رشد 99 درصدی حجم معاملات سکه

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۷۹

گروه بورس

طی هفته‌یی که گذشت بازار سکه آتی تحت تاثیر قیمت جهانی و داخلی طلا با اقبال فعالان بازار در بورس کالا روبه‌رو شده و رشد قابل‌توجهی در حجم معاملات رقم خورد. تا جایی که صعود قیمت طلا سبب رشد حجم معاملات تا رقم 99درصدی در ابتدای هفته شد. این در حالی بود که رویترز طی گزارشی اعلام کرده بود که ممکن است روند نزولی ارزش دلار موجب رشد قیمت طلا به بالاترین سطح در 7 هفته اخیر شود. قیمت نقره نیز بعد از طلا به بالاترین رقم در 15 ماه اخیر افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، طی نشست بانک مرکزی ژاپن، ارزش یورو و دلار در برابر ین با بیشترین کاهش در 5 سال گذشته روبه‌رو شده و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش چشمگیر قیمت طلا و نقره داشته است. بر طبق این گزارش، ارزش ین ژاپن روز جمعه به بالاترین سطح در برابر دلار در 18 ماه اخیر رسیده است. ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی 0.4درصد کاهش داشته است. قیمت هر اونس طلا که پیش از این به مرز 1280 دلار رسیده بود سپس با 0.7درصد کاهش به 1274دلار رسیده است. ثبت رکورد 1280دلاری برای هر اونس طلا از 11 مارس تاکنون بی‌سابقه بوده و قیمت طلا در هفته گذشته 3.5درصد رشد داشته که این بیشترین افزایش قیمت طلا از 12 فوریه بوده است. همچنین قیمت هر اونس نقره نیز با 2درصد افزایش به بیش از 17.86دلار رسیده است. این بهترین عملکرد قیمت نقره از ژانویه 2015 میلادی بوده است. نکته دیگری که در این بازار تاثیرگذار است، افزایش نرخ بهره امریکاست؛ البته همانطور که انتظار می‌رفت فدرال رزرو امریکا در پایان نشست دو روزه خود، نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرد و بازارهای بین‌المللی اغلب واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند.


رشد بی‌سابقه حجم معاملات آتی سکه

حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران در روز شنبه هفته گذشته به ۱۲هزار و ۷۶۰ قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد و ۳۷۳میلیون ریال رسید که رشد ۹۹درصدی را نسبت به روز چهارشنبه قبل تجربه کرد؛ چراکه طی این روز حجم معاملات به ۶هزار و ۳۹۷ قرارداد رسیده بود. روز شنبه بازار آتی سکه به تاثیر از تحرکات منفی طلا و دلار طی هفته اخیر با کاهش نرخ روبه‌رو شد، به‌طوری‌که هر پنج سررسید بازار آتی سکه با روند کاهشی روبه‌رو شدند. بر این اساس سکه سررسید اردیبهشت‌ماه با کاهش 1.09درصدی با نرخ یک میلیون و ۲۱هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و ۲۹هزار تومان به فروش رسید که افت 1.62درصدی را به ثبت رساند. قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و ۴۳هزار تومان معامله شد و کاهش 1.48درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۶۰هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت 1.5درصدی روبه‌رو شد. در پایان نیز سررسید دی‌ماه با نرخ یک میلیون و ۸۳هزار تومان معامله شد و کاهش 1.43درصدی را تجربه کرد. از طرفی در معاملات نقدی نیز طی روز یک‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۲۱هزار تومان وارد شد. به گفته فعالان، ادامه روند کاهشی دلار و اونس دو عاملی بودند که موجب افت قیمت سکه شدند؛ همچنین در این روز بهای نیم سکه نیز به ۵۴۳هزار تومان رسید و افت یک هزار تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد. از طرفی ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب با ۲۸۸ و ۱۹۳هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای نوسانات این روزهای نرخ سکه اعلام می‌کنند به‌طوری‌که برخی معتقدند، نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر به افت پی در پی قیمت سکه می‌شود.


اونس طلا، بازیگر نقش اول بازار آتی سکه

حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران در روز دوشنبه به ۸هزار و ۶۰۹ قرارداد و به ارزش بیش از ۹۲۶میلیارد و ۷۲۷میلیون ریال رسید که رشد ۵درصدی را نسبت به معاملات روز یک‌شنبه تجربه کرد؛ در روز یک‌شنبه حجم معاملات آتی به ۸هزار و ۱۷۹ قرارداد رسیده بود.

روز دوشنبه نیز هر پنج سررسید بازار آتی سکه به تاثیر از روند مثبت بهای اونس در بازارهای جهانی با افزایش قیمت روبه‌رو شد. بر این اساس سکه سررسید اردیبهشت‌ماه با افزایش 0.17درصدی با نرخ یک میلیون و ۲۲هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و ۳۱هزار تومان به فروش رسید و افزایش 0.23درصدی را تجربه کرد. قرارداد تحویل شهریورماه نیز با قیمت یک میلیون و ۴۲هزار تومان معامله شد و افزایش 0.16درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۵۸هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد 0.19درصدی روبه‌رو شد. در پایان نیز سررسید دی‌ماه با نرخ یک میلیون و ۸۲هزار تومان معامله شد و افزایش 0.34درصدی را تجربه کرد. از سویی در معاملات نقدی نیز طی روز دوشنبه معاملات با نوسان قیمت همراه شد، به‌طوری‌که سکه تمام بهار آزادی با همان قیمت یک میلیون و ۲۱هزار تومان معامله شد.

به گفته فعالان، روند افزایشی دلار و اونس دو عاملی بودند که موجب رشد قیمت سکه شدند، همچنین در این روز بهای نیم سکه نیز به ۵۴۱هزار تومان رسید و افت 2هزار تومانی را نسبت به روز یکشنبه تجربه کرد. از طرفی ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب با ۲۸۸ و ۱۹۵هزار تومان معامله شد. به این ترتیب کاهش نوسانات دلار در این روز باعث شد تا معامله‌گران سکه بیشتر چشم به نوسانات اونس در بازار جهانی داشته باشند.


نوسان قیمت‌ها در بازار آتی سکه

کاهش نوسانات دلار طی روز سه‌شنبه باعث شد تا معامله‌گران سکه بیشتر چشم به نوسانات اونس در بازار جهانی داشته باشند که این موضوع روند متفاوتی را برای سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران رقم زد. بر همین اساس در این روز از پنج سررسید بازار آتی سکه، سه سررسید به‌دلیل افت و خیز پی در پی بهای اونس با روند صعودی و دو سر رسید دیگر با کاهش نرخ روبه‌رو شد.

بر این اساس سکه سررسید اردیبهشت‌ماه با افزایش 0.13درصدی با نرخ یک میلیون و ۲۳هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و ۳۱هزار تومان به فروش رسید و کاهش 0.6درصدی را تجربه کرد. قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و ۴۱هزار تومان معامله شد و افت 0.1درصدی را در این روز تجربه کرد. این در حالی است که سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۵۹هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد 0.15درصدی روبه‌رو شد. در پایان نیز سررسید دی‌ماه با نرخ یک میلیون و ۸۳هزار تومان معامله شد و افزایش 0.17درصدی را تجربه کرد. گفتنی است حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران در روز سه‌شنبه به ۷هزار و ۱۲۲ قرارداد و به ارزش بیش از ۷۲۷میلیارد و ۵۳۶میلیون ریال رسید.

در چهارشنبه هفته گذشته معاملات روی سکه تحویل دی ماه 1395 با 5764قرارداد به ارزش 637میلیارد و 225میلیون ریال به پایان رسید. نوسانات قیمتی روی این نماد به گونه‌یی بود که رشد0.4درصدی را تجربه کرد و به رقم 10میلیون و880هزار ریالی رسید. کمترین دادوستد بازار در روز چهارشنبه مربوط به سکه تحویل تیر ماه با 94قرارداد و نوسان0.55درصدی بود .

در پنج‌شنبه هفته گذشته نیز کمترین دادوستد متعلق به همین نماد با 35قرارداد بود و موقعیت باز این نمادبا 14 واحد افت به 868موقعیت رسید. این در حالی است که روی نماد تحویل دی ماه 95، 4422قرارداد بسته شده و موقعیت باز این نماد نیز با رشد 563درصدی به رقم 10هزار و 255 موقعیت رسید آخرین قیمت این نماد در آخرین روز کاری هفته گذشته با 0.34درصد رشد به 10میلیون و 910هزار ریال رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر