روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۷۰

وزارت کشور اعتبارنامه مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند- ایسنا| علی لاریجانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌یی به رییس‌جمهور ضمن قدردانی از اظهارات اخیر وی در مورد منتخب اصفهان در مجلس دهم از حسن روحانی خواست به وزارت کشور دستور دهد که اعتبارنامه مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند. وی در بخش‌هایی از این نامه‌ تاکید کرده است: «در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه منتخب مردم نیشابور پس از یک انتخابات سالم از سوی هیات نظارت امضا نشد. وزیر کشور وقت که این اقدام شورای نگهبان را خلاف بین و آشکار قانون می‌دانست اعتبارنامه وی را صادر و به مجلس فرستاد.»

حجاج ایرانی به حج با ذلت و ناامنی نمی‌روند-ایسنا| حجت‌الاسلام احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: عربستان به نیابت از رژیم صهیونیستی در منطقه می‌جنگد، هر جا بحث از تکفیری‌هاست پای ریاض و عربستان هم در میان است. حرف ما این است که ایران حج با عزت می‌خواهد و حجاج ایرانی به حج با ذلت و نا امن نخواهند رفت. وی با انتقاد از تندروی‌های مخالفان و موافقان برجام اظهار کرد: همه شما می‌دانید از اول پیروزی انقلاب تا امروز در هیچ موضوعی به اندازه موضوع برجام از طرف موافقان و مخالفانش تندروی صورت نگرفته بود. من همین جا از مسوولان به ویژه رییس‌جمهور که موضع‌گیری خوبی داشتند، تشکر می‌کنم.

عده‌‌ای می‌خواهند روحانی رییس‌جمهور یک نوبتی باشد- جماران| محمدرضا عارف، رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه عده‌یی می‌خواهند روحانی رییس‌جمهور یک نوبتی باشد در واکنش به مخالفت‌های داخلی با برجام گفت: باید از داخل کشور یک صدا بیرون بیاید تا غرب متوجه شود با ملت ایران به صورت یکپارچه روبه‌روست بنابراین هماهنگی مجلس با دولت و سایر نهادها برای اجرایی شدن برجام یک ضرورت است. وی همچنین لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و پذیرفتن حق هسته‌یی کشور ما و مشروعیت بخشیدن به آن را دو هدف اصلی مذاکره‌کنندگان دانست و با اعتقاد بر اینکه ما به این دو هدف رسیدیم، افزود: در عین حال در گفت‌وگو و تعامل باید منافع دو طرف را در نظر گرفت.

وزیر اقتصاد آلمان در راه تهران- آنا| زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان و وزیر اقتصاد این کشور روز 13 اردیبهشت برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آلمان به تهران سفر می‌کند. گابریل برای دومین بار است که بعد از توافق هسته‌یی ‌با هدف گسترش مناسبات اقتصادی به تهران سفر می‌کند. کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آلمان دوم تا 13 تا 15اردیبهشت ماه برای نخستین بار بعد از 15سال برگزار می‌شود. آخرین کمیسیون مشترک بین دو کشور در سال 2001 برگزار شده است.

آمادگی روسیه برای تولید تانک‌های T-90 در ایران- ایسنا | خالیتوف، معاون مدیرکل شرکت«اورال واگن زاوود»(UVZ) که بزرگ‌ترین شرکت تانک‌سازی در جهان است، اعلام کرد: اگر ایران بخواهد آماده است تا تولید تانک‌های T-90 روسی را تحت لیسانس ایران آغاز کند. در همین راستا در جریان سفر سردار دهقان، وزیر دفاع کشورمان به روسیه در هفته گذشته در مسائل مختلفی مثل خرید S-400 و جنگنده‌های

سوخو 30 SM برای تحویل هر چه سریع‌تر کامل سامانه موشکی S-300 با مقامات روس مذاکره شده است.

تاکید ایران و اسلواکی بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری- ایلنا| عبادالله مولایی، سفیر ایران در اتریش و آکردیته در اسلواکی با پطر ژیگا، وزیر جدید اقتصاد اسلواک دیدار و درباره تحولات جاری و دورنمای مناسبات دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری مذاکره و تبادل نظر کرد. مولایی در این دیدار پیشرفت‌های قابل توجه در روابط و همکاری‌های تهران و براتیسلاوا ازجمله در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی، نقش وزارتخانه‌های اقتصادی و صنعتی همچنین بخش‌های خصوصی دو کشور را در این راستا حائز اهمیت خواند. وی با اشاره به عدم تناسب حجم مبادلات تجاری فعلی با ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه در روابط ایران و اسلواک اظهار امیدواری کرد با تشکیل و برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک گام‌های بلندتری در مناسبات دو طرف برداشته شود.

ایران آماده همکاری هسته‌ای با کشورهای همسایه است- ایرنا| بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژِی اتمی در آیین بزرگداشت خلیج فارس با بیان اینکه به جز نیروگاه بوشهر و دو نیروگاهی که در ایران ساخته می‌شود 4 نیروگاه دیگر در سال 2020 در منطقه ساخته می‌شود، گفت: تا این سال 7 نیروگاه در منطقه وجود خواهد داشت که ما دست دوستی به سمت همسایگان خود برای انتقال دانش در زمینه انرژی هسته‌یی و ایمنی هسته‌یی دراز می‌کنیم. وی تاکید کرد: این همکاری‌ها به خصوص در حوزه ایمنی نیروگاهی هسته‌یی با همسایگان با توجه به نیروهای ارزشمندی که سازمان دارد، مثمرثمر خواهد بود.

رشد نفوذ فرهنگی ایران در امریکای لاتین- فارس| نشریه امریکایی«نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «امانوئل اتولنگی» در زمینه«حضور معنوی ایران در امریکای لاتین» نوشت: ایران در امریکای لاتین حضوری موجه و بی‌ضرر چون فعالیت در ساخت مراکز فرهنگی و مساجد، مدارس، اعزام ناظران ذبح اسلامی و تبلیغ ادبیات مذهبی، برپایی شبکه‌های اجتماعی و حتی گسیل مبارزین نبردهای نیابتی دارد. با این وجود و در لوای مباحث مذهبی و پیشبرد ادیان، ایران در واقع از اهرم ارتباط با حکومت‌ها و نهضت‌های ضد امریکایی برای یافتن جایگاهی در این منطقه بهره می‌برد و به مسلمانان منطقه نمونه‌یی از اسلام انقلابی را آموزش می‌دهد. ایران به جای تکیه بر ابزار سنتی سیاستمداری، پیشرفت از طریق مساجد و مبلغان را در دستور کار خود دارد. البته به ‌کارگیری روحانیون شیعه ایرانی و لبنانی به عنوان عوامل غیررسمی انقلابی ایران موردی جدید نیست.

سفر نخست‌وزیر هند به ایران با اهداف کلان اقتصادی- تسنیم| نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دوم خرداد برای یک سفر دو روزه به ایران سفر خواهد کرد. غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند با اعلام این خبر گفت: رایزنی‌های اقتصادی و سیاسی، بررسی قرارداد سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار ایران و سخنرانی در جمع بازرگانان و تجار ایرانی از برنامه‌های مودی در سفر به ایران است. وی افزود: قرار است نارندرا مودی در این سفر از حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران هم برای سفر به هند دعوت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر