از منطقه

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۴۳

ترکیه از نظر تورم مسکن

در جهان اول شد

قیمت مسکن در ترکیه طی ۵ سال گذشته ۲ برابر شده و در سال ۲۰۱۵ نیز رشدی ۱۸درصدی را تجربه کرده که این رقم رشد از نظر شاخص قیمت مسکن جهانی بالاترین رقم رشد قیمت محسوب می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، در نگاه نخست، بازار مسکن ترکیه که بهترین عملکرد را در بین بازارهای مسکن دنیا داشته، نشانه‌های چندانی حاکی از یک حباب در آستانه ترکیدن را از خود نشان نمی‌دهد. وابستگی به وام‌ها پایین است و مالکان خانه‌ها در ترکیه به دلیل افزایش سریع‌تر قیمت مسکن نسبت به سایر کشورها، در سال گذشته به صورت منظم در حال بازپرداخت وام‌های خود هستند. بر اساس گزارش اتحادیه بانکداری ترکیه، سهم توسعه‌دهندگان بخش مسکن ترکیه از وام‌های گرفته شده به‌شدت افزایش یافته و در حال حاضر به بیش از هر زمان دیگری طی یک دهه گذشته رسیده و تقریبا یک پنجم کل وام‌های اخذ شده توسط اشخاص حقوقی را تشکیل داده است. با افزایش سهم استقراض‌ در توسعه بخش مسکن ترکیه، سهم این صنعت از وام‌های بازپرداخت نشده طی 5 سال گذشته تقریبا 2برابر شده است. سازندگان برای بالا نگه داشتن فروش‌ها، به خریداران کمک می‌کنند تا هزینه‌های خود را تسویه کنند.


افزایش نرخ تورم در عربستان

پایگاه خبری شؤون خلیجیه گزارش داد که نرخ تورم در عربستان سعودی با دو درصد افزایش در ماه مارس سال جاری، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در عربستان سعودی به 4.3درصد رسید. براساس این خبر، شاخص سالانه هزینه‌های زندگی مردم عربستان نیز در این ماه از 131 واحد به حدود 137واحد افزایش یافت. در این خبر آمده است: مردم عربستان سعودی در سال 2008 میلادی نیز بالاترین نرخ تورم را به میزان 6.1 درصد تجربه کردند. عربستان سعودی در پی اتخاذ سیاست‌های نادرست و کاهش قیمت نفت در جهان، ورود به جنگ علیه مردم یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق با کسری بودجه شدیدی مواجه شده است. این کشور برای رفع کسری بودجه و کاهش هزینه‌های خدماتی در سال گذشته، مجبور شد قیمت حامل‌های انرژی به‌خصوص بنزین و گازوئیل را افزایش دهد. کارشناسان سیاسی معتقدند که عربستان در راستای سیاست‌های خصمانه خود با ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه که با سیاست‌های حمایت از تروریسم این کشور مخالفند حتی حاضر است نفت را به قیمت تمام شده به فروش برساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر