موافقت «انجمن» با بورسی شدن سیمان

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۸

در حالی که بحث عرضه مجدد سیمان در بورس کالای ایران از سه ماه پیش با آزادسازی قیمت کالاهای مختلف در بورس مطرح شد و حتی برخی خبرها از موافقت محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با این موضوع حکایت داشت، اما حدود دو هفته پیش معاون امور معادن وزارت صنعت با اعلام خبر بی‌برنامگی این وزارتخانه برای عرضه سیمان در بورس کالا، همه معادلات را بهم ریخت. در آن زمان منتفی شدن عرضه سیمان در بورس کالا به سرعت در سایت‌های خبری و مطبوعات منتشر شد و همه گمان کردند که این پرونده مختومه است، اما پیگیری‌های «تعادل» از چند منبع موثق به اینجا رسید که پرونده عرضه سیمان در بورس کالا باز بوده و حتی موافقت اولیه وزیر صنعت با عرضه سیمان صادراتی حاصل شده است. گفته‌های دیروز دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز مهر تاییدی بود بر خبر دو هفته پیش «تعادل» که پرونده عرضه سیمان در بورس کالا کماکان باز است.


انجمن موافق بورسی شدن سیمان

عبدالرضا شیخان در این باره گفت: پذیرش و عرضه سیمان در بورس کالای ایران در سال 89 انجام شد و در مدتی که تولیدکنندگان سیمان در بورس حضور داشتند، بیش از یک‌میلیون تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت؛ به این ترتیب عرضه مجدد سیمان در بورس اتفاق تازه‌یی نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: در آن زمان به‌دلیل اعمال محدودیت‌های قیمتی از سوی دولت در معاملات بورس کالا، تنها نتیجه بورسی شدن سیمان، افزایش هزینه تولیدکنندگان برای فروش محصولاتشان بود چراکه به‌دلیل وجود سقف قیمتی در معاملات، خریداران نمی‌توانستند به‌صورت آزادانه رقابت کنند و همین امر نیز باعث توقف معاملات سیمان در بورس شد. وی به شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: با توجه به رکودی که در بازار سیمان حاکم شده است، از ماه‌های پیش در جلساتی با بورس کالا به بررسی عرضه دوباره سیمان در بورس و برطرف کردن مشکلات عرضه سال 89 پرداختیم که در پایان این جلسات نظر نهایی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان این است که عرضه دوباره این محصول در بورس کالا در شرایط رکود فعلی به نفع تولیدکنندگان و صنعت سیمان خواهد بود.

نظر وزیر شرط است

شیخان با اشاره به اینکه نگاه ما در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا بلندمدت است، ادامه داد: امروز بهترین زمان برای دولت است تا از طریق بورس کالا به آزادسازی قیمت سیمان اقدام کند چراکه حجم عرضه‌ها بیشتر از تقاضاست و به‌دلیل آرامش و رکود بازار، هیچ مشکلی در زمینه قیمت و تامین نیاز مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌شود. در مقابل می‌توان گفت که برهه فعلی بدترین زمان برای تولیدکنندگان است چراکه احتمال افت قیمت‌ها به مراتب بیشتر از افزایش آن بوده اما بازهم تاکید می‌کنم که این اقدام در بلندمدت به نفع صنعت سیمان خواهد بود به‌طوری‌که وقتی رونق به بازار برگردد، دیگر مشکلی در نرخ‌گذاری این محصول نخواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که سرانجام چه زمانی تکلیف عرضه مجدد سیمان در بورس کالا مشخص می‌شود گفت: تا پایان مهر ماه همایشی با عنوان «هم‌اندیشی مدیران عامل صنعت سیمان» برگزار می‌شود که بخش عمده‌یی از این همایش به بررسی و تبادل‌نظر مدیران سیمانی به عرضه این محصول در بورس کالا اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: پس از رسیدن به یک جمع‌بندی با شرکت‌های سیمانی و در نظر گرفتن تمام منافع و معایب بورسی شدن معاملات سیمان، در نامه‌یی نظر نهایی انجمن و شرکت‌های سیمان را به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنیم که این کار تا پایان مهر ماه انجام می‌شود.

شیخان در واکنش به این سوال که شاید نظر وزیر صنعت در این باره منفی باشد و در این صورت جلسات و تلاش‌های چندین ماهه انجمن بی‌نتیجه می‌ماند، گفت: با شناختی که از وزیر صنعت داریم، مطمئن هستیم که اگر نظر کارشناسی خود را با دلایل منطقی ارایه دهیم، او نیز از یک اقدام کارشناسی با بررسی همه‌جانبه استقبال می‌کند.

وی در خصوص گفته‌های معاون امور معادن وزیر صنعت که از برنامه نداشتن این وزارتخانه برای عرضه سیمان در بورس کالا خبر داده بود، گفت: درست است انجمن سیمان تاکنون به‌طور رسمی با وزارت صنعت در مورد عرضه سیمان در بورس مکاتبه یا جلساتی را برگزار نکرده است اما در مجموع بحث‌هایی نیز با وزیر صنعت در این باره مطرح شده که بهتر است تا پایان مهر ماه و اعلام نظر وزیر منتظر بمانیم.

شیخان در پایان به زمان‌بر شدن تصمیم فعالان صنعت سیمان به عرضه این محصول در بورس کالا اشاره کرد و گفت: همانطور که گفته شد در حال بررسی کارشناسی این اقدام هستیم تا در صورت عرضه مجدد، دیگر با هیچ مشکلی در زمینه قیمت‌گذاری و نارضایتی فعالان روبه‌رو نشویم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر