ایران در مسابقه گازی به قطر می‌رسد

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۲۴

شانا

علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه برداشت سالانه ایران از میدان گازی پارس‌جنوبی امسال با قطر برابر می‌شود، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در فازهای١٢ تا ٢٤ پارس‌جنوبی را ٥٠میلیارد و ٥٠٠میلیون دلار اعلام کرد. وی همچنین گفت: توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی مصداق کامل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش توان صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ٥٠درصد گاز کشور از میدان گازی پارس‌جنوبی تامین می‌شود، افزود: زمانی که در اقتصاد مقاومتی در زمینه افزایش صادرات برق یا پتروشیمی تاکید می‌شود، مشاهده می‌کنیم که تحقق این سیاست‌ها با تامین خوراک گازی که به‌طور عمده از پارس تامین می‌شود، محقق

خواهد شد.

وی بااشاره به اولویت‌بندی وزارت نفت برای وارد مدار شدن ٥فاز پارس‌جنوبی تا پایان امسال، تصریح کرد: اگرچه در کلام ورود این 5فاز به مدار کار ساده‌یی به‌نظر می‌آید، اما تحقق این امر کار بسیار دشواری است که زنجیره‌یی از فعالیت‌های حفاری، نصب عرشه‌ها، خطوط لوله دریا و پالایشگاه‌ها را شامل می‌شود.

شعبانپور بااشاره به فاز١٩ پارس‌جنوبی که دارای ٤سکو بوده و هر سکو نیز ٥حلقه چاه دارد، گفت: چاه‌های این سکو به عمق 4کیلومتر از بستر دریا حفاری شده که ٩٠٠تا یک کیلومتر آن به‌صورت افقی است.

شعبانپور بااشاره به ساخت سکوهایی با ٣٢٠٠تن وزن در یاردهای خرمشهر، بندرعباس و بوشهر که حجم بالایی از سازه‌های فلزی را شامل می‌شود، ادامه داد: برای حمل این سکوها از جرثقیل‌هایی با قدرت 5هزار اسب بخار و شناور لوله گذار استفاده کردیم، ضمن اینکه خط لوله ٣٢اینچ به طول ١١٥کیلومتر از کف دریا به پالایشگاه خشکی متصل و سپس در پالایشگاه فرآیند شیرین‌سازی گاز و دیگر فعالیت‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی را از سال١٣٦٨ و ایران هم عملا از سال١٣٨٠ شروع کرد، افزود: براساس اطلاعات به‌دست آمده، مجموع تولید قطر از میدان گازی پارس‌جنوبی هزار و ٦١٦میلیون مترمکعب است و ایران هم باتوجه به شرایط تحریم که ایجاد شد، تاکنون ٩٠٤میلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده است.

وی برداشت ایران از میدان گازی پارس‌جنوبی را نسبت به قطری‌ها ٥٥درصد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون در برداشت از میدان گازی پارس‌جنوبی به نصف قطر رسیده‌ایم.

شعبانپور تولید سالانه قطر در سه سال گذشته را سالی ١٧٧میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آنها بیشتر روی بخش نگهداشت فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تولید پارسال ایران در میدان گازی پارس‌جنوبی را حدود ١٣٢میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تولید سالانه ایران در میدان گازی پارس‌جنوبی به نسبت تولید سالانه قطر به ٧٥درصد رسیده که این امر حاکی از این است که در این بخش ٢٥درصد از قطری‌ها عقب هستیم.

وی افزود: چنانچه امسال ٥فاز پارس‌جنوبی با حمایت‌های مالی وارد مدار شود، در تولید سالانه با قطر برابر شده و سال آینده در این بخش از آنها پیشی خواهیم گرفت؛ البته ایران در مقطع سال٨٤ نیز در تولید سالانه با کشور قطر برابر بود.

وی با بیان اینکه امسال فاز١٩ (معادل دوفاز استاندارد) ٢٠، ٢١ و ١٨ وارد مدار تولید خواهند شد، گفت: باتوجه به اینکه برداشت گاز از سکوی SPD١ در فاز١٩ آغاز شده است، انتظار داریم طی هفته‌های آینده شاهد تزریق گاز به شبکه سراسری از این فاز باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سکوهای ١٩A و ١٩B نیز امسال وارد مدار شده و در مجموع تولید 2میلیارد فوت مکعب گاز از فاز١٩ محقق خواهد شد.

شعبانپور درباره فازهای٢٠ و ٢١ نیز، گفت: تابستان امسال حفاری چاه‌های این فازها به پایان می‌رسد؛ ضمن اینکه فازها از پیشرفت بالای ٩٠درصد برخوردارند.

وی ادامه داد: همچنین در یارد بندرعباس نیز دوسکوی ١٨B و ١٧B در حال ساخت هستند که انتظار داریم تا پایان امسال نیز شاهد تکمیل آنها باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه برای توسعه ١٠فاز نخست پارس‌جنوبی حدود ١٣,٤میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده بود، گفت: این درحالی است که برای توسعه فازهای١٢ تا ٢٤ حدود ٥٠میلیارد و ٥٠٠میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر غیر از فاز١٤ که از پیشرفت حدود ٦٢درصدی برخوردار است، باقی فازهای پارس‌جنوبی از پیشرفت‌های بالای ٧٧درصد برخوردارند.

وی در پایان از همه پیمانکاران، سازندگان، واحدهای پشتیبانی و اجرایی و کارکنان صنعت نفت که در میدان گازی پارس‌جنوبی در شرایط بد آب‌وهوایی مشغول به فعالیت هستند، تشکر کرد و گفت: درنتیجه تلاش‌های این مجموعه است که امروز می‌توانیم با افتخار از پارس‌جنوبی صحبت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر