روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۲۲

یکپارچه‌سازی اطلاعات صنعت

گروه صنعت| بنا به گفته مدیرکل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت «طرح یکپارچه‌سازی و به‌روزرسانی اطلاعات و آمارها» در سطح کشور اجرایی می‌شود. سید مهدی نیازی در این باره به ایسنا گفت: به‌روزرسانی اطلاعات و داده‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی از طریق جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، الکترونیکی کردن فرآیندها، تدوین دستورالعمل‌ها و ارائه گزارشات عملکردی در سطح کشور در حال انجام است. وی با اشاره به عدم وجود سیستم یکپارچه زنجیره اطلاعاتی و نبود تعریف مشترک بین دستگاه‌ها، موازی‌کاری اجرایی سازمان‌های مختلف، وجود ساختارهای مختلف اطلاعاتی، کدگذاری‌های تکراری و متفاوت برای ثبت داده‌ها تصریح کرد: یکسان‌سازی ساختار کدگذاری بین تمام سازمان‌های مرتبط با تولید، صادرات، واردات مانند تامین اجتماعی، گمرک، کار و تعاون، مالیات و دارایی و... لازمه توسعه دولت الکترونیک است. نیازی گفت: در فاز نخست اجرای این طرح یک هزار واحد صنعتی، 100 واحد معدنی و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌یی، انبارهای بزرگ شناسایی و اطلاعات آنها به‌روزرسانی می‌شود. وی مبنای انتخاب واحدها در اجرای فاز نخست را براساس سهم بالا در ظرفیت تولید، دارا بودن فناوری بالا، ایجاد اشتغال حداکثری و تولید کالاهای استراتژیک و خاص عنوان کرد.


ادامه عرضه میوه‌های ممنوعه

گروه تجارت| رییس اتحادیه میوه و سبزی درباره آخرین وضعیت عرضه میوه‌های ممنوعه خارجی در بازار اظهار کرد: توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی در بازار همچنان ادامه دارد و این‌گونه معاملات هنوز انجام می‌شود. سیدحسین مهاجران در این باره به مهر گفت: البته توزیع این نوع میوه‌ها مانند سابق آشکارا و قابل رویت نیست و چنانچه بازرسان مربوطه متوجه این‌گونه معاملات شوند، میوه‌ها را جمع‌آوری خواهند کرد. به همین دلیل هم اقدامات مذکور به دور از چشم بازرسان انجام می‌گیرد تا کسی متوجه نشود. به گفته وی پرتقال مصری و نارنگی پاکستانی از جمله میوه‌های ممنوعه خارجی هستند که بیشتر در بازار خرید و فروش می‌شوند، ضمن اینکه هم‌اکنون انگور شیلی و سیب سبز فرانسوی نیز در بازار حضور دارد. وی با بیان اینکه حجم توزیع این میوه‌ها نسبت به قبل مقداری کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: عرضه میوه‌های ممنوعه در سراسر کشور رویت می‌شود.


اماواگر پذیرش تعرفه ترجیحی

گروه تجارت| برقراری تعرفه ترجیحی در تجارت ایران و ترکیه، اعتراض صنایع نساجی کشور را در پی داشت که معاون وزیر صنعت در واکنش به این نوع اعتراضات اظهار کرد: پذیرش این تعرفه‌ها امری منطقی و معمول در جوامع امروزی است و انتقاد از تعرفه‌های مزبور به نام حمایت از تولید داخلی امری غیرکارشناسی و غیراقتصادی است. محمود نوابی درباره آثار برقراری تعرفه ترجیحی در تجارت ایران و ترکیه و نقش آنها در حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد 30 تعرفه جدید به تسنیم گفت: با توجه به مصوبه سال 94 معاون اول رییس‌جمهور انواع پوشاک و البسه از سال 95 از طبقه 10 (تعرفه 75) به طبقه 8 (تعرفه 55) انتقال پیدا کرد و ایران و ترکیه از 11 دی ماه سال 93 توافقنامه تجارت ترجیحی را مابین خود و با کاهش 265 ردیف تعرفه گمرکی که شامل انواع البسه و پوشاک نیز بوده، اجرا کردند. وی گفت: این اقدام سبب شد صنایع نساجی و پوشاک داخلی نسبت به این اقدام دولت اعتراض کنند. چون معتقدند برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه در زمینه البسه و پوشاک، تولید داخلی در این بخش را با مشکلات بیشتری مواجه کرده و این امر سبب کاهش تقاضا و بازار داخلی را در اختیار پوشاک ترک قرار خواهد داد. نوابی معتقد است باید قبل از انعقاد چنین موافقتنامه‌های ترجیحی، با برگزاری نشست‌های تخصصی با متولیان امر چاره‌اندیشی شود. البته ایران و ترکیه قصد اصلاح نظام تعرفه ترجیحی را دارند که قرار است بر اساس تفاهمنامه جدید بین دو کشور، برای

30 گروه کالایی نیز تعرفه ترجیحی جدید ایجاد شود.


ورود «ان اف سی» به معدن

گروه معدن| قائم مقام شرکت «ان اف سی» چین از تمایل این شرکت برای گسترش همکاری با بخش معدن و صنایع معدنی ایران با فناوری‌های جدید خبر داد. «کین ژونمن» در دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو، با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در حوزه صنایع غیرآهنی ایران گفت: خواهان حضور در طرح‌های جدید ایران در این بخش با فناوری‌های جدید هستیم. وی در این باره توضیح داد: استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در طرح‌های آلومینیوم، مس، زغال‌سنگ و... از سیاست‌های ماست و حتی موضوع انتقال فناوری را نیز انجام خواهیم داد. قائم‌مقام «ان اف سی» ادامه داد: با توجه به نیاز کارخانه‌های تولید آلومینیوم ایران به مواد اولیه همچون بوکسیت و آلومینا، با تشکیل شرکت مشترک آماده تامین و انتقال مواد اولیه از کشورهای دیگر به ایران هستیم. مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست با اشاره به اقدامات در دست انجام «ان اف سی» در ایران گفت: طرح‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به صورت مشترک اجرا کرد که توسعه طرح‌های زغال‌سنگ طبس نیز بخشی از برنامه جدید دوطرف ‌می‌تواند، باشد.


اعلام عامل گران‌شدن برنج

گروه صنعت| درپی افزایش قیمت برنج در بازار مصرف و ادعای وزارت کشاورزی مبنی بر اینکه گرانی این محصول به دلیل حضور واسطه‌ها و سوءاستفاده خرده‌فروشان است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این موضوع را رد و اعلام کرد که گرانی برنج به دلیل کاهش 38درصدی واردات است. علیرضا رستمی مدیرکل نظارت بر محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به ایسنا توضیح داد: واردات برنج در سال گذشته نسبت به سال قبلش حدود 38 درصد کاهش داشت و میزان موجودی‌ها به مرور و با اعلام ممنوعیت واردات برنج باعث شد، میزان ذخایر برنج وارداتی کاهش یابد. وی ادامه داد: سال 93یک میلیون و 185 هزار تن و سال گذشته نیز 743هزار تن واردات قطعی برنج را داشتیم، علاوه بر این سالانه به‌طور متوسط یک میلیون و 800هزار تن تولید برنج در کشور انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر