تداوم روند خنثی در کانال 78هزار واحدی

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۵۵۴

گروه بورس

بازار سهام روز گذشته شاهد تحرک نوسان‌گیران در میان شرکت‌های کوچک و برخی تک‌ سهم‌ها بود، این کم تحرکی بازیگران اصلی بورس، سبب ایجاد روندی خنثی در بازار شده که نهایتا شاخص کل را در کانال 78هزار واحدی پایدار کرده است.

روند کسل‌کننده شاخص در روزهای اخیر گویای آن است که بازار سرمایه در انتظار خبرهایی است تا بتواند انرژی لازم برای صعود را کسب کند.

بر همین اساس شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز 12 اردیبهشت‌ماه 95، با افت 30واحدی به رقم 78هزار و 384واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با افزایش 12واحدی به عدد 13هزار و 726واحد دست یافت. همچنین شاخص سهم آزاد شناور با افت 344واحدی عدد 87هزار و 588واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 155واحدی به رقم 54هزار و 863واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 738واحدی به رقم 171هزار و 316واحد دست یافت. شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز دیروز با افزایش 2واحدی عدد 802واحد را تجربه کرد.

طبق این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 102واحد، تاپیکو با 55واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 42واحد افزایش؛ بالاترین تاثیر مثبت را به نام خود را بر محاسبه شاخص کل بورس ثبت کرد. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 46واحد، گروه سایپا با 42واحد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 31واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند. ‌ارزش کل معاملات بازار سهام نیز به بیش از 353میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 307میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 92هزار و 13 نوبت داد و ستد بود.

طی این معاملات نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران، حق تقدم خرید سهام عمران و سازندگی استان قزوین، هنکل پاک‌وش، داروسازی الحاوی، صنایع آذراب، لیزینگ‌ خودرو غدیر، لنت ترمز ایران، دشت مرغاب، ماشین‌سازی اراک، ملی سرب و روی ایران، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، عمران و توسعه شاهد از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع ایران، ‌صنعت روی زنگان، اوراق مشارکت میدکو متوقف شدند.

روز گذشته در نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان سهامدار عمده حقوقی 34میلیون سهم به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان را به کدهای تابعه خود جابه‌جا کرد. سهامدار عمده حقوقی ایران ترانسفو نیز 30میلیون سهم به ارزش بیش از 37میلیارد تومان را کد به کد کرد. در ذوب‌آهن اصفهان اما 14.5میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده حقوقی این شرکت کد به کد شد.

در سرمایه‌گذاری سایپا نیز بیش از 13میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان میان کدهای تابعه سهامدار این شرکت جابه‌جا شد. گروه مپنا نیز با کد به کد شدن 9میلیون سهمی به ارزش بیش از 8میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده خود روبه‌رو شد. همچنین معاملات کد به کد در گسترش صنایع انرژی آذراب با جابه‌جایی 8میلیون سهمی به ارزش بیش از 2میلیارد تومان دنبال شد. در نفت سپاهان نیز 4میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان میان کدهای تابعه سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد.

در مجموع دیروز بازار سهام شاهد معاملاتی متعادل و خنثی در فضای کلی معاملات بورس بود. با این همه بازارگردانی سهام در گروه‌های بزرگ شاخص‌ساز در کنار انتشار اخباری مثبت در گروه مخابرات باعث شد تا شاخص کل بورس با درجا زدن چندانی مواجه نباشد.

جزئیات معاملات گروه‌های مختلف بورس

در این میان انتشار موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت در مخابرات ایران اگرچه به افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی با وجود عرضه سهامدار عمده حقوقی انجامید، اما موضوع مشکلات مدیریتی این شرکت و افزایش هزینه‌های مالی در کنار از بین رفتن مزیت دارایی‌های سرمایه‌گذاری مخابرات از جمله شرکت‌های مخابرات استانی و نیز ریسک‌های عمده صنعت مخابرات در سال جاری باعث شده تا این گروه همچون گذشته با اقبال چندانی از سوی معامله‌گران روبه‌رو نباشد.

در گروه خودرویی‌ها نیز با تداوم افزایش عرضه سهام از سوی سهامداران اغلب حقوقی روند معاملات سهام در این گروه متعادل و رو به منفی بود. در این گروه اظهارنظر مدیرعامل «خاور» مبنی بر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حالی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که این شرکت پیش از این با تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت خود یک بار اقدام به افزایش سرمایه از این محل کرده است. در عین حال تاکنون درخواستی نیز برای افزایش سرمایه جدید این شرکت به سازمان بورس ارائه نشده است. دیروز گروه سیمانی‌ها در آستانه نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع عادی سالانه و انتظار سنتی بازار برای تقسیم سود نقدی مناسب در مجامع این شرکت‌ها شاهد افزایش تقاضا و شکل‌گیری صف‌های خرید سهام در اغلب نمادهای معاملاتی این گروه بود، هرچند که از تحرک حامیان حقوقی در این سهم‌ها خبری نیست. در گروه فلزات اساسی نیز در حالی روندی متعادل و کم‌نوسان برقرار بود که با وجود عرضه سهام از سوی سهامداران اغلب حقیقی اما سهامداران حقوقی و بازارگردان‌ها تلاش زیادی برای حمایت از سهم و جمع‌آوری سهام در روندی متعادل کردند.


معاملات فرابورس

روز گذشته، در فرابورس 306 میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 16 میلیارد و 930 میلیون ریال در بازار فرابورس داد و ستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام در اختیار ذوب‌آهن اصفهان بود.

شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، صنایع نسوز توکا، تولید رنگ فولاد سپاهان و زرین معدن آسیا بیشترین افزایش قیمت را داشتند و شرکت‌های عمران و توسعه شاهد، توسعه و عمران کرمان و ذوب‌آهن اصفهان با بیشترین افت قیمت مواجه شدند. در عین حال هر ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازه 720 تا 790 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت و بیشترین رشد قیمت مربوط به نماد مرداد 93 بود.

در بازار اوراق با درآمد ثابت بالاترین حجم و ارزش معاملات دیروز در نماد «اخزا2» و متعلق به اسناد خزانه اسلامی بود که طی آن 84 میلیارد ریال معامله انجام شد. همین‌طور در مجموع، ارزش معاملات در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی بیش از 171 میلیارد ریال شد.

همچنین، بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 3 میلیون و 790 هزار سهم اختصاص یافت. ‎این گزارش می‌افزاید: نماد معاملاتی شرکت عمران و توسعه شاهد و سرمایه‌گذاری توسعه وعمران استان کرمان پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت صنعت روی زنگان در نماد زنگان1، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در روز سه‌شنبه متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر