سفر وزیر خارجه انگلیس به کوبا

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۸۷

گروه جهان

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، پنج‌شنبه وارد هاوانا، پایتخت کوبا شد. این نخستین دیدار یک وزیر خارجه انگلیس از کوبا از زمان انقلاب این کشور در سال۱۹۵۹ محسوب می‌شود. وزیر خارجه انگلیس در هاوانا با برونو رودریگز، همتای کوبایی خود پیرامون مسائلی همچون سرمایه‌گذاری در کوبا و همکاری در زمینه‌های تجاری و فرهنگی گفت‌وگو کرده است. به‌ گفته وزارت خارجه انگلیس، فیلیپ هاموند در جریان این سفر با مقامات کوبا در‌مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور نیز گفت‌وگو کرده است. فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا، اخیرا در سخنرانی خداحافظی در کنگره حزب کمونیست این کشور که حدود نیم قرن پیش توسط وی بنیان گذاشته شد، با تاکید بر اینکه پایان عمر وی نزدیک است، از مقامات این حزب خواسته ادامه‌دهنده مبارزه برای آرمان‌های کمونیستی باشند. براساس نتایج رای‌گیری در هفتمین کنگره حزب کمونیست کوبا مشخص شد که رائول کاسترو رییس‌جمهور این کشور و معاون وی همچنان به‌عنوان نخستین و دومین مقام‌های ارشد این حزب به کار خود ادامه خواهند داد.

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا، در این سخنرانی که یکی از طولانی‌ترین سخنرانی‌های وی در انظار عمومی طی سال‌های اخیر بود، گفت: «به‌زودی من 90ساله خواهم شد. سرنوشت من هم مثل بقیه خواهد بود. زمان مرگ برای همه ما فرا خواهد رسید اما آرمان‌های کمونیستی کوبا به جهان ثابت خواهد کرد که اگر با همیت و شایستگی پیگیری شوند می‌توانند منافع فرهنگی و مادی را که بشریت به آن نیاز دارد به ارمغان آورد؛ ما باید برای دستیابی به آنها بدون هیچ توقفی به مبارزه ادامه دهیم.»

رائول کاسترو رییس‌جمهور کوبا و برادر فیدل کاسترو که 84سال دارد نیز اظهار داشت که همچنان دبیر اول حزب کمونیست خواهد بود و خوزه رامون ماچادو ونتورا، 85ساله نیز دست‌کم برای بخشی از یک دوره پنج‌ساله مقام دبیر دومی این حزب را عهده‌دار خواهد بود. در حال حاضر رائول کاسترو هم رییس‌جمهور و هم دبیر اول حزب کمونیست کوباست. این تصمیم به این معناست که او می‌تواند حتی بعد از روی کار آمدن یک رییس‌جمهور جوان‌تر به جای وی در سال2018 در سمتی در حزب کمونیست که به اندازه رییس‌جمهور قدرت دارد، باقی بماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر