وقتی یک سریال به کمک صنعت توریسم می‌آید

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۷۰

ساخته شدن «بازی تاج و تخت»، سریال محبوب شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او در ایرلند، موجب شده تا سیلی از گردشگران از گوشه و کنار جهان راهی این کشور کوچک منزوی شوند. البته این موفقیت به راحتی برای ایرلند به دست نیامد و هوشیاری مقامات این کشور و شناسایی ظرفیت‌های بالقوه مجموعه رمان‌های عظیم جورج آر‌.آر. مارتین نویسنده بریتانیایی، موجب سرمایه‌گذاری به‌موقع، بازاریابی برای کشاندن عوامل فیلم به این لوکیشن و در نهایت منفعت مردم این کشور شد. اکنون هجوم گردشگران به ایرلند آنقدر زیاد است که حتی با هواپیماهای بی‌سرنشین سعی دارند از برنامه‌های گروه سازنده کسب اطلاع کنند.

این نخستین‌باری نیست که کشوری کوچک یا استانی از یک کشور می‌تواند به مدد ساخته شدن فیلمی بزرگ، سود قابل توجهی کسب کند. نفعی که نیوزیلند از ساخته شدن سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» ساخته پیتر جکسون برد، کتمان شدنی نیست. با ساخته شدن یک سه‌گانه دیگر از همین مجموعه با عنوان «هابیت» این موفقیت بار دیگر تکرار شد. نیوزیلند آنچنان از داستان‌هایی که ساخته ذهن خلاق تالکین بود سود برد که حتی زمانی تصمیم داشت پرچم کشورش را به نوعی با الهام از داستان‌های این مجموعه تغییر دهد. مساله‌یی که در ایران نیز مسبوق به سابقه است. تنها مدتی پس از اکران فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» بود که خیل گردشگران به سمت کویر مصر برای یافتن و ساکن شدن در کاروانسرای زیبا و معروف این فیلم روان شد. این در حالی است که ساخته شدن فیلم‌هایی با این ابعاد، موجب سرازیر شدن سرمایه‌یی می‌شود که گروه تولید این فیلم‌ها با خود به کشور لوکیشن می‌برند تا در چند ماهی که آنجا ساکن هستند، هزینه کنند. 8 سال پیش، ایرلند شمالی با تکیه بر تجربه نیوزیلند، وارد روندی شد که خیلی نمی‌شد به آینده‌اش امیدوار بود. ایرلند با امید به اینکه ساخته شدن سریال «بازی تاج و تخت» در این کشور بتواند بر تولید ناخالص داخلی‌اش تاثیر داشته باشد، پیشنهاد ساخته شدن این سریال در کشور را به دست‌اندرکاران آن داد. کمپانی «اسکرین ایرلند شمالی» به‌عنوان سازمانی که مورد تایید دولت است و با هدف افزایش تولید در زمینه محصولات سینمایی، تلویزیونی و دیجیتال در کشور فعالیت می‌کند، با شبکه اچ‌بی‌او به عنوان یکی از خلاق‌ترین شبکه‌های خصوصی ساخت سریال وارد مذاکره شد و در نهایت پذیرفت تا برای تشویق این شبکه 4.6میلیون دلار به ساخت فصل اول سریال کمک کند.

این سرمایه‌گذاری در نهایت موجب شد سازندگان این سریال حدود 30میلیون دلار وارد این کشور کنند. تا فصل پنجم که سال پیش ساخته شد، اسکرین ایرلند شمالی در مجموع 17.6میلیون دلار در این سریال سرمایه‌گذاری کرد؛ اما دست‌اندرکاران شبکه اچ‌بی‌او و کادر سازنده در مجموع 162میلیون دلار سرمایه برای هزینه در هتل‌ها، حمل و نقل و دیگر بخش‌ها، وارد اقتصاد ایرلند کردند.

اگر به همه این ارقام مبلغی که به مدد نمایش این سریال وارد ایرلند شمالی شد افزوده شود، رقم سود این کشور کوچک بسیار بیشتر خواهد بود. این در حالی است که به مدد نمایش جهانی سریال «بازی تاج و تخت» که به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های جهان بدل شد، سیل جهانگردان حتی راهی شهرهای کوچک ماهیگیری و بندرهای کوچک و در نهایت موجب رونق کسب و کار مردم این مناطق می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر