اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۱۸

مکاتبه با دادستان کل کشور برای ساماندهی بنگاه‌های املاک

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی از مکاتبه با دادستان کل کشور برای ساماندهی بنگاه‌های املاک خبر داد. به گزارش تسنیم، حسین معصوم گفت: درحال انجام مکاتبه‌ با دادستان مازندران و دادستان کل کشور هستیم تا در مرحله نخست با بنگاه‌های غیرمجاز برخورد شود. وی ادامه داد: در مرحله بعدی بنگاه‌هایی که قانونی هستند در حد انعقاد قرارداد باقی بمانند نه اینکه به مردم تعهد کنند که تا برای آنها دریافت مجوز و ساخت واحد مسکونی را نیز انجام دهند. در گذشته به مدیران کل تاکید شده بود که در بحث تغییر کاربری‌ها در کمیسیون‌های ماده 5 دقت بیشتری کنند و جز موارد خاص و استثنایی که تغییر کاربری ایجاب می‌کند حساسیت‌های لازم را داشته باشند و فلسفه کمیسیون ماده 5 هم همین است که نسبت به تغییر کاربری اقدام نکنند.


دریافت مالیات زمین برای ساخت مسکن کم درآمدها

یک عضو اسبق هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی پیشنهاد کرد که دولت مالیات بر ارزش‌افزوده زمین را از مالکان بگیرد و منابع آن را به ساخت مسکن برای دهک‌های پایین اختصاص دهد.

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا، توجه دولت به مساله زمین شهری را در حل مشکل مسکن موثر دانست و گفت: برابر قانون اساسی تامین مسکن دهک‌های پایین جزو وظایف دولت است. البته برخی معتقدند که دولت باید خانه رایگان در اختیار این دهک‌ها قرار دهد درحالی که دولت باید حمایت کند که یکی از راه‌حل‌ها پایین نگه داشتن قیمت زمین است. این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه 85درصد اراضی کشور اراضی ملی است، تاکید کرد: اگر این زمین‌ها به دهک‌های پایین اختصاص داده شود، حباب قیمت زمین شکسته می‌شود اما بخش زیادی از اراضی موات توسط سودجویان به زمین‌های بایر تبدیل شد و بدین‌ ترتیب مالکان از این زمین‌ها استفاده کرده و قیمت زمین افزایش یافت تا جایی که امروز زمین بین 70 تا 90درصد قیمت مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.


جا به‌ جایی ۲۲۳ میلیون مسافر و ۳۹۴ میلیون تن بار در سال 94

گزارش اجمالی عملکرد سال ۹۴ بخش حمل‌ونقل برون‌شهری و ترانزیت کشور در نشست یکصد و هشتاد و ششمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری در سال ۹۴ ارائه شد و اهم عوامل تغییرات در عملکردها مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی براساس این گزارش طی سال ۹۴ حدود ۲۲۳میلیون نفر مسافر در شیوه‌های حمل‌ونقل همگانی برون‌شهری جاده‌یی(براساس صورت وضعیت)، ریلی و هوایی جابه‌جا شدند که نسبت به سال ۹۳ حدود ۳درصد کاهش نشان می‌دهد. به تفکیک در بخش جاده‌یی ۱۸۲میلیون نفر(سهم ۷۷درصد،۴درصد کاهش)، راه‌آهن 24.5میلیون نفر(سهم ۱۰درصد، ۱/ ۵ درصد کاهش) و هوایی ۳۲میلیون نفر(سهم ۱۳درصد، ۴درصد افزایش) با حمل و نقل عمومی در سال ۹۴ جابه‌جا شدند. کل بار جابه‌جاشده از طریق شقوق جاده‌یی(براساس بارنامه)، راه‌آهن و هوایی ۳۹۴میلیون تن بود که نسبت به سال ۹۳ حدود ۴درصد کاهش داشت به تفکیک سهم حوزه جاده‌یی ۳۶۰میلیون تن (سهم ۹۱درصدی)، راه‌آهن ۳۳میلیون تن(سهم ۹درصدی) و هوایی ناچیز بود. بر همین اساس حمل و نقل بار در حوزه جاده‌یی ۶ درصد کاهش و راه‌آهن ۲درصد رشد را تجربه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر