مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۶۵

هرچند گروه‌های مخالف دولت در روزهای منتهی به دور دوم انتخابات مجلس دهم، تلاش می‌کردند تا با طرح مسائل حاشیه‌یی مانند دخالت نهادهای دولتی در انتخابات، وزن خود را در لیست نهایی منتخبان افزایش دهند، اما دومین سکانس انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی از روز گذشته در ۵۵ حوزه انتخابیه در شرایطی آغاز شد که گمانه زنی‌ها، خبر از ادامه توفیقات لیست امید در دور دوم انتخابات می‌دهد. مطابق رسم مرسوم آوردگاه‌های انتخاباتی، عبدالرضا رحمانی فضلی که این روزها زیر بار سنگین انتقادات به دلیل عدم ارسال نام مینو خالقی به مجلس قرار دارد، با حضور در ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرنگاران رسانه‌های مختلف و در ارتباط مستقیم تلویزیونی با سراسر کشور، دستور آغاز اخذ رأی در ۵۵ حوزه انتخابیه مرحله دوم انتخابات را رأس ساعت ۸ صبح دیروز صادر کرد تا سرنوشت کرسی‌های باقی مانده در بهارستان مشخص شود. هرچند مقیمی رییس ستاد انتخابات وزارت کشور از ادامه رایزنی برای حل مشکل منتخب مردم اصفهان خبر می‌دهد، اما نشانه‌های میدانی حاکی از آن است که نمایندگان مجلس بلافاصله پس از تشکیل مجلس دهم، خواستار توضیحات قانع‌کننده وزیر کشور درباره این موضوع خواهند شد. ماجرایی که می‌توان آن را نخستین پرونده پیش روی منتخبان مردم در مجلس دهم شورای اسلامی فرض کرد. بنا بر اظهارات رییس ستاد انتخابات وزارت کشور نتایج انتخابات در سراسر کشور حداکثر تا روز شنبه اعلام می‌شود.


اعلام نتایج تا روز شنبه

مانند انتخابات دور اول، محل ستاد انتخابات در وزارت کشور به محلی برای مونیتورینگ اخبار انتخابات بدل شده و خبرنگاران تلاش می‌کنند آخرین اخبار انتخاباتی را از این محل مخابره کنند. محمدحسین مقیمی، رییس ستاد انتخاباتی کشور درباره انتخابات روز گذشته گفت: سن قانونی شرکت در انتخابات ۱۸سال است و متولدان قبل از ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۷ می‌توانند به نامزدهای مدنظرشان رای دهند. در این مرحله از انتخابات، حایزان شرایط رای دادن در هر حوزه انتخابیه فقط به این شرط می‌توانند رای دهند که مرحله نخست نیز در‌‌ همان حوزه رای داده باشند و رای دادن آنان در دیگر حوزه‌های انتخابیه ممنوع و تخلف است.

همچنین وزارت کشور در اطلاعیه‌یی اعلام کرد که لازم نیست شناسنامه رای‌دهنده عکس‌دار باشد. دارندگان شناسنامه‌های بدون عکس نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند.

معاون استاندار تهران گفت، نتایج استان تهران تا ساعت ۲۴ شب گذشته اعلام می‌شود و وزیر کشور نیز پیش‌بینی کرده تا 8صبح روز شنبه نتایج در سراسر کشور مشخص شود.


خرید و فروش رأی شایعه است

در شراطی که رسانه‌های نزدیک به جبهه پایداری طی روزهای گذشته بر طبل تخلفات انتخاباتی می‌کوبند، استاندار تهران این نوع خبر‌سازی‌ها درباره خرید و فروش آرا را تکذیب کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم در حوزه‌های رأی‌گیری خرید و فروش رأی انجام شود.

به گزارش ایسنا حسین هاشمی روز گذشته در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خرید و فروش رأی در رباط کریم شایعه است، ‌اظهار کرد: از دیروز کنترل کاملی بر حوزه‌های رأی‌گیری انجام شده است. در انتخابات از این قبیل حرف‌ها زیاد زده می‌شود اما باید سندی مبنی بر خرید و فروش رأی ارائه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در سه حوزه دماوند و فیروزکوه، رباط کریم و بهارستان و شهریار، قدس و ملارد در استان تهران انتخابات در مرحله دوم در حال اجراست، افزود: حدود یک میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و 976 صندوق و بیش از 17هزار عوامل اجرایی برای انتخابات در نظر گرفته شده است.


هیچ مشکل امنیتی در روز انتخابات وجود ندارد

همچنین سخنگو و قائم‌مقام وزارت کشور با اشاره به اینکه معاون امنیتی وزیر کشور با مجموعه‌های امنیتی انتظامی و اطلاعاتی وزارت کشور در ارتباط است، گفت: طی گزارشی که آقای ذوالفقاری ارائه دادند، هیچ مشکل امنیتی در کشور وجود ندارد. حسینعلی امیری در ستاد انتخابات کشور افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی کشور اشراف کامل خود را بر مناطق تحت پوشش خود اعلام کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه احکام قانونی مرحله دوم انتخابات همانند مرحله اول بوده و تمام امکانات مرحله اول نیز برای مرحله دوم تهیه شده است، ‌افزود: به دلیل اینکه تعرفه‌های دور قبل قابل استفاده نیست ما تعرفه‌ها و مهرهای جدیدی را تعبیه کرده‌ایم. ما برای 17میلیون واجد شرایط رأی حدود 19میلیون تعرفه چاپ کرده‌ایم که تعرفه‌های باقی‌مانده پس از پایان انتخابات طی جلسه‌یی که با حضور هیات‌های نظارت و اجرایی همراه خواهد بود، صورت‌جلسه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر