ظریف: باور کنید پول‌مان را پس خواهیم گرفت

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۲۱

در پی تایید حکم توقیف اموال ایران توسط دیوان عالی امریکا، روز گذشته وزارت خارجه کشورمان با احضار جولیو هاز سفیر سوییس در ایران، مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به این حکم به وی ابلاغ کرد. به گزارش «تعادل»، در این ملاقات محمد کشاورز‌زاده مدیرکل امریکای وزارت خارجه با ارائه دو یادداشت رسمی به سفیر سوییس، اعتراض رسمی کشورمان را به رای صادره دیوان عالی امریکا درخصوص پرداخت غرامت به اتباع امریکایی از محل دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام و آن را نقض صریح و آشکار تعهدات قراردادی دوجانبه ازجمله عهدنامه1955 دو کشور و نیز تعهدات حقوقی بین‌المللی امریکا و مصونیت قضایی و مصونیت اموال و دارایی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

کشاورز‌زاده همچنین بااشاره به رای دادگاه محلی نیویورک مبنی بر اتهام مشارکت کشورمان در حملات تروریستی 11سپتامبر با اعتراض شدید نسبت به انتساب این اتهامات بی‌پایه و اساس به کشورمان، باوجود هیچ‌گونه مدارک و شواهد و قرائنی، مبنی بر مشارکت جمهوری اسلامی ایران یا اتباع ایرانی در این حادثه، این ادعاها را مضحک و خلاف رویه‌های پذیرفته شده حقوقی بین‌المللی مبنی بر رعایت مصونیت قضایی دولت‌ها دانست.

سفیر سوییس به‌عنوان حافظ منافع امریکا در ایران نیز در پی این دیدار، اعلام داشت که مراتب را سریعا به وزارت خارجه امریکا منعکس و نتیجه را اعلام خواهد کرد.


برای عدالت امریکایی احترامی قائل نیستم

در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با نشریه امریکایی نیویورکر در این خصوص اظهار داشت: دادگاه‌های امریکا، ایران را درباره حملات 11سپتامبر مقصر می‌دانند! من برای عدالت امریکایی احترامی قائل نیستم. چگونه می‌توانید توضیح دهید که ایران برای خسارت وارد شده به قربانیان 11سپتامبر پاسخگو باشد اما مسوولان اصلی آن تبرئه شوند؟ زمانی که یک دادگاه امریکا، ایران را در ارتباط با حملات 11سپتامبر محکوم می‌کند، اعتبار نظام قضایی امریکا درمورد ایران به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه امریکا جرایم زیادی علیه مردم ایران، ویتنام، عراق و افغانستان مرتکب شده است، افزود: آیا قبول می‌کنید که این کشورها قانونی تصویب کنند و بابت خسارت‌های موازی ناشی از بمب‌گذاری‌های امریکا یا هر فرد شکنجه شده توسط ساواک که امریکا آن را ایجاد کرده بود، این افراد مدعی خسارت شوند و اموالی را توقیف کنند؟ ظریف افزود: چرا ما باید حکم دیوان عالی امریکا را قبول کنیم؟ این دیوان عالی امریکاست نه دیوان عالی جهان. ما و پول ما زیر نفوذ و اختیار این دادگاه نیستیم. این یک دزدی بزرگ است و باور کنید که این پول را پس می‌گیریم.

برجام برقرار است

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که مشکلات موجود در ارتباط با توافق هسته‌یی چیست؟ گفت: مهم‌ترین مشکل این است که امریکا پس از اینکه به مدت هشت سال با وضع جریمه‌های سنگین، همه را ترسانده و از ایران فراری داده، اکنون خود را کنار کشیده است. وی تاکید کرد: باید شاهد این باشیم که بانک‌های اروپایی بدون هراس از تلافی امریکا، با ایران کار کنند. ما تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دادیم و مستحق سود بردن کامل از مزایای برجام هستیم. امریکا باید این پیام را ارسال کند که کار کردن با ایران هیچ هزینه‌یی برای آنها ندارد بدون اما و اگر. رعایت نظام‌ها و معاهدات بین‌المللی به‌دلیل مزایایی است که به همراه دارند و اگر مزایایی نداشته باشند دوام آنها به خطر می‌افتد. ظریف در پاسخ به این پرسش که «آیا برجام با خطر فروپاشی روبه‌رو است»، گفت: خیر؛ برجام برقرار است اما اگر یکی از طرف‌ها از توافقنامه تبعیت نکند، در این صورت توافق شروع به متزلزل شدن خواهد کرد. ظریف در ادامه این گفت‌وگو درخصوص موضع رییس‌جمهوری آینده امریکا درباره فرآیندی که در دوره اوباما شروع شد، گفت: علاقه دارم که این فرآیند در دولت اوباما به نتیجه برسد و اعتقاد دارم در این صورت، روسای جمهوری آینده ایران و امریکا محافظت و ادامه آن را به‌نفع خود می‌دانند زیرا اعتقاد داریم که این توافق خوبی است و در صورت اجرای کامل، همه شاهد سرایت تاثیرات سودمند جانبی آن به بخش‌های دیگر خواهند بود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا گمان می‌کند رییس‌جمهوری بعدی امریکا به اندازه رییس‌جمهوری کنونی دوستانه و علاقه‌مند به گفت‌وگو خواهد بود؟ گفت: به هر حال افراد بسیاری در ایران، (عملکرد) این دولت را خیلی دوستانه نمی‌دانند. ظریف ادامه داد: ما امیدوار بودیم که تعامل بیشتر با امریکا در این موضوع (هسته‌یی) بی‌اعتمادی را کاهش دهد و گمان نمی‌کنم که خیلی دیر شده باشد؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال گذشته گفتند، اگر تجربه مذاکرات هسته‌یی نشان دهد که امریکا رویکرد خود را در قبال ایران تغییر می‌دهد، در این صورت شانس تغییر وجود دارد.


اول برادری را ثابت کن بعد ادعای میراث کن!

در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار نیویورکر سوال کرد: یک مقام ارشد امریکایی گفته که دولت امریکا امیدوار بود توافق هسته‌یی راه را برای حل‌وفصل سایر مشکلات گذشته باز کند. این نگرانی وجود دارد که ایران تمایلی به حل برخی از آن مسائل دیگر ندارد. به گزارش ایرنا، ظریف در پاسخ به این سوال گفت: در فارسی مثلی داریم که می‌گوید «اول برادری خود را ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن»؛ امریکا باید اول نشان دهد که توافق هسته‌یی (برجام) را اجرا می‌کند. هیچ‌کس سوال نمی‌کند که آیا ایران برجام را اجرا می‌کند یا نه و تقریبا تمام مقام‌های ایران اعتقاد دارند که امریکا این توافق را اجرا نکرده است. بنابراین شما اول باید برادری -یا خواهری- خود را ثابت کنید سپس از ارث و میراث صحبت کنید. سود اجرای موفق توافق هسته‌یی زمانی میسر می‌شود که این توافق به‌طور موفق اجرا شود.


آزمایش‌های موشکی حق ماست

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگری از سخنان خود درمورد آزمایش‌های موشکی گفت: این مشکل امریکاست که گمان می‌کند، می‌تواند رفتار همه را کنترل کند. آزمایش‌های موشکی حق ماست و تصریح کرده‌ایم که این موشک‌ها تنها برای مقاصد دفاعی استفاده می‌شوند. این موشک‌های طوری طراحی نشده‌اند که قادر به حمل سلاح هسته‌یی باشند. شما شلیک موشک به ایران در جریان جنگ ایران-عراق را به خاطر دارید. به یاد دارید که ما هیچ چیزی برای دفاع از خودمان نداشتیم. نباید بگذاریم آن شرایط تکرار شود. در اینجا شما بدهکار ما هستید. هواپیماهای امریکایی اطلاعاتی به صدام می‌دادند تا غیرنظامی‌های ما را با سلاح شیمیایی هدف قرار دهد. ما در زمینه دفاعی هیچ چیزی به هیچ کسی بدهکار نیستیم.


خویشتنداری ایران حدی دارد

ظریف همچنین با تاکید بر اینکه مسائل منطقه اولویت اول ما به شمار می‌رود و ما پیشنهادهایی به‌طور علنی و خصوصی برای تعامل و گفت‌وگو مطرح کرده‌ایم، اظهار داشت: متاسفانه این پیشنهادها به‌خصوص از طرف عربستان‌سعودی گوش شنوایی پیدا نکردند. ما خویشتنداری را از مدت‌ها پیش آغاز کردیم؛ زمانی که کشورهای خلیج‌فارس از صدام به مدت هشت سال حمایت کردند و صدام بعدا علیه آنها اقدام کرد. در دو سال و نیم گذشته زمانی که ما درگیر مذاکرات هسته‌یی بودیم، عربستان هر کاری می‌توانست برای مخدوش کردن مذاکرات انجام داد و ما خویشتنداری کردیم اما حدی هم وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر