طلافروشان تمکین نمی‌کنند

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۷

روز گذشته علیرضا طاری‌بخش در خصوص مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی فصل تابستان سال جاری گفت: طلافروشان تمکین از قانون و رعایت قوانین و مقررات را نمی‌کنند، تکراری است که دوباره مطرح شده است، بیش از یک سال از کشمکش بین صنف طلافروشان و سازمان مالیاتی کشور می‌گذرد و ظاهرا این مشکل تا امروز حل نشده است. در این خصوص «تعادل» در گفت‌وگویی با محمد کشتی​آرای رییس اتحادیه کشوری طلا خواست تا نظر وی را در این رابطه جویا شود که در حال حاضر به دلیل ضابطه‌مند نبودن خرید و فروش در بین طلافروشان و صادر نشدن فاکتور بین آنها سبب شده تا فعالان این صنف مجبور به پرداخت مالیات چندباره شوند. با چنین شرایطی می‌توان گفت که مالیات برای درآمدی که هنوز حاصل نشده پرداخت می‌شود.

این گفت‌وگو را به زمانی پس از جلسه اتحادیه در روزهای آینده موکول کردند.

معاون سازمان مالیاتی آخرین وضعیت تسلیم اظهارنامه فصل تابستان، پرداخت مالیات طلافروشان و میزان تحقق بودجه سازمان را تشریح کرد و ضمن رد اظهارات رییس اتاق اصناف، در خصوص معافیت‌های جدید مالیاتی و صندوق مکانیزه فروش توضیحاتی ارایه داد.

علیرضا طاری‌بخش - معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی در خصوص مهلت تسلیم اظهارنامه فصل تابستان سال جاری گفت: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده، دوره مالیاتی برای مودیان مالیاتی سه ماهه تعیین شده است.

وی افزود: براساس حکم مقرر در ماده 21 قانون مذکور، مودیان تکلیف دارند اظهارنامه هر دوره مالیاتی را طبق نمونه تکمیل و حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ انقضای هر دوره، با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات‌هایی که در زمان خرید طبق مقررات، پرداخت کرده‌اند، محاسبه و به حساب‌های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه خاتمه مهلت تسلیم اظهارنامه فصل تابستان سال جاری حداکثر روز سه‌شنبه 15 مهر 1393 خواهد بود، تصریح کرد: توصیه بنده به مودیان مالیات بر ارزش افزوده این است که نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات در مهلت تعیین شده اقدام کنند تا مشمول جرایم مقرر در قانون نشوند.


طلافروشان به قانون تمکین کنند

به گزارش ایسنا معاون سازمان امور مالیاتی در خصوص برطرف شدن مشکلات سازمان امور مالیاتی با صنف طلافروشان گفت: مودیان به اشخاص حقوقی و حقیقی تقسیم می‌شوند که در ایران مودیان حقوقی به قوانین و مقررات اشراف داشته و آن را دقیق‌تر اجرا می‌کنند، اما در اشخاص حقیقی تمکین از قانون و رعایت قوانین و مقررات کمتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا بخشی از مشاغل آنطور که انتظار بود و قانون مقرر داشته است، مقررات را مراعات نمی‌کنند که بخشی از آنها هم طلافروشان هستند. البته اکثریت طلافروشان ثبت‌نام کرده‌اند اما بخشی از همین افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند مطابق واقعیات موجود و انتظاری که سازمان امور مالیاتی دارد، مالیات را ابراز نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال طبق وظایف قانونی و ذاتی سازمان، مکلف هستیم تا کلیه مودیان را حسابرسی کنیم، در این میان طبعا تفاوت مالیات ابرازی و تشخیصی کسانی‌که مالیات را صحیح ابراز نکنند سنگین‌تر خواهد بود. باتوجه به اینکه مبنای تعلق جرایم از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه خواهد بود لذا مودیانی که مالیات خود را کمتر از واقع ابراز کنند از تاریخ سررسید تسلیم اظهارنامه مشمول جریمه خواهند شد.

طاری‌بخش در خصوص میزان مالیات ابرازی طلافروشان در نیمه اول سال گفت: میانگین مالیات ابرازی طلافروشان در 6 ماهه اول سال حدود 750هزار تومان برای هر واحد در هر دوره مالیاتی بوده است که به‌نظر می‌رسد، رقم ابراز شده کمتر از مبلغ واقعی باشد. لذا سازمان پس از حسابرسی مالیاتی، مالیات منطبق بر ظرفیت هر واحد را مطالبه و وصول می‌کند.

معاون سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: یکی از مشکلات صنف طلافروشان این است که فاکتورهای نمونه سازمان را رعایت نمی‌کنند و بسیاری از طلافروشان از فاکتورهای سابق استفاده می‌کنند که مورد تایید سازمان امور مالیاتی نبوده و مشمول جریمه خواهند شد.


جریمه سنگین در انتظار مودیان متخلف

وی درخصوص برخورد سازمان امور مالیاتی با مودیان متخلف گفت: اصولا مودیانی که قانون را رعایت نکنند با توجه به نوع تکالیف تعیین شده، برایشان جرم تعریف شده است به‌طوری‌که مودیانی که از فرم نمونه فاکتور استفاده نکنند حدود 25درصد مالیات متعلق جریمه می‌شوند و اگر فاکتور صادر نکنند یک برابر مالیات متعلق و در صورت درج نکردن قیمت صحیح نیز یک برابر مالیات متعلق جریمه خواهند شد. دراین راستا کسانی که اظهارنامه تسلیم نکرده و از صورتحساب نمونه استفاده نکنند بدون استثنا جریمه خواهند شد.

وی درخصوص میزان جریمه طلافروشان گفت: مودیان متخلف در صنف طلا ممکن است تا چند برابر مالیات پرداختی جریمه شوند زیرا جریمه ارزش افزوده برعکس مالیات‌های مستقیم بسیار سنگین‌تر است و در برخی مواقع به حدود سه برابر نیز می‌رسد و طلافروشان تاکنون غالبا بیش از دو برابر مالیات جریمه شده‌اند.

طاری‌بخش تصریح کرد: بنابراین اگر مودیان به هر دلیلی مالیات کمتری ابراز کنند با استفاده از اهرم‌های قانونی مورد حسابرسی قرار می‌گیرند و به تناسب مالیات مطالبه شده که ناشی از تفاوت ابرازی و تشخیصی خواهد بود مشمول جریمه می‌شوند. علاوه بر آن مودیانی که اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم نکنند 50درصد مالیات متعلق جریمه خواهند شد.

وی درخصوص میزان جریمه طلافروشان گفت: در حال حاضر نمی‌توان رقم دقیقی درخصوص جریمه طلافروشان ارایه داد، زیرا بخشی از آن شامل مساعدت‌های قانونی می‌شود ولی جریمه طلافروشان بسیار سنگین است و جرایم مطالبه شده قانونی است. البته سازمان امور مالیاتی نسبت به بخشودگی جریمه اشخاصی که مالیات خود را پرداخت کنند و تعهد بدهند در آینده قانون را دقیق رعایت کنند، مساعدت خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر