اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۷۶

نشست علمی بازار سرمایه اسلامی

با حضور 40 میهمان خارجی

هشتمین نشست«بازار سرمایه اسلامی»(ICM) با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک توسعه اسلامی(IDB) و با حضور اندیشمندان و صاحبنظران کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی 14 و 15 اردیبهشت جاری در محل هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود. در این نشست که با حدود 40میهمان خارجی از کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، سوییس، کره جنوبی، چین، هند، یونان، پاکستان، سوریه و نیجریه و میهمانان داخلی از بازار سرمایه ایران و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود، صاحبنظران و اساتید آشنا با مباحث مالی- اسلامی از ایران، مالزی، آلمان و سوییس دستاوردهای علمی خود را ارائه خواهند کرد.

هدف این همایش، شناساندن ابعاد اسلامی بازار سرمایه ایران و ظرفیت‌های بازار سرمایه اسلامی به جهان است. همچنین معرفی ابزارهای نوین اسلامی در بازار سرمایه از دیگر اهداف این همایش است. موضوع اصلی هشتمین نشست بازار سرمایه اسلامی، «نهادهای مالی اسلامی در چارچوب منطبق با شریعت و بررسی عملکرد گذشته و آینده پیش روی آنها» است. همچنین ساختار و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اسلامی، ریسک‌های مالی مرتبط با سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های اسلامی، حاکمیت شرعی در نهادهای مالی اسلامی، نظام‌های قانون‌گذاری در حوزه صندوق‌های اسلامی و بانک‌های سرمایه‌گذاری و خدمات آنها در چارچوب منطبق با شریعت از مهم‌ترین محورهای این نشست است.


آغاز فرآیند انتقال تسویه و پایاپای بورس کالا به سپرده‌گذاری مرکزی

طی برگزاری نشستی با حضور هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه همچنین نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند انتقال تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده‌گذاری مرکزی آغاز شد. در راستای اجرای بند ج از ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه، بررسی‌ها برای انتقال فرآیند تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا به سپرده‌گذاری مرکزی از ماه‌ها پیش آغاز شد که از هفته گذشته این انتقال به مرحله اجرا رسید. براساس این گزارش، مدیران و کارشناسان بورس کالا در نشست مذکور، توضیحات کاملی درخصوص فرآیند کار و سیستم تسویه و پایاپای معاملات بورس کالا ارائه دادند تا رفته رفته کلیه روند به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال یابد. گفتنی است در این نشست، هیات‌مدیره بورس کالای ایران دغدغه‌های این شرکت و سهامداران را درخصوص انتقال وظایف اتاق پایاپای به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد که هیات‌مدیره سپرده‌گذاری مرکزی نیز بر رفع و پوشش کلیه این دغدغه‌ها تاکید کرد. در پایان توافق شد با توجه به لزوم اجرای بند ج ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم که ظرف حداکثر چند ماه آینده مهلت تمدید شده آن نیز به پایان می‌رسد، فرآیند انتقال ظرف چند روز آینده صورت پذیرد اما به گونه‌یی برنامه‌ریزی شود که هیچ خللی در فرآیندهای تسویه و پایاپای بورس کالا ایجاد نشود. لازم به ذکر است، این انتقال شامل انتقال وظایف حوزه اتاق پایاپای بورس کالای ایران است که مطابق دستورالعمل‌های مربوطه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه منتقل می‌شود.

الزامات موفقیت معاملات گواهی سپرده محصولات کشاورزی

مدیرعامل بورس کالای ایران، الزامات موفقیت معاملات گواهی سپرده محصولات کشاورزی و پذیرش انبارها در بورس کالای ایران در سال 1395 را طی یادداشتی بررسی کرد: الزامات موفقیت معاملات گواهی سپرده محصولات کشاورزی در بورس کالا عبارتند از: وجود یک شخص حقوقی به عنوان مباشر پذیرش انبار، استاندارد بودن انبارها از لحاظ شرایط فنی متناسب با محصولات مورد نظر، مجهز بودن انبارها به زیرساخت‌های ارتباطی همچون اینترنت و سخت‌افزارهای لازم، دارابودن بیمه ایمنی برای محصولات و خود انبارها، مجهز بودن انبارها به آزمایشگاه و تجهیزات سنجش کیفی و تجهیزات بارگیری و تخلیه، بالابودن ظرفیت انبار جهت تضمین سودآوری برای انباردار و انگیزه برای پذیرش در بورس، معرفی به موقع انبارهای دارای استاندارد از سوی مباشر پذیرش انبار و ارائه فرم‌های تکمیل شده تقاضای پذیرش، معرفی به موقع بازارسازها از سوی وزارت محترم جهاد کشاورزی و تشکیل کمیته بازارسازی جهت نظارت بر قیمت‌ها پیش از آغاز معاملات در بورس، ارائه اطلاعات دقیق شناسایی و شماره حساب بانکی کشاورزان به بورس کالا جهت صدور کد بورسی، واریز وجوه معاملات، تهیه لیست پرداخت مابه‌التفاوت و جلوگیری از ورود مجدد محصولات به چرخه قیمت تضمینی از سوی وزارت محترم جهاد کشاورزی، همکاری وزارت محترم جهاد کشاورزی جهت فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در استان‌ها و شهرستان‌ها، شناسایی و معرفی مراکز خشک‌کنی ذرت دانه‌یی در تمامی استان‌ها پیش از شروع برداشت ذرت توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، انعقاد قرارداد با مراکز ذرت خشک‌کنی مجهز توسط شرکت پشتیبانی امور دام و معرفی آنها به بورس کالا پیش از شروع برداشت ذرت، نظارت بر مراکز ذرت خشک‌کنی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، اتخاذ تمهیدات لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی جهت اجتناب از ورود محصولات وارداتی به چرخه قیمت تضمینی و ممانعت از فروش محصولات سال گذشته در فصل برداشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام یا سازمان تعاون روستایی.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر