خانم محترم، آقای گرامی، لطفا کمک کنید...

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۱

سارا میرسلطانی حتما برای شما هم پیش آمده که در یکی از خیابان‌ها یا پیاده‌رو‌های شهر مشغول قدم زدن باشید و دو نفر که معمولا خانم هستند در گوشه خیابان ایستاده باشند و با نزدیک شدن شما به استقبالتان بیایند. در برخورد اول فکر می‌کنید مامور آمار هستند یا اینکه فرم پرسشنامه یا چیزی شبیه به این در دست دارند، اما هیچ کدام اینها نیست. بعد از سلام و معرفی خودشان و احتمالا ارایه کارت شناسایی، از شما می‌خواهند هر مبلغی را که مایل هستید به‌موسسه خیریه آنها کمک کنید و در ازای آن رسید دریافت کنید. موسسه خیریه‌یی که عموما به‌نفع بیماران سرطانی یا کودکان بی‌سرپرست معرفی می‌شود.


اعتماد کنم یا نه؟

ممکن است نخستین واکنش و سوالی که برای شما پیش بیاید این باشد که چطور اعتماد کنید؟ آیا صرفا یک برگه و شماره ثبت موسسه که ممکن است جعلی و ساختگی باشد برای اینکه شما را متقاعد به پرداخت وجه کند، کافی است؟ از طرف دیگر، در صورت صحت وجود موسسه خیریه، چطور می‌توانید اعتماد کنید که تمام وجه پرداختی برای نیازمندان تحت پوشش هزینه می‌شود؟ خیلی از افرادی که به این شکل کمک کرده‌اند، بیان می‌کنند که وجه پرداختی در این قبض‌ها درج نمی‌شود و اعتماد آنها به این موسسات از بین رفته است. اما مساله مهم‌تر اینکه آیا درخواست کمک آن هم در کنار خیابان و مراکز رفت و آمد مردم و به‌نوعی غافلگیری آنها و تحریک احساسات، کار درستی است؟


به نام کودکان، به کام دیگران

اینکه فرد یا افرادی برای کمک به‌نیازمندان علاقه‌مند باشند و برای این منظور موسسه خیریه راه‌اندازی کنند، خوب و پسندیده است اما گاهی این موضوع در حاشیه قرار می‌گیرد و کودکان بی‌سرپرست ملعبه‌یی برای بازی با احساسات مردم می‌شوند و در واقع کمک‌ها به اسم آنها جمع می‌شود و در جای دیگری خرج می‌شود یا اینکه آیا به‌جز کودکان و بیماران سرطانی گروه‌های دیگری نیستند که نیازمند دستگیری باشند؟ چگونه است که بیشتر این مراکز خیریه به اسم کودکان راه‌اندازی می‌شود؟ آیا به این دلیل نیست که مردم، بیشتر و زودتر برای کمک متقاعد شوند؟


مراکز خیریه کوچک ادغام شوند

جدا از این حرف‌ها، چه بهتر که به‌جای تاسیس این همه صندوق و موسسه حامی نیازمندان، خیلی از آنها با هم ادغام شوند تا بتوانند بهتر و منسجم‌تر فعالیت کنند. همه اینها در کنار فعالیت سازمان‌های دولتی مانند بهزیستی و کمیته امداد است و با این حال روز به روز شاهد افزایش این موسسات جدید هستیم. اما همه این گفته‌ها به‌منزله این نیست که کار همه خیران را زیر سوال ببریم. بسیاری از همین موسسات بدون آنکه کمترین منفعتی برای صاحبان آن داشته باشند توانسته‌اند خدمات خوبی را به‌نیازمندان ارایه کنند اما با این وجود اگر مایل هستید کمک نقدی یا غیرنقدی کنید، قبل از هرگونه اقدام از اعتبار این مراکز مطمئن شوید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر