گروه صنعت| پس از اینکه در ابتدای امسال، بازار خودرو نسبت به افزایش نرخ دیه و بالا رفتن 15درصدی نرخ بیمه شخص ثالث واکنش نشان داد و قیمتها بالا کشید، شب گذشته شورای رقابت نیز، رسما قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ را افزایش داد. بر این اساس، جدول برآوردی قیمت ۲۲ مدل خودرو با مصوبه دیشب شورای رقابت منتشر شد که بر اساس آن، قیمت خودروها از حدود ۶۹هزار تومان تا حدود ۸۵۷هزار تومان افزایش مییابد. به گزارش «تعادل»، بازار خودرو همچنان در رکود به سر میبرد و حتی تکانههای قیمتی ابتدای سال جاری نیز که به دلیل افزایش نرخ دیه و در نتیجه افزایش نرخ بیمه شخص ثالث حاصل شد، نتوانست در جذب کردن خریداران به بازار خودرو موثر باشد و خریداری هم برای خودروهای راکد مانده در بازار پیدا نشد. البته بخشی از این افزایش قیمت هم به دلیل طمع فروشندگان و نمایشگاهدارانی بود که قیمت برخی خودروها از جمله تندر را تا یک و نیم میلیون تومان در بازار افزایش دادند اما داستان به همین جا ختم نشد. شب گذشته، شورای رقابت به صورت رسمی اعلام کرد که قیمت خودروهای سایپا را به دلیل افت کیفیت در سال گذشته، 0.4 درصد و قیمت محصولات ایران خودرو را 1.81درصد
افزایش داده است. این در شرایطی است که رضا شیوا، رییس شورای رقابت کشور، خود از کسانی است که سال گذشته، بهطور جد، جلو افزایش قیمتها خودروها ایستاد و از مخالفت شورا با افزایش قیمتها خبر داد. اما گویا زور خودروسازان به شورای رقابت چربیده است. حسابی سرانگشتی نشان میدهد حداقل افزایش قیمت خودروها با احتساب اینکه برای تمام محصولات سایپا 0.4درصد و برای محصولات ایران خودرو 1.81درصد افزایش قیمت درنظر گرفته شود، ۶۹ هزار و ۲۰۰ تومان و بیشترین افزایش قیمت ۸۵۷ هزار و ۳۵ تومان است، یعنی تندر اتومات بیشترین افزایش قیمت و پراید ۱۵۲ تی ال کمترین افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.
ضوابط جدید برای خودروهای وارداتی
افزایش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که دولت سعی در کنترل بازار خودروهای وارداتی نیز دارد. این خودروها که البته مستقیما از طرف سازندگان قیمتگذاری میشوند و در نهایت تا زمانی که به دست مشتری میرسند، به دلیل سوءاستفادههای دلالان، با قیمتهای نجومی به دست خریدار میرسند، اما در هر حال، دولت تلاش دارد حداقل، خریداران در ازای بهایی که پرداخت میکنند، خدمات پس از فروش داخلی خوب هم دریافت کنند. در این راستا، مدیرکل صنایع خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: الزام واردکنندگان خودرو به داشتن شبکه خدمات پس از فروش یا عقد قرارداد با نمایندگان رسمی واجد شرایط و ضوابط فنی مربوطه باعث شد که این بخش از واردات، دارای نظم و کنترل منطقی شده و موجب تضمین ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان شود. از سوی دیگر، بازار خودروهای سواری که هماکنون عمدتا در انحصار خودروهای داخلی است، به اعتقاد کارشناسان، زمانی رقابتی و در نتیجه، به نفع مشتری میشود که راه برای تولید مشترک خودروهای باکیفیت با همکاری ایران و کشورهای برتر خودروساز وجود داشته باشد. در این زمینه ایران مذاکره داشتهاند، روز گذشته، یک هیات فرانسوی نیز جهت مذاکره در مورد سرمایهگذاری مشترک در حوزه خودروسازی با رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیدار و گفتوگو کرد. منصور معظمی، با اشاره به لزوم طراحی مدلهای جدید خودرو گفت: در هرگونه شراکت سرمایهگذاری جدید، باید مسائل عمده و کلیدی مورد توجه جدی قرار گیرد؛ ازجمله اینکه حداقل 40 درصد از قطعات خودرو باید داخلیسازی و بهعلاوه 30 درصد از تولیدات صادر شود و همچنین نوع موتور براساس ردهبندی یورو 6 باشد.