توافق روسیه و امریکا بر سر آتش‌‌بس در حلب و حومه دمشق

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۸۸

گروه جهان

روسیه و امریکا بر سر برقراری آتش بس در لاذقیه، حلب و حومه‌های دمشق توافق کرده‌اند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، یک منبع روسی اعلام کرده امریکا و روسیه توافق کرده‌اند آتش‌بس در لاذقیه، حلب و توابع دمشق از نیمه شب(جمعه) برقرار شده است. مناطق مذکور به ویژه حلب در یک هفته اخیر شاهد بازگشت درگیری‌های خونین بوده و سازمان ملل از روسای جمهور امریکا و روسیه خواسته بود مانع وخیم‌تر شدن این درگیری‌ها شوند که توافق آتش‌بس سراسری در سوریه را تهدید می‌کند. در همین حال کرملین اعلام کرده به هرگونه تماسی در مورد بحران سوریه به ویژه با امریکا روی باز نشان می‌دهد.

رسانه‌های سوریه نیز گزارش دادند که بشار اسد در دمشق با ریچارد بلک، سناتور مجلس سنای ایالت ویرجینیای امریکا دیدار و با وی درباره آخرین تحولات سوریه و روند مقابله با تروریسم گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهوری سوریه در این دیدار گفته که اقدامات تروریستی در سراسر جهان نشان‌دهنده نیاز به همکاری بین‌المللی واقعی نه تنها در عرصه مقابله با تروریسم بلکه مقابله با ایدئولوژی وهابی پشت سر آن است.

به دنبال تشدید درگیری‌ها و کشته شدن شماری از مردم در شهر حلب که بین مخالفان و دولت سوریه تقسیم شده است، یک مقام بلندپایه سازمان ملل متحد وضعیت این شهر را «فاجعه‌بار» خوانده است. درگیری‌ها از هفته پیش در حلب آغاز شده و تاکنون بیش از 200کشته بر جای گذاشته که تقریبا دو سوم کشته‌ها در مناطق تحت کنترل مخالفان بوده‌اند. یان اگلند، فرستاده سازمان ملل متحد گفته روزهای آتی در زمینه ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه حیاتی هستند.

با تشدید درگیری‌ها، ضربه شدیدی به تلاش‌های بین‌المللی برای مذاکرات صلح سوریه وارد شده است. سازمان ملل و امریکا تشدید درگیری‌ها در حلب را محکوم کرده‌اند. گفته شده که نیروهای دولت سوریه با حمایت هوایی روسیه درصدد عملیات نظامی گسترده‌یی در شهر حلب هستند. استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفته است، دشوار بتوان آتس‌بس اعلام شده در ماه فوریه را همچنان پابرجا دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر