فرصت‌سازی برای رقابت خارجی‌ها در صنعت هوایی

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۵۵

گروه راه و شهرسازی سارا جنگروی

سمپوزیوم بین‌المللی هوایی ایران که روز دوشنبه با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در دفتر مطالعات وزارت خارجه در خیابان نیاوران شروع به کار کرده بود روز گذشته به کار خود پایان داد. به گزارش «تعادل» شرکت‌های هوایی مختلف از کشورهای انگلیس و آلمان تا چین و کانادا در این سمپوزیوم حضور داشتند. در این ارتباط، بیژن بنکدار دبیر این سمپوزیوم و رییس گروه مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «تعادل» به تشریح فعالیت‌های این سمپوزیوم پرداخت و گفت: این سمپوزیوم موفق‌ترین کنفرانس بین‌المللی هوایی است که تا به حال برگزار شده، چراکه این کنفرانس ارتباطات دو سویه‌یی را بر مبنای دیپلماسی و به بیان مشترک رسیدن میان کشورها دنبال می‌کند. در این کنفرانس مواردی ازقبیل موارد متعدد همکاری، موانع سرمایه‌گذاری بین کشورهای مختلف با ایران و موانع توسعه صنعت هوانوردی بررسی شده که بیشتر سعی کردیم روی واقعیت‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت هوایی ایران بحث کنیم. وی گفت: موضوع ایجاد مکانیسم‌های مختلف و ایجاد موفقیت برای همکاری‌های بین‌المللی و تعامل در زمینه صنعت هوانوردی یکی از مواردی است که این سمپوزیوم به دنبال آن است. بیژن بنکدار درباره برگزاری این سمپوزیوم می‌گوید: این اتفاق، فکری بود که وزارت خارجه باتوجه به شرایط جدید ایجاد کرد، به خصوص با توجه به اینکه وزارت خارجه و آقای ظریف نقش مهمی در بحث برداشتن تحریم در صنعت هوایی داشتند و با توجه به اینکه موضوع مذاکرات هسته‌یی به بحث هوایی ارتباطی نداشت، این موضوع از ابتکارات آقای ظریف و هماهنگی‌هایی بود که ایشان با مجموعه‌های هوایی کشور انجام دادند تا به برداشتن تحریم‌های هوایی منجر شد.


نیاز به زمان بیشتر برای آشنایی

در ادامه «تعادل» با شرکت‌کنندگان در این سمپوزیوم در ارتباط با ارزیابی صنعت هوایی ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مختلف گفت‌وگو کرده است. نوربرت ریچ از آلمان آمده است، روی تعمیر قطعات ایرباس و بوئینگ کار می‌کند، 80درصد کار این شرکت با کمپانی ایرباس و قطعات این هواپیما درخصوص چراغ‌ها و قفل‌های داخل هواپیماست. در ارتباط با همکاری در ایران می‌گوید: با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دو زمینه می‌خواهیم همکاری داشته باشیم، زمینه اول در این ارتباط است که وقتی هواپیماهای ایرباس جدید وارد ناوگان هوایی ایران شوند ما می‌توانیم خدمات پس از فروش و قطعات تعمیری هواپیماهای ایرباس جدید و ایرباس‌های دیگر را داشته باشیم، زمینه دیگر هم باز منوط به ورود ایرباس‌های جدید در زمینه نوسازی قطعات هواپیماهای جدید است.

نوربرت ریچ در ارتباط با ورود تکنولوژی به ایران می‌گوید: اگر متخصصان ایرانی بخواهند برای یادگیری تکنولوژی‌های جدید هواپیماهای ایرباس اقدام کنند، نیاز به زمان دارند و باید دوره‌هایی را در آلمان زیرنظر شرکت ایرباس در یک مدت خاص بگذرانند تا بتوانند دقیقا همان کاری که متخصصان و مهندسان هواپیماهای ایرانی در آلمان انجام می‌دهند را فرابگیرند. برنامه بعدی ما جز هواپیماهای دولتی همکاری با هواپیماهای خصوصی است، در واقع فقط شرکت‌های دولتی برای همکاری بین ایران و ایرباس مدنظر نیست.

نوربرت در ادامه می‌گوید: در واقع ما برای جمع‌آوری اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره ایرلاین‌های ایران آمده‌ایم و تمام موارد همکاری را باید تحت مطالعه قرار دهیم تا بتوانیم به یک نقطه مشترک در ارتباط با همکاری در زمینه‌های مختلف در صنعت هوایی دست پیدا کنیم. چیزی که از آن مطمئن هستیم، این است که یک روزه نمی‌توان در زمینه کسب و کار به نتیجه رسید و این موضوع زمان می‌برد تا در ارتباط با همکاری‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی صحبت کنیم و امیدواریم این زمان آشنایی زودتر سپری شود تا بتوانیم زودتر به نتایج عملی برسیم.


رقابت از سازنده هواپیما تا قطعات

مهیار رضایی، ایرانی تباری است که برای یک شرکت مهندسی تعمیرات هواپیما در چین کار می‌کند. وی در ارتباط با زمینه فعالیت این شرکت می‌گوید: زمینه تخصصی ما تعمیر قطعات هواپیماست که می‌خواهیم در این زمینه با ایران همکاری کنیم، در حال حاضر ما هنوز در حال ارزیابی هستیم تا بتوانیم با فضای کسب و کار هوایی ایران بیشتر آشنا شویم، در واقع صنایع هوایی ایران پتانسیل بالایی برای شرکت‌های مختلف دارد که به ایران بیایند و ما هم به همین منظور و در زمینه ارائه سرویس و سرمایه‌گذاری به ایران آمده‌ایم، چراکه این نیاز در خطوط مختلف هوایی ایران دیده شده و وجود دارد. وی در پاسخ به سوال «تعادل» مبنی بر اینکه ایران در زمینه ساخت هواپیما چگونه می‌تواند عمل کند، می‌گوید: در واقع چینی‌ها هم برای ساخت هواپیما از تکنولوژی‌های غربی استفاده کرده و از شراکت‌های چینی با اروپایی‌ها استفاده کردند.

مهیار رضایی که به واسطه ایرانی بودنش تسلط بیشتری روی مسائل هوایی ایران دارد، صحبت‌های کلیدی‌تری را در زمینه فضای صنعت هوایی ایران مطرح کرده و می‌گوید: فضای ایران از آنجا که در حال حاضر نیاز به سرویس‌دهی دارد مانند خیلی از صنایع دیگر، با ورود شرکت‌های مختلف وارد یک فاز رقابتی خواهد شد.

رقابت بین شرکت‌های سرویس‌دهنده از سازنده هواپیما تا سازنده کوچک‌ترین قطعه هواپیما به وقوع خواهد پیوست، در واقع رقابت‌دهی در سرویس‌دهی به مشتری به وجود خواهد آمد. البته این موضوع تنها منوط به ایران نیست و در تمام کشورهای دنیا به همین شکل است و زمانی که در زمینه صنعت هواپیمایی وارد فاز سرمایه‌گذاری می‌شوند، رقابت زیادی شکل می‌گیرد و این فضا به نفع مصرف‌کنندگان و مردم خواهد بود چراکه وقتی رقابت بین شرکت‌های مختلف خدمات‌دهی و سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، کیفیت کار هم بالاتر می‌رود.

شرکت‌های ایرانی در زمان تحریم‌ها محدودیت‌هایی داشتند که حال با برداشته شدن این مانع فضای جدیدی برای اقدام و عمل دارند، چراکه دانش و آگاهی روی موضوع خدمات را داشتند ولی قبل از این دست‌شان بسته بوده است.


ایران؛ مسیری برای فرصت‌های بلندمدت

مارتین رینگروز از کشور انگلستان در ارتباط با پیش‌بینی فضای کسب و کار صنعت هوایی ایران به «تعادل» می‌گوید: ارزیابی ما از موقعیت صنعت هوایی ایران نشان‌دهنده این موضوع است که ما از این فرصت‌ها می‌توانیم استفاده بهینه‌یی داشته باشیم، در حال حاضر صنعت هوایی ایران در موقعیتی قرار دارد که در حال گذار است و این صنعت در آینده به خوبی متحول خواهد شد؛ ایران باید در زمینه فاینانسینگ خرید هواپیما فعالیت کند تا بتواند در ساختار هوایی‌اش تغییرات مثبت ایجاد کند، در نهایت می‌خواهم بگویم فرصت‌های درازمدت در ایران خیلی خوب است.

«لن کورمی‌یر» هم از کشور انگلیس و از یک شرکت مهندسی قطعات هواپیما آمده است، وی در ارتباط با همکاری‌های مشترکی که با ایران می‌توانند داشته باشند به «تعادل» اینچنین می‌گوید: آینده همکاری ما با ایران بسیار به شرکت‌های هواپیمایی مهندسی در این کشور و همین‌طور به سازمان هواپیمایی این کشور وابسته است، در واقع شرکت ما می‌تواند در قالب همکاری، سرمایه‌گذاری مشترک و حالت‌های مختلف در ایران همکاری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر