«سند 17» و نقش شاهزاده بندر در حوادث 11 سپتامبر

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۴۲


گروه جهان| روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به مقاله روزنامه ایندیپندنت در خصوص ارتباط بین اعضای سفارت سعودی در واشنگتن و افرادی از آل سعود با عاملان حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی نوشت که «بندر بن سلطان» شاهزاده سعودی پول‌هایی را از طریق همسرش در اختیار مجریان این حادثه تروریستی قرار داده است.

ایندیپندنت نوشته است که برخی اسناد نشان می‌دهد «غسان الشربی» یکی از عناصر القاعده که در انفجارهای یازدهم سپتامبر دست داشته در سفارت سعودی در واشنگتن مخفی بوده است و سندی دیگر حاکی است که الشربی در سال 2002 در پاکستان بازداشت شده و گفته که نقشی در این حمله نداشته است. جزییات یادداشت رسمی موسوم به «سند 17» که سال 2003 نوشته شده، سال گذشته از حالت سری بودن خارج شد اما منتشر نشد تا اینکه هفته گذشته یک فعال اینترنتی با نام «برایان مک گلینشی» آن را منتشر کرد. در این چارچوب ایندیپندنت به آشکار شدن ارتباط بین اعضای سفارت سعودی در واشنگتن و سعودی‌های دیگر با حادثه 11سپتامبر اشاره کرده و نوشته است که «نواف الحامزی» و «خالد المحضار» دو تبعه سعودی از نخستین عناصری بودند که سال 2000 وارد امریکا شده تا این حادثه تروریستی را اجرا کنند.

این دو تبعه سعودی در آپارتمانی در سان‌دیگو مستقر شده و توسط مردمی که «عمر البیومی» خوانده شده، توانسته‌اند به اسناد شناسایی مانند تامین اجتماعی و همچنین اطلاعاتی درباره حمل و نقل هوایی و پروازها در امریکا دست یابند. این روزنامه انگلیسی نوشته است که البیومی پول‌هایی را از دولت سعودی برای آنکه بتواند اقامتش در ایالات متحده را تسهیل کند، دریافت کرده و این کمک‌ها را از جمله از یک شرکت سعودی مرتبط با خدمات حمل ونقل هوایی دریافت کرده است. البیومی که ارتباطش با دستگاه امنیتی سعودی با وجود اینکه مقامات سعودی آن را نفی کرده‌اند، اثبات شده، در فهرست «اف‌بی‌آ» در خصوص متهمان حادثه تروریستی 11سپتامبر قرار گرفته است. البیومی همواره به سفارت سعودی در واشنگتن و کنسولگری سعودی در لس‌آنجلس رفت و آمد داشته و در مقابل بازجوهای امریکایی اعتراف کرده که با «فهد الثمیری» یک مقام در وزارت امور دینی سعودی جلسه‌یی طولانی داشته است. الثمیری به عنوان مقام معنوی در کنسولگری سعودی در لس‌آنجلس شناخته می‌شده است و ملاقاتش با البیومی در روزی صورت گرفته که با الحامزی و المحضار هم دیدار کرده است.

الثمیری قبل از اینکه مصونیت دیپلماتیکش لغو شود از ایالات متحده با افزایش احتمالش به ارتباط با حمله‌های تروریستی خارج شده است. «اسامه بسنان» تبعه دیگر سعودی در حادثه تروریستی 11سپتامبر 2001 که در آن زمان در شهر سان‌دیگو ایالات متحده زندگی و بیشتر اوقاتش را با الحامزی و المحضار سپری می‌کرده است. گفته شده است که بسنان حدود 75هزار دلار از شاهزاده «هیفاء» همسر شاهزاده «بندر بن سلطان» سفیر وقت سعودی در ایالات متحده دریافت کرده است. بسنان این پول را به بهانه درمان همسرش دریافت کرده اما بخشی از آن را به البیومی تحویل داده است. بسنان هم به علت جعل ویزای ورود به ایالات متحده در ماه آگوست سال 2002 بازداشت می‌شود اما دو ماه بعد امریکا را به مقصد سعودی ترک می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر