ترکیه به دنبال قانون اساسی مذهبی است

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۴۰

گروه جهان| رییس پارلمان ترکیه اعلام کرد، این کشور باید قانون اساسی بر اساس مذهب کشور داشته باشد. این اظهارات وی برخی نگرانی‌های مطرح در جامعه ترکیه را درباره اسلامی‌سازی قانون اساسی ترکیه تحت حاکمیت حزب عدالت و توسعه افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسماعیل قهرمان رییس پارلمان ترکیه اضافه کرد: به‌عنوان یک کشور مسلمان چرا باید در شرایطی خود را قرار دهیم که از دین خود دور شویم؟ همچنین یک نماینده حزب عدالت و توسعه در کنفرانسی در استانبول گفت: ما در یک کشور مسلمان زندگی می‌کنیم. در نتیجه باید یک قانون اساسی اسلامی داشته باشیم. سکولاریسم دیگر یکی از ویژگی‌های قانون اساسی جدید نخواهد بود.

منتقدان بر این باورند که حزب عدالت و توسعه به‌خصوص رجب طیب اردوغان از زمان به قدرت رسیدن در سال2002 در ترکیه، به دنبال حذف ویژگی‌های سکولاریسم است که توسط کمال مصطفی آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن در قانون اساسی کشور گنجانده شده است.

در طول دو سال گذشته دولت ممنوعیت‌هایی را درباره ورود زنان و دختران دارای پوشش سر به مدارس را حذف کرد. در همین راستا کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه یکی از منتقدان اصلی در این باره است.

او در پیامی در توئیتر نوشت: «بحران‌های به وجود آمده در خاورمیانه توسط کسانی ایجاد شده‌اند که همانند تو فکر می‌کنند، کسانی که مذهب را ابزار سیاسی می‌کنند. سکولاریسم باعث ایجاد فضایی می‌شود که هر کس می‌تواند آزادانه مذهب خود را داشته باشد، آقای قهرمان!»

همچنین رییس پارلمان ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش با حمایت از ایجاد سیستم ریاست‌جمهوری در این کشور، ادعاهای موجود مبنی بر اینکه این سیستم، کشور را به سمت اقتدارگرایی می‌کشاند، رد کرد.

وی ادامه داد: برخی اعلام می‌کنند که سیستم ریاست‌جمهوری به معنای دیکتاتوری است، اما ارتباط میان این دو چیست؟ آیا باراک اوباما (رییس‌جمهوری امریکا) دیکتاتور است؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر