زلزله خبر نمی‌کند، شایعه نکنید

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۴

همه این را می‌دانیم که کشورمان روی نوار زلزله قرار دارد اما در یکی‌ دو ماه گذشته و با وقوع زلزله‌های متعدد در شهرهای مختلف توجه به این موضوع بیشتر از قبل شده است. زلزله جنوب کشور، ایلام، دماوند و... سبب شد بازار شایعات دوباره داغ شود البته در نتیجه این شایعات نگرانی‌هایی هم برای مردم ایجاد شد.

از زمانی که یادمان می‌آید همه منتظر وقوع یک زلزله شدید در پایتخت هستند، زلزله‌یی که گفته می‌شود اگر رخ دهد به فاجعه انسانی تبدیل خواهد شد. از طرفی این را هم می‌دانیم که هنوز و در هیچ کجای دنیا نمی‌توان زمان دقیق زلزله را پیش‌بینی کرد و کارشناسان فقط از احتمال وقوع آن خبر می‌دهند.

اما حالا زلزله هفته گذشته در دماوند دوباره موضوع زلزله تهران را بر سر زبان‌ها انداخت. موضوعی که نه مانند گذشته تکذیب شد و نه به قطعیت و 100درصد تایید. حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. یک روز گفته می‌شود زلزله دماوند گسل‌های تهران را فعال کرده و احتمال وقوع زلزله مرگ‌بار در تهران بسیار قوی‌تر از قبل شده است. بعد از زلزله ایلام و منطقه مورموری نیز صحبت‌ها حاکی از آن بود که این گسل‌ها ایلام به گسل‌های پایتخت ارتباط دارد و می‌توان یک مشابهت بین آنها دید که البته این گفته تکذیب شد. براساس شنیده‌هایی که البته تایید نشده، دکتر صادقی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم می‌گوید؛

به دلیل وجود گسل‌های فعال در شهر تهران باید همیشه منتظر رخداد مهمی در این خصوص باشیم و این مساله آمادگی همه دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد.

اما در این هجمه صحبت‌ها و شایعات، این مردم هستند که هر روز نگران‌تر می‌شوند بدون آنکه کار خاصی از دستشان بربیاید. ‌ای کاش قبل از آنکه منتظر رسیدن آن بلای عظیم باشیم تا حد امکان خود را آماده مقابله با خسارات و بحران‌های بعد از زلزله کنیم، هرچند که این زلزله 100 سال دیگر هم به ما نرسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر