بورس تهران همچنان معلق و منتظر

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۳

غوغای مذاکرات موسوم به هسته‌یی که در مقر امریکایی سازمان ملل به‌پا شده بود مجددا به تعلیق موقتی فرو رفت تا بورس‌بازان وطنی بدون ‌چشمداشت به خیر نتایج این‌گونه مذاکرات با انتظارات روانی پاییز خورد، به بازی‌های خود در بازار نازپرورده سهام گاهی سرخورد، و گاهی امیدوارانه ادامه دهند. آن‌گونه که دیپلمات‌های ارشد مذاکره‌کننده هسته‌یی اذعان دارند در آن‌سوی آب‌ها پیشرفت ملموسی حاصل نشد، هرچند رییس دولت تدبیر و امید با زبانی کاملا متعاملانه و سازنده در خیلی از نشست‌ها سخن راند و از روند طولانی و خسته‌کننده این مذاکرات گلایه کرد، از راه آمدن ایران گفت و به صراحت اظهار کرد: اکنون نوبت غربی‌هاست که راه بیایند، اما به‌نظر می‌رسد گره‌هایی که در مسایل فنی و حقوقی و بعضا سیاسی مذاکرات هسته‌یی نهفته است حتی این زبان را نیز بر نمی‌تابد، فعلا روحانی از نیویورک به مقصد آستاراخان شهر بندری روسیه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر سفر کرده است، شاید با این دیدگاه که امیدی به این غربیان نیست! البته روسیه نیز همان ابتدای غرب است و به وقت اقتضای منافع خاص خود دوست و رقیب نمی‌شناسد. با این حال تنها در سخنان لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بوده که از توافق 95درصدی مذاکرات هسته‌یی ایران خبر داده است. به هر حال بورس با طعم سیاست تهران ماجرای مذاکرات هسته‌یی را پیگیرتر از دیگر بخش‌ها دنبال می‌کند تا به محض رصد علایمی از این اوضاع رونقی به فضای کساد و رکودزده خود بدمد.


جریانات روز بازار

به این ترتیب نماگر بورس دومین روز هفته جاری را با روند نزولی طی کرد، به‌طوری که شاخص کل با افت 58واحدی به کانال 71643واحدی عقب‌نشینی کرد. رقمی نزدیک به رقم شاخص کل در آخرین روز شهریور که نشان می‌دهد با ادامه روند نزولی آهسته و پیوسته که این بازار پی گرفته، میانگین بازدهی کل مهر نیز همچون شهریور منفی خواهد بود. در نتیجه روز گذشته جولان نمادهای کاهنده بر شاخص کل بود. بر این اساس نمادهای ومعادن، فولاد، فارس، پارسان و غدیر ازجمله نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر رقم شاخص کل گذاشتند. این در حالی بود که روی نماد ومعادن و فولاد معامله بلوکی در نماد عادی رقم خورد اما تاثیر معکوسی بر جای نهاد، چراکه این نوع معاملات روی سهام برای مثبت‌سازی شاخص صورت می‌گیرد و طی ماه‌های گذشته نیز بارها اتفاق روی داده و معمولا نیز هدف موردنظر مقام ناظر را در افزودن رقم شاخص کل برآورده ساخته است، اما روز گذشته با وجود معاملات بلوکی روی سهام توسعه معادن و فلزات و فولاد مبارکه باز هم شاخص را منفی کردند احتمالا شیوه انجام این‌گونه معامله از دست مقام ناظر در رفته بود!

اما تنها نماد موثر و مثبت بر شاخص حکشتی بود که روز گذشته به تالار معاملات بازگشت. نماد معاملاتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که برای افزایش سرمایه متوقف شده بود پس از افزایش 64درصدی سرمایه خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تالار بازگشت اما با وجود حمایت حقوقی که از این سهم صورت گرفت و مثبت نیز رقم خورد با صف فروش مواجه شد. علت این امر هم بالا بودن نسبت قیمت بر عایدی هر سهم P/E این شرکت است که برابر با عدد 18 است که این امر نشان‌دهنده گران بودن قیمت این سهم است. از طرف دیگر نماد هلدینگ فارس نیز که در چند روز گذشته با حجم کم معامله می‌شود همچنان روند قیمت سهم آن نزولی است. از این گروه وپترو نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی که با رشد حداکثر در دامنه نوسان مواجه بود، صف خرید شد.

ازسوی دیگر مدیرعامل پتروشیمی آبادان از ناهماهنگی در توزیع خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد که تبدیل به مشکل جدید برای تولیدکنندگان پتروشیمی شده است. علیرضا صدیقی‌زاده گفت: علاوه بر کمبود میزان خوراک گازی که به مجتمع‌های پتروشیمی داده می‌شود، ناهماهنگی در توزیع مناسب خوراک نیز بر کمبود ظرفیت تولید مزید بر علت است. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تا سال 92 حدود 80درصد تولیدات‌مان در داخل و 20درصد را برای صادرات تخصیص می‌دادیم، گفت: در سال 93 نیز در سه ماهه اول همین روال بوده اما در سه ماه دوم سال باتوجه به تغییر سیاستی که دولت در نرخ‌گذاری مواد پتروشیمی داشت و عرضه مواد پتروشیمی در بورس را با مبنای محاسبه ارز آزاد قرار داد، واسطه‌ها خارج شدند و بازار پتروشیمی رو به رکود رفت، صادرات را آزاد کردند و اکنون از نظر حجمی 50درصد صادراتی و 50درصد داخلی است.


خودرویی‌ها همچنان در صدر

گروه خودرویی چند روز متوالی است که مثبت معامله می‌شوند. روز گذشته نیز اگرچه رشد اندکی داشتند اما در مجموع باتوجه به پرریسک بودن این صنعت و اثرپذیری بیشتر از تحولات اقتصادی- سیاسی، روند معاملاتی راضی‌کننده‌یی را برای معامله گران نشان می‌دهند. روز گذشته نیز به جز نماد سایپا بقیه نمادهای این گروه تقریبا مثبت معامله شدند به‌طوری که زامیاد صف خرید شد. در این راستا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته است که در سال 90 و 91 با وجود شرایطی خاص و ایجاد 4 شوک افزایش قیمت ارز، افزایش مشکلات شرایط گشایش اعتبار، بیان جمله معروف پراید کیلویی چند؟ تحریک مردم به نخریدن خودرو و افزایش تحریم‌های بین‌المللی، خوشبختانه توانستیم با تلاش و همت همه همکاران، با وجود کمبود نقدینگی، شرکت را به روال عادی برگردانیم. مدنی افزود: امسال نسبت به سال گذشته 35درصد افزایش تولید داشته‌ایم و براساس برنامه‌ریزی این روند تولید را افزایش خواهیم داد. به گفته مدنی سال آینده در گروه سایپا 13 محصول جدید تولید خواهد شد. به گزارش سایپا نیوز، مدیرعامل سایپا گفت: نقشه راه گروه سایپا، افزایش محصول و ایجاد تنوع است و برهمین اساس در حال طراحی پلتفرم جدید SP100 هستیم و این تنها پلتفرمی است که با مشارکت مهندسان ایرانی در حال ساخت است. علاوه بر این خودرو سراتو به تولید انبوه رسیده و از هفته آینده پیش‌فروش خواهد شد. مدیرعامل سایپا بااشاره به معاملات نامتعارف و خرید شرکت‌های ورشکسته که مانع توسعه این شرکت شد، تصریح کرد: سایپا براساس یکسری دستورات تکلیفی در سال‌های 88 و 89 متاسفانه مجبور به خرید و فروش سهام شد و دو خودروساز ورشکسته بخش خصوصی که هیچ‌گونه محصولی نداشتند و فقط بدهی‌های کلانی به بانک‌ها داشتند را خریداری کرد که هیچ‌گونه سودی برای سایپا در برنداشت. علاوه بر این، در آن سال‌ها سایپا درگیر یکسری پروژه‌های غیرضروری و کارشناسی نشد که صرفا منشا سیاسی داشت و در حدود 2500میلیارد تومان بدهی به این گروه تحمیل شد که باعث ایجاد بحران برای این گروه بزرگ خودروسازی شد.

به این ترتیب روز گذشته بیشترین حجم معاملات بورس به معاملات سهام عادی اختصاص داشت که 52درصد از کل معاملات را شامل می‌شد و در مجموع نزدیک به 340میلیون سهم در این بازار به ارزش 94میلیارد تومان دادوستد شد.


نگاهی به فرابورس

آیفکس شاخص فرابورس برخلاف روند بورس، با رشد نزدیک به 6واحدی رقم این شاخص را به عدد 827واحد رساند. ازجمله نمادهای موثر بر این نماگر معاملات مثبت نمادهای پتروشیمی جم، پترول و پتروشیمی زاگرس بودند. گروه ساختمانی در این بازار از رشد قابل اعتنایی برخوردار شده‌اند، به‌عبارتی جو ساختمانی‌ها در بورس و فرابورس این روزها مثبت سپری می‌شود. همچنین در این بازار شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا درباره انعقاد دو قرارداد جدید شفاف‌سازی کرد. بر پایه این اطلاعیه محمد رمضانیان مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا طی ارسال نامه‌یی به اداره نظارت بر ناشران فرابورس آورده است: این شرکت در مرداد93 موفق به انعقاد دو قرارداد واگذار زمین جهت احداث سوله و سیلوی غلات به‌صورت BOT در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر با اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران شده است. در این اطلاعیه آمده است، مدت زمان واگذاری قرارداد احداث سوله 10ساله است که سال اول آن زمان ساخت‌وساز و 9 سال بعدی زمان بهره‌برداری است. مدیرعامل «حسینا» خاطرنشان کرده، مدت زمان واگذاری قرارداد احداث سیلوی غلات 15ساله است که یک سال و نیم اول زمان ساخت‌وساز و 13 سال و نیم بعدی زمان بهره‌برداری است، لذا در سال مالی 93 این دو قرارداد هیچ‌گونه اثر سود و زیانی ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر