تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض شهری برای احیای بافت فرسوده

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۵۶

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلان‌شهر تهران با تاکید بر شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و بحرانی بافت‌های فرسوده شهری و لزوم توجه تمامی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها از تخفیفات و کاهش تعرفه‌های تجاری برای جذب سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده شهری خبر داد و گفت: عوارضی که تحت‌ عنوان عوارض متفرقه برای بافت فرسوده از ساکنان اخذ می‌شود، حذف و جرایم گذشته ساکنان بافت‌های فرسوده بخشیده می‌شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قالیباف اعلام کرد: شهرداری تهران هم‌اکنون به متقاضیان ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تخفیف ۵۰ درصدی عوارض شهرداری را می‌دهد و تلاش دارد تا این تخفیف را به ۱۰۰درصد برساند. هم‌اکنون نیز عوارضی تحت ‌عنوان عوارض متفرقه برای بافت فرسوده از ساکنان اخذ می‌شود که از همین امروز اعلام کردم این عوارض حذف و جرایم ساخت‌وساز گذشته ساکنان بافت‌های فرسوده بخشیده شود. قالیباف گفت: حجم کارهایی که در ساماندهی بافت فرسوده وجود دارد بسیار بالاست و به همین دلیل نیز باید وام‌هایی که به ساکنان بافت‌های‌فرسوده تعلق می‌گیرد به گونه‌یی باشد که آنها را دچار دردسر نکند. نهایت تخفیف‌هایی که قرار است به ساکنان بافت‌های فرسوده داده شود رقمی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود و با این رقم حتما شهرداری در این کار مشارکت جدی خواهد داشت. وی با تاکید بر اهمیت مصوبات ستاد ملی بازآفرینی پیشنهاد کرد: باید مصوبات ستاد ملی را جدی بگیریم، بدین‌معنا تمامی دستگاه‌های خدماتی و کمکی بابت حق انشعاب فاضلاب، ‌آب، برق، گاز از ساکنان بافت فرسوده هزینه‌یی نگیرند و در حوزه عمرانی و شهرسازی این کار را با هم دنبال کنند. شهردار تهران گفت: در بافت‌های فرسوده شناسایی نقاط بحرانی نخستین گام و مهم‌ترین گام است و ساماندهی آنها باید در اولویت باشد. پس از آن می‌توان سایر مناطقی که در بافت فرسوده قرار دارد را نیز بهسازی کرد و این کار مستلزم این است که ابتدا نقاط بحرانی شناسایی شده و ملاک عمل قرار گیرند. باید در بافت‌های فرسوده نقاط بحرانی را شناسایی و تصویب کنیم و کار را پیش ببریم.

وی یادآور شد: بسیاری از ساکنانی که در مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند جزو مستضعفان واقعی هستند به حدی که اگر بخواهیم با پرداخت وام به آنها مشکل را حل کنیم نه توان، نه فرهنگ و نه سند دارند تا وام به آنها تعلق بگیرد. به همین دلیل باید به طور ویژه به ساکنان این مناطق کمک شود.

شهردار تهران ادامه داد: ما نیازمند یک سری بسته‌های تشویقی برای ساماندهی به مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده هستیم که برخی از بسته‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری بیرون هستند. حتی می‌توان تعرفه‌های تجاری در بافت‌های فرسوده که هم‌اکنون ۵۰ درصد پایین‌تر از سایر نقاط است به ۳۰درصد کاهش یابد تا انگیزه پیدا شود سرمایه‌گذاران در اینگونه مناطق سرمایه‌گذاری کنند و با این سرمایه‌گذاری خود به خود تامین زیرساخت‌ها نیز انجام شود.

قالیباف افزود: آنقدر تخفیف به سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده بدهیم که منطق سرمایه‌گذاری در اینگونه مناطق برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود و شهرداری به هیچ عنوان وارد کار ساخت و ساز نشود و اجازه بدهیم مردم خود در اینگونه مناطق کار را پیش ببرند. دفاتر تسهیل‌گری نیز در اینگونه موارد می‌توانند بخشی از کارهای حقوقی و وام را انجام دهند. همچنین مجموعه‌ها و شرکت‌هایی نیز هستند که دلسوز و علاقه‌مند به فعالیت در بافت‌های فرسوده هستند. در مناطق ۱۶ و ۱۷ نمونه‌هایی داشته‌ایم و فکر می‌کنم انجام این کار میسر است.

شهردار تهران افزود: در بحث اماکن تاریخی که در اختیار دوایر دولتی است به دستگاه‌ها تکلیف شود تا هر دستگاهی بافت‌ تاریخی در اختیار خود را بهسازی کند. این تضمین را هم به عنوان شهردار تهران می‌دهم که هیچگونه عوارضی از دستگاه‌های دولتی گرفته نشود. بخشی از اینها نیز ممکن است خانه‌هایی باشند که جزو بخش خصوصی‌اند اما می‌خواهند بازسازی کنند. تسهیلات را به بخش‌های خصوصی هم بدهیم تا بافت تاریخی را بازسازی کنند و به همان شکل نگه دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر