دولت نمی‌تواند دلال صنایع‌دستی باشد

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۶۸

حدود دو سال است که حضور در نمایشگاه روز جهانی صنایع‌دستی برای هنرمندان رایگان نیست و آنها از اینکه هرسال باید برای شرکت در نمایشگاه مبلغی را بپردازند گلایه دارند، زیرا معتقدند هنرمندان صنایع‌دستی فروش آنچنانی ندارند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از ایسنا معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در پاسخ به یک پیشنهاد مبنی بر اینکه چرا نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را به شیوه گالری‌دارها و با دریافت درصد فروش از هنرمندان برگزار نمی‌کند، توضیح داد: معاونت صنایع‌دستی به عنوان بخش دولتی چنین حقی را ندارد، زیرا فضای نمایشگاهی متعلق به ما نیست. دولت نمی‌تواند واسطه یا دلال شود و بگوید بخش خصوصی تجارت کند و 30درصد آن را هم به بخش دولتی بپردازد.

بهمن نامورمطلق با بیان اینکه انجام چنین کاری اجحاف است، گفت: ما می‌خواهیم تا آنجا که امکان دارد خودمان را درگیر بخش خصوصی نکنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی روی پای خودش بایستد. اگر واقعا کسی علاقه‌مند به برگزاری نمایشگاه به این شیوه است، می‌تواند این کار را انجام دهد.

او بیان کرد: ما نمایشگاه گرفتیم و مبلغ آن را به عهده بخش خصوصی گذاشته‌ایم. معاونت صنایع‌دستی برای مناطق محروم غرفه رایگان در نظر گرفته است. ما تلاش می‌کنیم تبلیغات را در این زمینه افزایش دهیم که فروش بخش خصوصی بالا برود و تسهیلاتی مانند پرداخت وام را در اختیار آنها می‌گذاریم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: در همه جای دنیا، بخش خصوصی مجری برگزاری نمایشگاه‌هاست، اما ما بیش از همه‌ جای دنیا به هنرمندان کمک می‌کنیم، شاید حمایت ما به اندازه گذشته مستقیم نباشد، اما نسبت به نقاط دیگر دنیا حمایت بهتری از هنرمندان‌مان داریم. نامورمطلق اظهار کرد: معاونت صنایع‌دستی برای حمایت از هنرمندان و حضور آنها در نمایشگاه تصمیم به تفکیک‌سازی بخش تجاری از ترویجی کرده است. ما می‌خواهیم هنرمندان با بضاعت خودشان در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند؛ به همین دلیل با صندوق کارآفرینی امید صحبت کردیم تا به هنرمندانی که از بضاعت کمتری برخوردار هستند، وام بدهند و آنها از شرکت در نمایشگاه روز جهانی صنایع‌دستی محروم نشوند.

او ادامه داد: ما هر سال به سمت کم کردن سوبسیدهای دولتی برای نمایشگاه تجاری حرکت می‌کنیم تا نمایشگاه ترویجی را به صورت جداگانه برگزار کنیم. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور درباره جزییات پرداخت این وام به هنرمندان گفت: این وام، 5 میلیون تومان و با سود 4 درصد که در واقع کارمزد محسوب می‌شود نه سود در اختیار همه هنرمندانی که می‌خواهند در نمایشگاه صنایع‌دستی شرکت کنند و به آن نیاز دارند، تعلق می‌گیرد. نامورمطلق درباره شرایط پرداخت و اینکه سختگیری‌های همیشگی برای پرداخت وام به هنرمندان در این وام لحاظ می‌شود یا نه؟ پاسخ داد: در هر صورت برای دریافت وام به ضمانت‌های بانکی هم نیاز است، اما با صندوق مربوطه صحبت شده با توجه به اینکه مبلغ قابل پرداخت کلان نیست، با هنرمندان همکاری شود. از طرفی قرار شده آن مبلغی که قرار است هنرمندان برای اجاره غرفه پرداخت کنند به صورت مستقیم از صندوق کارآفرینی امید به مجری نمایشگاه پرداخت شود تا صندوق مطمئن شود، مبلغی که به عنوان وام به هنرمندان داده می‌شود برای این کار هزینه شود، مابقی مبلغ وام هم به هنرمند پرداخت می‌شود. این وام بدون نوبت و به آسانی پرداخت می‌شود. او اظهار کرد: به نظر من صنایع‌دستی باید بتواند روزی برای کار تجاری خودش هزینه کند. دولت و معاونت صنایع‌دستی نیز باید برای کار ترویجی هزینه کند. سیاست ما جداسازی بخش تجاری از ترویجی است. حمایت‌های مرتبط هم با وام و تسهیلات صورت می‌گیرد.

معاون صنایع‌دستی بیان کرد: متاسفانه در گذشته این تفکیک‌سازی صورت نگرفته و ما هر سال به سمت تجاری شدن نمایشگاه‌های تجاری و ترویجی شدن نمایشگاه‌های ترویجی پیش می‌رویم. نامورمطلق همچنین درباره زمان تعیین شده برای پرداخت این وام گفت: باید به هنرمندان فرصت کافی برای فروش و انجام فعالیت اقتصادی و تجاری با توجه به وامی که گرفته‌اند، داده شود.

نمایشگاه روز جهانی صنایع‌دستی 5 تا 10 خرداد ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود و هنرمندان باید برای اجاره غرفه‌های 6متری، ‌مبلغ 912هزار تومان، غرفه‌های 9متری یک میلیون و 368 هزار تومان و برای غرفه‌های 12متری یک میلیون و 824 هزار تومان پرداخت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر