اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۸۰

آغاز فرآیند انتقال تسویه بورس کالا به سپرده‌گذاری

با برگزاری نشستی با حضور هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، همچنین نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند انتقال تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده‌گذاری مرکزی آغاز شد.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، در راستای اجرای بند ج از ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، بررسی‌ها برای انتقال فرآیند تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده‌گذاری مرکزی از ماه‌ها پیش آغاز شد که از هفته گذشته این انتقال به مرحله اجرا رسید.

بر اساس این گزارش، مدیران و کارشناسان بورس کالا در نشست مذکور، توضیحات کاملی در خصوص فرآیند کار و سیستم تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا ارائه دادند تا رفته رفته کلیه روند به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال یابد.

گفتنی است در این نشست، هیات‌مدیره بورس کالای ایران دغدغه‌های این شرکت و سهامداران را درخصوص انتقال وظایف اتاق پایاپای به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد که هیات‌مدیره سپرده‌گذاری مرکزی نیز بر رفع و پوشش کلیه این دغدغه‌ها تاکید کرد.

افزایش بروکراسی اداری بین دو شرکت و طولانی شدن فرآیند‌ها، امکان بروز برخی مشکلات به دلیل چسبندگی فرآیند‌های معاملاتی، طولانی شدن روند تغییرات مربوط به دستورالعمل‌ها و مقررات، عدم توجه به تجربیات ناموفق تفکیک ساختارهای اتاق پایاپای از معاملات در بورس‌های کالایی نظیر LME و امکان کاهش تعاملات بورس کالا با نهادهای حاکمیتی، اجرایی و صنفی در خصوص امور تسویه و تضامین، بخشی از دغدغه‌های بورس کالا بود که در این نشست مطرح شد.

در پایان توافق شد با توجه به لزوم اجرای بند ج ماده 99 قانون برنامه پنجم که ظرف حداکثر چندماه آینده مهلت تمدید شده آن نیز به پایان می‌رسد، فرآیند انتقال ظرف چند روز آینده صورت پذیرد. لیکن به گونه‌یی برنامه‌ریزی شود که هیچ خللی در فرآیندهای تسویه و پایاپای بورس کالا ایجاد نشود. لازم به ذکر است این انتقال وظایف شامل انتقال وظایف حوزه اتاق پایاپای بورس کالای ایران است که مطابق دستورالعمل‌های مربوطه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه منتقل می‌شود.


بازدهی 8 درصدی بورس لندن در 3 ماهه ابتدایی 2016

لندن (LSEG) که در حال اتمام مراحل ادغام خود با بورس دویچه آلمان است، با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه ابتدایی سال 2016 میلادی، سهامداران را شگفت زده کرد.

گروه بورس لندن با انتشار گزارش عملکرد سه‌ماهه ابتدایی سال 2016 میلادی، میزان بازدهی خود را در این بازه زمانی، 8 درصد، اعلام کرد. بر اساس این گزارش، گروه بورس لندن که مالک بورس ایتالیا (Borsa Italiana) است در آخرین گزارش، بازدهی خود را در سه ماهه منتهی به 31 مارچ، با افزایش 8درصدی، 358.9میلیون پوند اعلام کرد.

این در حالی است که پیش‌بینی‌ها، میزان بازدهی این بازار را 350.1میلیون پوند تخمین زده بودند. بر این اساس، گروه بورس لندن طی این گزارش، میزان بازدهی زیرمجموعه‌های خود را به تفکیک نیز اعلام کرده است. بر طبق این گزارش، درآمد حاصل از بازار سهام، معاملات سهام شرکت‌ها، هزینه‌های پرداختی شرکت‌های ثبت شده در بازار و معاملات اوراق قرضه با رشد 8درصدی به 92.4میلیون پوند رسیده است. اتاق تسویه و پایاپای این بورس نیز رشد 14درصدی درآمد خود را به ثبت رسانده است که این میزان رشد را مدیون افزایش حجم ابزارهای مشتقه بازار OTC بوده است.

افزایش میزان درآمد خدمات اطلاع‌رسانی بورس لندن نیز با رشد 10درصدی به 141.5میلیون پوند رسیده است. بر این اساس، تنها نقطه ضعف گزارش عملکرد بورس لندن در این بازه زمانی، به درآمد خدمات تکنولوژی و‌ آی‌تی این بورس مربوط می‌شود که درآمد آن با کاهش 17درصدی رو‌به‌رو بوده است.

علاوه بر این، شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، در پایان معاملات، همزمان با صعود مجدد قیمت نفت خام برنت دریای شمال، روندی افزایشی یافت. ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش‌گذاری و خریدوفروش می‌شود در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه با افزایش 0.04درصدی مواجه شد.

بر اساس این گزارش، شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 2.4 واحد افزایش، به 6هزار و 322واحد رسید. افزایش ارزش سهام شرکت آنگلوآمریکن و برخی از شرکت‌های نفتی از جمله علل بالا رفتن ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن بیان شده است.

در فارکس نیز پوند انگلیس عصر روز پنج‌شنبه در برابر دلار امریکا با 0.4درصد افزایش، در مقابل 1.4597دلار و همچنین در برابر یورو با 0.25درصد افزایش در مقابل 1.2876 یورو معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر