اما و اگرهای افزایش نیروهای امریکا در سوریه

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۳۸

گروه جهان|

باراک اوباما اعلام کرد که امریکا 250نیروی دیگر به سوریه اعزام خواهد کرد. او درباره دلایل اعزام نیرو گفت: «این افراد قصد ندارند جنگ‌های زمینی را رهبری کنند بلکه هدف عمده حضور آنها در خاک سوریه بیشتر برای آموزش نیروهایی است که علیه داعش می‌جنگند.»

به گزارش نیویورک تایمز، این خبر همزمان با اعلامیه هفته اخیر پنتاگون مبنی بر اعزام 200نیروی دیگر به عراق همراه شد که باعث انتقاد نمایندگان هر دو حزب از افزایش تعداد نیروها در خاورمیانه شد.

با اعزام این نیروها تعداد امریکایی‌های حاضر در خاک سوریه به 300نفر خواهد رسید. با وجود این برخی معتقدند تصمیم امریکا برای اعزام نیروی زمینی به سوریه تنها برای مهار گروه تروریستی داعش است و واشنگتن عزم جدی برای شکست این گروه ندارد.

یک مقام امریکایی درباره همین موضوع به نیویورک‌تایمز گفت نیروهای کمکی که حضور امریکایی‌ها را در سوریه پنج برابر افزایش خواهد داد از دو هفته آینده به سوریه اعزام می‌شوند.

«این گروه، جدیدترین نیروی نظامی است که به جنگی اعزام می‌شود که پیش‌تر وعده داده شده بود نیروی نظامی به آن اعزام نخواهند کرد.» اما اکنون شاهد اعزام‌های منظم و افزایش تدریجی نیروهای امریکایی در آن هستیم. همچنین دومین بار است که در چند هفته گذشته خبر اعزام نیروی زمینی امریکا را به سوریه می‌شنویم و مقامات پنتاگون پذیرفته‌اند در صورتی که نبردها برای بازپس‌گیری موصل و رقه، پایتخت‌های داعش در عراق و سوریه، تشدید شود، احتمالا نیروهای بیشتری به سوریه اعزام خواهند کرد.

منتقدان نگرانند افزایش نیروی زمینی امریکا در سوریه برای شکست دادن داعش کافی نباشد و تنها تلاشی برای مهار این گروه تروریستی با استفاده از کمترین نیروی نظامی باشد. یک مقام امریکایی در پنتاگون در واکنش به انتقادات نسبت به این موضوع تاکید کرد یکی از وظیفه‌های اساسی نیروهای کمکی جذب و آموزش جنگجویان عرب است. تاکنون جنگجویان کرد موثرترین نیروهایی بوده‌اند که با داعش مبارزه کرده و می‌کنند اما مقامات امریکایی تردید دارند شهرهای مهم سوریه را بدون رهبری نیروهای عرب بازپس بگیرند. این درحالی است که مقامات کرد صراحتا اعلام کرده‌اند نمی‌خواهند نبردهای آینده را برای بازپس‌گیری رقه رهبری کنند. در همین رابطه پنتاگون در بیانیه‌یی رسمی اعلام کرد که وظیفه نیروهای کمکی امریکایی که به سوریه اعزام می‌شوند این است که با نیروهای دموکراتیک سوریه یک گروه تحت حمایت امریکا که بخش اعظم آن را کردها تشکیل می‌دهند در یورش به غرب و در جهت رقه، هماهنگ باشند. در هفته‌های اخیر، نیروهای سوریه چندین منطقه را از داعش پس گرفته‌اند که این امر باعث شده امریکا تصمیم بگیرد برای بهره‌مند شدن از امتیازات این حرکت، حضور نظامی خود را افزایش دهد. از این رو باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا، در سفرش به آلمان گفت: «نیروهای نظامی امریکایی رهبری نبردهای زمینی را در سوریه برعهده نخواهند گرفت، اما حضور آنها برای آموزش و کمک به نیروهای محلی برای عقب راندن نیروهای داعش بسیار ضروری است.»

پیتر کوک مسوول روابط عمومی پنتاگون در این باره به خبرنگاران گفت: «ظرفیت‌ها و نیازهای مشخصی وجود دارد. آن‌طور که ما با شرکای‌مان به نتیجه رسیده‌ایم، باتوجه به ارزیابی‌های ما و مذاکره با رهبران محلی در سوریه، تصمیمی که در این شرایط معنا‌دار می‌تواند به تشدید حملات کمپین بین‌المللی و نیروهای محلی کمک کند، اعزام نیرو است.» او در ادامه گفت: «با این تصمیم هم قرار نیست هزاران نیروی امریکایی در سوریه مستقر شوند و به جنگ ادامه دهند. ما برای ادامه این نبرد چشم به سایرین داریم و کاری که می‌توانیم بکنیم حمایت از آنهاست. کوک خاطرنشان کرد: این نیروها مانند 50نیروی عملیات ویژه عمل خواهند کرد اما کمک‌های پزشکی و پشتیبانی هم ارائه خواهند داد.

جمهوری‌خواهان معتقدند نیروهای بیشتری باید اعزام شوند اما دموکرات‌ها می‌گویند افزایش تعداد نیروها، واشنگتن را بیش از پیش در این جنگ درگیر می‌کند. رییس روابط عمومی پنتاگون همچنین تاکید کرد، این نیروها در خط مقدم نبردهای سوریه حضور نخواهند داشت و تنها نقش آنها همکاری با نیروهای محلی و ارائه آموزش و اطلاعات به آنهاست. مسوول روابط عمومی پنتاگون در پایان گفته‌های خود احتمال اعزام نیروهای بیشتر امریکایی به سوریه را رد نکرد و گفت: ما از هر فرصتی که پیدا کنیم استفاده خواهیم کرد تا با شرکای محلی خود همکاری کنیم و به کمپین خود شدت بخشیم.

در همین زمینه «جیمز استاوریدیس» فرمانده سابق نیروهای ناتو به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «این افزایش نیروهای امریکایی در سوریه احتمالا یک اثر حاشیه‌یی و کم ایجاد می‌کند. ما به 15هزار سرباز امریکایی و متحدانش در سوریه نیاز داریم تا بتوانیم به صورت موثر در این کشور عمل کنیم.» باوجود انتقادات داخلی در امریکا حضور نیروهای امریکایی با واکنش مثبت مخالفان در خاک سوریه مواجه شده ‌است. سالم المسلط سخنگوی هیات مخالفان سوری در مذاکرات ژنو اعلام کرد: تصمیم باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا برای اعزام 250سرباز جدید به سوریه جهت مشارکت در نبرد با داعش «گامی مثبت» است زیرا باید سوریه را از این آفت نجات داد. روسیه در مورد اعزام نیروهای جدید امریکا به سوریه هنوز واکنشی نشان نداده است. حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز گفت: «از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم هرگونه مداخله خارجی در سوریه در صورتی که بدون هماهنگی با دولت سوریه انجام شود، تنها به تشدید بحران منجر می‌شود و نقشی در مهار بحران نخواهد داشت.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر