واگرایی بازار ازصنایع لیدر

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۷۵

گروه بورس

روز گذشته بازار سرمایه شاهد قرمزپوشی اغلب سهم‌های ارزنده بازار همچون برخی نمادهای گروه خودرویی، بانکی و فلزی بود و شاخص کل بورس تهران پس از 3روز رشد، در چهارمین روز معاملات هفته رنگ قرمز به خود گرفت. البته این در حالی است که دو شب گذشته خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت فروش خودروهای سواری داخلی از سوی شورای رقابت منتشر شد. بنابراین نوعی بازی غیرمنطقی در بازار بورس و در اغلب نمادهای گروه خودرویی مشاهده می‌شود.

در مجموع بورس تهران کار خود را با روند نزولی از ساعات ابتدایی معاملات آغاز کرد و در پایان با افت 294واحدی به ارتفاع 78هزار و 394واحد رسید. همچنین ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 336میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک‌میلیارد سهام و اوراق مالی قابل معامله طی 81هزار و 474نوبت دادوستد بود.

اکثر شاخص‌های منتخب بازار نیز روز گذشته روند قابل قبولی را از خود نشان ندادند؛ به‌طوری‌که شاخص کل هم‌وزن با افزایش 3واحدی عدد 13هزار و 621واحد را تجربه کرد، شاخص سهام آزاد شناور نیز با 480واحد کاهش به عدد 87هزار و 780واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 453واحدی به رقم 54هزار و 929واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 838واحدی عدد 170هزار و 987واحد را تجربه کرد.

دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی هر یک به میزان 52واحد و پالایش نفت بندرعباس به میزان 50واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 60واحد، سایپا با 45واحد و کشتیرانی با 31واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به‌جای گذاشتند.

روز گذشته بازار سهام در نماد معاملاتی پتروشیمی جم با کد به کد شدن 12.5میلیون سهم به ارزش بیش از 12میلیارد تومان روبه‌رو بود. در نماد معاملاتی بانک پاسارگاد نیز سهامدار حقوقی این سهم 11میلیون سهم را به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای تابعه خود انتقال داد. در نماد معاملاتی شرکت‌ گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز 8میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد. نکته جالب توجه آنکه در روز گذشته بیش از یک میلیون سهم شرکت بورس به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای حقوقی منتقل شد.

در این بین موضوع عرضه سهام جایزه سایپا به قیمت دلخواه سهامدار عمده در کنار بی‌پاسخ ماندن موضوع بلوک 44درصدی سهام سایپا در پیکره سرمایه‌گذاری سایپا و مجموعه‌های تابعه آن اصلی‌ترین متغیرهایی است که سهامداران در ذهن خود مرور می‌کنند. در گروه پالایشی‌ها نیز توقیف حساب‌های بانکی شرکت‌های پالایشی بابت پرداخت معوقات مالیاتی باعث شد تا این گروه با رنج‌های منفی معامله‌گران مواجه باشد.

دیروز در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی نماد معاملاتی شرکت شیشه و گاز درحالی نوسان مثبت خود را در حول‌وحوش صفر تابلو تثبیت کرد که موضوع فروش زمین کارخانه مهرآباد این شرکت به شرکت ساسان باوجود انتشار برخی گزارش‌های محلی مبنی بر تخلیه این کارخانه و واگذاری کامل آن به خریدار، هنوز به شکل علامت سوال برای معامله‌گران باقی مانده است. این درحالی است که سرمایه‌گذاری ملی ایران به ‌آرامی در حال جمع‌آوری این سهم است. در گروه فلزات اساسی نیز با درجا زدن قیمت‌های جهانی و افت قیمت مس و فولاد، هم‌سو با افزایش عرضه سهام ازسوی حقوقی‌ها روندی منفی اما، متعادل بر معاملات سهام این گروه حاکم شد. بر همین اساس روز گذشته بازار سهام ترجیح داد زیر سایه معاملات درون‌گروهی و افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها، به سمت خرید تک‌سهم‌ها و شرکت‌های کوچک برخوردار از سهام شناوری پایین، گرایش یابد. در این بین فولاد هرمزگان جنوب به دلیل برخورداری از برخی خبرهای بنیادی و قراردادهای خارجی موردتوجه خریداران سهام قرار گرفته است.


افت شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس در ساعات آغازین فعالیت بازار 3واحد بالا رفت اما پس از آن رو به کاهش گذاشت و در پایان با حدود یک ‏واحد افت نسبت به روز گذشته روی عدد 800.94 متوقف شد. بازار فرابورس در روز 7اردیبهشت‌‌ماه شاهد خرید و فروش 243میلیون ورقه بهادار به ‏ارزش یک‌هزار و 493میلیارد و 170میلیون ریال بود. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز سه‌شنبه متعلق به ذوب‌آهن اصفهان با معامله 73میلیون و 420هزار سهم به ارزش 206میلیارد ‏ریال بود و نماد بانک دی، پالایش نفت تهران و سرمایه‌گذاری مسکن تهران پربیننده‌ترین نمادهای دیروز بودند. ‏

در عین حال سهام گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، آهن و فولاد ارفع و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین افزایش قیمت و سرمایه‌گذاری ‏مسکن پردیس، داروسازی کاسپین تامین و پگاه فارس بیشترین کاهش قیمت را در روز جاری تجربه کردند‎. در بازار اول، 24میلیون اوراق بهادار به ارزش 59میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام بیمه دی ثبت ‏شد. همین‌طور 161میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 516میلیارد ریال دست به دست شد و ‏بیشترین حجم و ارزش این بازار ‏مربوط به ذوب آهن اصفهان بود. ‏

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات دراختیار اوراق مشارکت مشهد به ارزش 214میلیارد ریال بود و ‏ارزش معاملات روزانه در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم 165میلیارد ریال رسید. ضمن اینکه بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ ‏هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خرید و فروش 3میلیون و 470هزار سهم اختصاص یافت‎. دیروز اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تمامی نمادها با کاهش قیمت مواجه و هر ورقه آن در بازه 676 ‏تا 790هزار ریال مبادله شد. بیشترین افت قیمت مربوط به نماد اسفند‌ماه93 بود. همچنین مهلت پذیره‌نویسی واحدهای‎ ETF ‎آرمان آتیه درخشان مس در بازار سوم فرابورس ایران به پایان رسید. ‏

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر