اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴۰۳

ثبت وضعیت جسمانی افراد

با نرم‌افزار پزشکی

شرکت اپل نرم‌افزاری را برای گوشی‌های هوشمند خود طراحی کرده که می‌تواند وضعیت جسمانی افراد را ثبت کند. نام این نرم‌افزار جدید CareKit است. در واقع با نصب این نرم‌افزار روی گوشی‌های هوشمند، شرایط جسمانی افراد مورد رصد قرار می‌گیرد و اطلاعات به دست آمده با پزشک اشخاص به اشتراک گذاشته می‌شود. تاکنون اپلیکیشن‌های متفاوتی در حوزه سلامت طراحی شده است اما وجه متمایز این نرم‌افزار نسبت به سایر نمونه‌های دیگر، واقعی بودن اطلاعات علمی آن در حوزه سلامت است که چنین دقتی در سایر اپلیکیشن‌های قبلی دیده نمی‌شود. از ویژگی دیگر این نرم‌افزار ثبت فعالیت‌های افراد است ضمن اینکه میزان استفاده از غذا و اطلاعات جزیی راجع به آن را به کاربرش ارائه می‌دهد. در حقیقت این نرم‌افزار برای کنترل وضعیت بیمار توسط پزشک از راه دور تولید شده و قادر به اندازه‌گیری نشانه‌های بیماری است.


گشایش پایگاه فضایی جدید روسیه با پرتاب نخستین موشک

رویترز| روسیه پس از رفع مشکلات فنی که پرتاب نخستین موشک از پایگاه فضایی جدید این کشور را به تعویق انداخته بود، توانست این پرتاب را با موفقیت انجام دهد. یک موشک بدون‌سرنشین سایوز

A2،1 به همراه سه ماهواره جمعه در ساعت 05:01 به وقت محلی (02:01 به وقت گرینویچ) از پایگاه فضایی واستوچنی در منطقه دورافتاده «آمور» در نزدیکی مرز چین به فضا پرتاب شد. ماهواره‌ها حدود 9 دقیقه پس از پرتاب از مرحله سوم موشک جدا شده و به سمت مدار تعیین شده‌شان راهی شدند. این موشک ابتدا قرار بود هشتم اردیبهشت پرواز کند اما دو دقیقه پیش از پرتاب به دلیل مشکلات فنی متوقف شد که باعث عصبانیت شدید ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه شد. وی که هزاران کیلومتر برای مشاهده این پرتاب پرواز کرده بود، پس از به تعویق افتادن برنامه به‌شدت مقامات این پایگاه فضایی و دیمیتری روگازین، معاون نخست وزیر را که مسوول صنایع نظامی و فضایی است، به خاطر تعدد مشکلات فنی در صنعت فضایی مواخذه کرد و خواستار یک واکنش مناسب درباره آن شد. پایگاه فضایی واستوچنی که نخستین سایت پرتاب موشک غیرنظامی در خاک روسیه است، قرار است وابستگی روسیه به پایگاه فضایی بایکنور را که از قزاقستان اجاره کرده، کاهش دهد. پوتین در گفت‌وگو با کارکنان این پایگاه فضایی اظهار کرد: مساله مهم اینجاست که این سکوی پرتاب اکنون به کار افتاده و به خوبی توسط شما آماده شده است. ما اکنون با مرحله دوم کار روبه‌رو هستیم که جا دادن یک موشک سنگین در آن است. رییس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: ما کارهای زیادی در مقابل خود داریم که نگران‌کننده هستند. اما بی‌شک این یک گام جدی در جهت توسعه کاوش فضایی روسیه است.


توییتر برای سودآوری می‌جنگد

انگجت| در حالی که پنج میلیون کاربر جدید به توییتر پیوستند، این شرکت با درآمد 594.5 میلیون دلاری در سه ماهه اول سال 2016، هنوز هم برای دستیابی به سود می‌جنگد. طی سه ماهه اول سال 2016، پنج میلیون کاربر فعال ماهانه به توییتر اضافه شدند و این شرکت اکنون 310 میلیون کاربر دارد که نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک افزایش محسوب می‌شود. اما با این وجود این شرکت با 79 میلیون دلار ضرر، هنوز هم سودآور نیست. این شرکت در سه ماهه سال جاری 594.5 میلیون دلار درآمد کسب کرد که مبلغی کمتر از انتظارت بود. در حقیقت سه ماهه گذشته، یعنی سه ماهه چهارم سال 2015، با 710 میلیون، درآمد بیشتری به دست آورده بود. توییتر اشاره می‌کند که درآمدش در پایین‌ترین حد انتظارات بوده است. البته این شرکت در طول سه ماهه اول سال 2015، تنها 436 میلیون دلار درآمد کسب کرده و 162 میلیون دلار از دست داده بود. در حالی که آمار مالی ارقام بدی را نشان می‌دهند، افزایش کاربران فعال ماهانه توییتر باید سرمایه‌گذاران توییتر را کمی خوشحال‌تر کند، زیرا در سه ماهه گذشته تعداد کاربران پایه این شرکت دو میلیون نفر کاهش یافته بود. جک دورسی - مدیرعامل توییتر- در زمان ارائه گزارش سه ماهه اشاره کرد که این شرکت به تمرکز روی وقایع زنده ادامه خواهد داد. دورسی همچنین اعلام کرد که با تایم‌لاین آپدیت‌شد، توییت‌ها، ریتوییت‌ها، پاسخ‌ها و لایک‌ها در توییتر افزایش داشته است، اما به آمار دقیق این آمار اشاره‌یی نکرد.


افشای راز ذخیره‌سازی

هزاران لغت در مغز

تک تایمز| به تازگی روند پردازش لغات زبان انگلیسی در مغز از طریق نقشه‌های معنایی یا فرهنگ لغات زبان انگلیسی توسط محققان دانشگاه برکلی مورد بررسی قرار گرفته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که چگونه اتفاقاتی همچون آسیب دیدن مغز یا سکته قلبی باعث می‌شود روند آموزش و حفظ لغات در مغز مختل شود. پژوهشگران با هدف بررسی نحوه سازماندهی زبان در مغز انسان و شناسایی دقیق بخش‌هایی از مغز که لغات با معنای مشابه را درک می‌کند، تحقیقاتی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد آموزش زبان محدود به چند نقطه خاص و کوچک از مغز نیست و نقاط گسترده‌تری را در برمی‌گیرد. محققان دانشگاه برکلی با تصویربرداری و اسکن‌ام آر ‌آی مغز عده‌یی داوطلب در زمان گوش کردن به یک برنامه رادیویی فعالیت‌های عصبی آن را زیرنظر گرفته و به جزییات تازه‌یی در مورد نحوه درک معنای کلمات اداشده توسط مغز پی برده‌اند. در نهایت از همین طریق نقشه تازه‌یی از نقاط درگیر مغز در این فرآیند زبانی ترسیم شده که در افراد مختلف کم و بیش مشابه بوده و همین امر موجب شگفتی دانشمندان شده است. برای جمع‌آوری این داده‌ها از روش بررسی جریان خون و تغییرات اکسیژن هم استفاده شده که نشان‌دهنده فعالیت زبانی مغز در غشای مغزی است که لایه خارجی مغز بوده و فعالیت‌هایی مانند پردازش لغات و حفظ هشیاری از طریق آن صورت می‌گیرد. نقشه ترسیم شده نشان می‌دهد که فرآیند درک لغات در هر دو نیم کره سمت چپ و راست مغز صورت گرفته و بخش‌های مختلفی از آن درگیر تشریح و درک روابط انسانی و افراد هستند. نتایج این بررسی‌ها در نشریه نیچر منتشر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر