ناکارآمدی طرح تحریک تقاضای دولتی

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۲۱

گروه صنعت| سمیه سایش|

این روزها واحدهای صنعتی با چالش‌هایی از جمله «کمبود سرمایه در گردش»، «تشدید رکود»، «بهره‌های بالای بانکی» و «فقدان زیرساخت‌های لازم همچون آب، برق، گاز» و... مواجه هستند. آن طور که فعالان صنعت لوازم خانگی می‌گویند؛ «کاهش قیمت تمام شده محصولات»، «ثبات قیمت ارز»، «کاهش تورم و رکود»، «برقراری ارتباط کامل با بانک‌های جهانی» و «در دسترس بودن مواد اولیه» ازجمله مطالبات این صنعت است و بخش خصوصی تحقق این موضوعات را تنها منوط به مدیریت درست دولت می‌داند. البته در راستای تقویت و تحریک تقاضای در عرصه صنعت لوازم خانگی، دولت از اردیبهشت ماه امسال، اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالا را برای مردم کلید زد؛ هرچند فعالان صنعتی این حوزه معتقدند: «با ثبت نام اندک متقاضیان، این طرح با شکست مواجه خواهد شد.» در این راستا، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بازدیدی از برخی واحدهای صنعتی تولید لوازم خانگی ترتیب داد تا خبرنگاران با چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی صنعتگران بهتر آشنا شوند. در جریان این بازدید، رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به طرح تحریک تقاضای دولت می‌گوید: با تعداد اندک ثبت نام‌کنندگان به نظر می‌رسد که این طرح در زمینه تحریک تقاضا کارساز نباشد. متاسفانه یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی این است که مواد اولیه را گران‌تر از نرخ جهانی خرید می‌کنند، همچنین موسسات مالی اعتباری نیز ۳۲درصد از تولیدکنندگان بهره دریافت می‌کنند؛ این درحالی است که صنعتگران در شرایط کنونی، قادر به ادامه فعالیت نیستند. محمدرضا دیانی در ادامه عنوان می‌کند: امروز همه نخبگان کشور بر این مساله اتفاق نظر دارند که مشکل اساسی کشور متوجه بخش اقتصادی است، همه معتقدند یکی از چالش‌های اقتصاد دولتی بودن آن است و تا زمانی که این مسیر بهبود پیدا نکند، قطعا بسیاری از برنامه‌های اقتصادی قابل اجرا نخواهد بود. او می‌افزاید: علاوه بر این، موضوع تسهیلات ارزان نیز در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌گیرند اما در این شرایط، باید واحد تولیدی با توسعه خود امکان رقابت را در بازار با سایر محصولات خارجی داشته باشد که این موضوع بسیار سخت است. در حال حاضر فولاد مبارکه، فولاد را حتی بالاتر از نرخ جهانی به ما می‌فروشد، در کنار این، مواد پتروشیمی نیز به نرخ جهانی یا بالاتر توسط تولیدکننده داخلی وارد می‌شود؛ از طرف دیگر، بزرگ‌ترین معضل صنعت لوازم خانگی واردات بیش از اندازه و حتی قاچاق است که امکان فعالیت را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرده است. دیانی با اشاره به اینکه در دوران پسابرجام کسی مخالف واردات نیست، گفت: معتقدیم تحریم‌ها برداشته و درب‌ کشور باز شده تا قدرت انتخاب در سطح بازار فراهم شود اما باید این موضوع را درنظر بگیریم که نباید با بازکردن صرف درب کشور به روی اجناس وارداتی، به بیکاری نیروی تحصیلکرده خود اقدام کنیم. درحقیقت، اگر واردات مدیریت نشود، آثار نامناسبی برای کشور نیز برجای خواهد گذاشت. وی در ادامه با اشاره به اینکه از 20هزار میلیارد تومان بازار لوازم خانگی 14 تا 15هزار میلیارد تومان کالای وارداتی است، افزود: متاسفانه 11میلیارد تومان از ارقام وارداتی لوازم خانگی را دو شرکت خارجی در اختیار دارند. رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با ابراز اینکه بازار ایران یک بازار بزرگ و جذاب در حوزه لوازم خانگی دارد، تصریح کرد: باید امروز از این شرایط بازار استفاده کرده و مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد؛ البته به‌اعتقاد بنده باید تولید داخل تعریف شود چراکه به ‌اعتقاد من تولید داخل به‌معنی ساخت قطعات و زنجیره تامین در داخل کشور تعریف می‌شود. رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: هم‌اکنون 40 تا 50درصد صنعت لوازم خانگی فعالیت می‌کنند و ما‌بقی ظرفیت آن باقی است.


12برنامه دولت برای اقتصاد مقاومتی

در عین حال؛ استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات پیش‌روی صنایع می‌گوید: سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده در سطح جامعه، فعالیت برای تولیدکنندگان با مشکلاتی روبه‌رو شد است، هرچند دولت معجزه کرده و تورم 45 درصدی را به 11 درصد رسانده و هدف‌گذاری‌های خود تا پایان سال قول تک رقمی شدن آن را اعلام کرده است اما باید بگویم، رکود چند دهه اخیر ساختار اقتصادی کشور را دچار مختل کرده و این موضوع به حدی عمیق است که به این راحتی‌ها کاهش پیدا نکند. رسول زرگرپور می‌افزاید: دولت 12 برنامه را در شورای اقتصادی برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تعریف کرده است که در کنار آن 250 فعالیت اقتصادی در ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی و از 6 ماه پیش فعالیت خود را آغاز کردند؛ در همین زمینه، باید تمام استان‌ها جلسات هفتگی برگزار و گزارشات خود را به دولت و رهبری جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه کنند.


اجحاف صنعتگران داخلی به یکدیگر

سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران نیز با اشاره به واردات کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی برای تولید لوازم خانگی به «تعادل» می‌گوید: در زمان تحریم‌ها یکی از مشکلات اساسی در این حوزه کمبود کالاهای سرمایه‌یی و واسطه‌یی بود اما اکنون این موضوع به نوعی مرتفع شده است. متاسفانه یکی از چالش‌های کنونی این صنعت این است که تولیدکنندگان برخی مواد اولیه را گران‌تر از رقبای خود به دست می‌آورند و به همین دلیل تا به امروز این صنعت پیشرفت چشمگیری نداشته است. حمیدرضا غزنوی در ادامه، با بیان اینکه اکثر کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی صنعت لوازم خانگی وارداتی هستند، عنوان کرد: هم‌اکنون اکثر کالاهای واسطه‌یی و سرمایه‌یی واحدهای صنعتی لوازم خانگی وارداتی و برگرفته از کشور ایتالیاست، البته در برخی موراد نیز ما مشابه تولید داخل این کالاها را در کشور داریم اما به دلیل موضوعاتی همچون دانش فنی و رقابت بیشتر از نوع خارجی آن در واحدهای تولیدی به‌کارگرفته می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز تولید این صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: باتوجه به برنامه تهیه شده وزارت صنعت مبنی بر استراتژی توسعه صنعتی، به نظر می‌رسد که با اجرای دقیق این برنامه صنعت داخلی لوازم خانگی بتواند 50 تا 80درصد بازار را تصاحب کند. هم‌اکنون نیز این صنعت توانسته 30درصد بازا را از آن خود کند. غزنوی همچنین با اشاره به اعطای کارت‌های اعتباری دولت به این بخش می‌افزید: برای خروج از رکود این صنعت دولت چنین برنامه‌یی را برای واحدهای صنعتی لوازم خانگی درنظرگرفت اما متاسفانه سال گذشته اجرایی نشد و امسال نیز قرار است این طرح به کرسی نشیند که هفته گذشته نخستین کارت‌ها برای بازنشستگان تامین اجتماعی صادر شد. او در ادامه در پاسخ به این پرسش که باوجود توزیع کارت‌ها چشم‌انداز رونق این صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: متاسفانه برای اخذ این کارت‌ها افراد مراجعه و در نهایت کنسل می‌کنند؛ لذا به نظر می‌رسد این طرح تحریک تقاضای دولت نیز آن طور که انتظار می‌رود کارساز نباشد. محمد جنتیان، معاونت فنی مهندسی گروه صنعتی انتخاب نیز که شرکت متبوعش، تولیدکننده به‌روزترین یخچال فریزر ساید بای ساید تولیدی ایران با فناوری روز دنیاست و طی این بازدید از آن رونمایی شد، درباره تقویت برندهای این صنعت به «تعادل» می‌گوید: با وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و برخورداری از مزیت‌هایی چون انرژی ارزان قیمت، ما همچنان نتوانسته‌ایم برند خاصی را در تولیدات داخلی صنعت لوازم خانگی به بازار معرفی کنیم؛ این درحالی است که ما در عرصه صنعت لوازم خانگی محصولات باکیفیتی تولید می‌کنیم، اما به دلیل رقابت جدی با برندهای خارجی، این محصولات به نام کشورهای مطرح دیگر در سطح بازار به فروش می‌رسند. او در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود برند معتبر در صنعت لوازم خانگی تنها به دلیل وجود رقبا در سطح بازار است، می‌گوید: متاسفانه فرهنگ خرید لوازم ایرانی برای مردم در کشور جا نیفتاده و ما نیز باید به کمک رسانه‌ها این‌معضل را برطرف‌ کنیم. جنتیان در ادامه عنوان می‌کند: متاسفانه ما در روند تولید محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال به دلیل ورود کومپرسورهای آن (یکی از قطعات داخلی ساید بای ساید) مجبور به حک برند یکی از کشورهای مطرح صنعتی هستیم. متاسفانه برخی واحدهای صنعتی به فرآیندهایی همچون دانش‌بنیان شدن یا تحقیق و توسعه اعتقاد ندارند و با این وجود، انتظار دارند که تولید با وضعیت مناسبی مواجه باشد؛ البته برخی دیگر از واحدهای صنعتی به دلیل نگاه توسعه‌یی و چشم‌اندازشان به ادامه مسیر، فعالیت‌های خوبی را در این باره رقم زدند که این موضوع منجر به توسعه واحدهای صنعتی در خارج از کشور شد. جنتیان با اشاره به ‌اینکه ایران این روزها فضای تازه‌یی را در عرصه بین‌الملل تجربه می‌کند، می‌افزاید: با وجود فضای پیش آمده برای کشورمان، ما نیز باید برای تقویت تولید ملی چاره‌یی اساسی بیندیشیم و کالاها را روانه بازارهای منطقه‌یی و آسیایی کنیم، چراکه در دوران پسابرجام ما شاهد ورود هیات‌های تجاری به کشور بودیم؛ به گونه‌یی که درجریان این سفرها برخی تجار خارجی برای تولید مشترک صنعت لوازم خانگی با ایران مذاکراتی را داشتند، اما ما در این بازه زمانی باید به مرحله‌یی برسیم که از وجود این هیات‌ها تنها برای ارتقای دانش فنی به نفع تولید استفاده کنیم. جنتیان در ادامه با اشاره به رکود در صنعت لوازم خانگی اظهار می‌کند: در چند سال اخیر، بسیاری از واحدهای صنعتی کشور با کمبود سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می‌کردند و البته این موضوع همچنان ادامه‌دار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر