیستی از قیمت‌ها توسط شرکت‌ها اعلام شد و ما تایید کردیم. وی افزود: دفاتر مجاز مسافرتی که مجوز از سازمان هواپیمایی دارند دسترسی به فروش بلیت دارند اما برخی دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز از سازمان هواپیمایی نیستند نیز اقدام به فروش بلیت می‌کنند و حتی فروش بلیت در برخی از سایت‌ها نیز انجام می‌شود و هدف درحال حاضر فقط متنوع‌سازی و متعادل‌سازی قیمت‌هاست.


واردات توپولف 204

مربوط به 10 سال قبل است

علیرضا جهانگیریان در رابطه با موضوع ورود توپولف 204 به ایران گفت: این مساله از 10 سال قبل مطرح بود و مدت کوتاهی یکی از این هواپیماها در شرکت ماهان مورد استفاده قرار گرفت و مسافران را جابه‌جا کرد. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ورود این هواپیماها به ایران ادامه پیدا نکرد، تصریح کرد: برای ورود این هواپیما باید ایرلاین‌ها متقاضی باشند و درخواست خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارایه دهند. پس از آن سازمان نیز قابلیت‌ها و مشخصات لازم برای پرواز در شرایط آب و هوایی ایران را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیچ شرکت هواپیمایی درخواستی در رابطه با ورود توپولف 204 به ما نداده از این رو سازمان هواپیمایی کشوری وارد مرحله بررسی نشده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه درخواستی از سوی ایرلاین‌های داخلی ارایه نشده است، بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌یی برای تشویق ورود این هواپیما به ایران ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر